Rechts, Links / SB, BB

algemene discussies

Re: Rechts, Links / SB, BB

Berichtdoor Marie Christina » 30 Jun 2017, 09:22

quichot schreef:Veel te makkelijk wordt daarbij aangenomen dat de fout ligt bij de jachtschipper, want die moet maar rekening houden met de gevaarsetting van de beroepsvaart.
Maar die gevaarsetting wordt ingebracht door de beroepsvaart (en dan met name de schaalvergroting) en dus ligt de verantwoordelijkheid bij de beroepsschipper daar rekening mee te houden.

He he, eindelijk iemand die dat ook vindt!
Dat "Varen doen we samen" blijkt in de praktijk veel te vaak "Jaggies gaan maar opzij voor mij".
Op de FB pagina van VDWS is me dat zelfs ooit te verstaan gegeven: " Die schuine neus van mijn duwbak schuift zo over je bootje heen. Heb ik geen hinder en zelfs geen schade van, kwestie van op het juiste moment de schroef uit zetten. Aan jou de keus of je voor me gaat varen of niet". (Of woorden van gelijke strekking).
Ik vond het zo belachelijk dat ik dacht dat hij het ironisch bedoelde en reageerde met de FB versie van :lol:
Daarop werd de man boos.....

Varen doen we samen....
Uhu.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Rechts, Links / SB, BB

Berichtdoor kajoe » 30 Jun 2017, 09:55

het veels te makkelijk het naar de jacht schipper schuiven ?
een klein verhaaltje ,wij voeren eens met een lege tanker 100x 9,50 op het Amsterdam rijn kanaal ongeveer een kilometer voorbij Nigtevecht richting Vreeswijk vrij druk op het kanaal met redelijk wat tegenliggers .
op een gegeven moment moesten we een jachtje oplopen dat bijna in het midden voer ,dus eerst maar eens proberen of we hem over stuurboord voorbij konden ,lukte niet ,dan maar er tussen door lukte niet om dat hij ook steeds die kant op slingerde , tja stuurman naar voren en aanwijzingen geven waar dat bootje steeds zat maar die hadden een tent achterop die dicht was ,nou dan maar blazen ,eerst het normale oploopsein ,hielp niet ,toen maar gewoon blazen ,weer niets ,toen weer blazen en nu met behulp van de daalvaart hoorns (de drietonige hoorn) weer niets ,toen werd de stuurman pissig en gooide vanaf de kop een koppelbout op het tentdoek ,tja toen was er reactie ,en ging hij naar de stuurboords wal zodat wij verder konden ,
en ja hoor net voorbij Utrecht daar kwam de waterpolitie aan ,en werden we op het matje geroepen voor onze daad ,
uiteindelijk waren wij dus de schuldigen
ik zie het hier legio op het margriet kanaal dat jachten niet een uitwijken voor een groot schip terwijl het vaarwater breed genoeg is .
sterk staaltje van vaarkunst was dat een jachtschipper in de sluis van terherne een 110 meter schip wou oplopen over een sluislengte van 260 meter wat faliekant fout afliep voor hem .,naderhand vond hij het ook nog stom dat het schip hem er niet voorbij liet . hij belande in de walkant en zat omhoog
de sluis in en uitvaart is 16 meter breed en daar tussen ruim30 meter .aan de walkant is het een groene sluis ,dus geen remmingen alleen in de midden tussen de twee kolken ligt een remming .
kajoe
 
Berichten: 1379
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Rechts, Links / SB, BB

Berichtdoor kajoe » 30 Jun 2017, 12:21

ergens kan ik het begrijpen het kan daar stervens druk zijn heb ja dan een opvarend duwstel en een oploper en dan ook nog eens een afvarend duwstel blijft er niet veel ruimte over .
tja dan komt het aan op ervaring ,als je het aan ziet komen kan je van tevoren afstoppen als dat mogelijk is .
zo te zien was het aardig laag water en dan zuigt en trekt het heel erg om de pijlers, in stroomrichting en ook tegenstrooms ,zelfs met een groot schip heb je dan een probleempje om er niet tegenaan gezogen te worden.
kajoe
 
Berichten: 1379
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Rechts, Links / SB, BB

Berichtdoor De Waalschokker » 30 Jun 2017, 14:38

Ietsje oftopic maar niet helemaal,
ik heb vele jaren terug (2009) men scheepje van Amsterdam naar Vlaanderen (Kerkhove) gevaren en kan alleen maar positieve reacties noteren van de beroepsvaart.
Wij (ik en een gepensioneerde schipper als "backup") hebben geen éne vrachtschipper moeilijk horen (ik had twee marifoons bij) of zien doen, integendeel.
Ik gaf ze steeds alle ruimte als ze opliepen en omdat ik net zo vaak achter als naar voren keek had ik geen probleem met te weten waar ze zich bevonden en, aangezien ik niet meer als 10km/h liep ging iedereen mij toch voorbij.
In de sluizen kon ik meer als eens vastmaken aan een beroeps, dus ze zijn niet echt allemaal botte norse of gevaarlijke schippers.
O ja iedere schipper, beroeps of jacht die mij voorbijkwam stak ik mijn hand naar op en laat het net de beroeps zijn die het meest terug zwaaiden.
De Waalschokker
 
Berichten: 241
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 14:30
ligplaats:
info:

Re: Rechts, Links / SB, BB

Berichtdoor Sambeek » 30 Jun 2017, 21:02

Vorig jaar 3 jachten en twee beroeps op Maxima kanaal.
Voor binnenvaart sluizen gewoon contact gehad onderling met marifoon.
Verliep prima geen enkel verkeerd woord.
Ik denk persoonlijk dat het je plicht is (indien je geen achteruitkijk spiegel hebt) je hoofd met grote regelmaat
eens om te draaien naar achteren. Die grote jongens lopen harder op je in dan je soms zou denken. (bij de meesten)
Als je in het midden van het water blijft rondslingeren zonder ook maar een blik naar achteren te werpen en
een gesloten tentdoek (wat ik zo gelezen heb) kun je beter je boot verkopen.
Afgezien wie er nou gelijk heeft, als z'n duwbak (of ander beroeps) er aan komt ga je toch niet denken (als je hem ziet)
daar ga ik het van winnen? Zie de kleine jachtjes ook wel eens op de Waal rond stuiteren tussen de beroeps,
denk dan wel eens o, o, o, dat er niet meer ongelukken gebeuren is verwonderlijk.
Gewoon gezond verstand gebruiken en uit je doppen kijken. :roll:
groet Albert Terpstra / SAMBEEK 8-)
Sambeek
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 13 Feb 2017, 22:27
ligplaats: Maurik
info:

Re: Rechts, Links / SB, BB

Berichtdoor Noordvaarder » 01 Jul 2017, 01:30

Sambeek schreef:Als je in het midden van het water blijft rondslingeren zonder ook maar een blik naar achteren te werpen en
een gesloten tentdoek (wat ik zo gelezen heb) kun je beter je boot verkopen.

Zouden die mensen dat op de weg ook doen?
Mij is altijd geleerd zoveel mogelijk rechts aanhouden.
Niet alleen voor een goed doorvaart,alsook voor de sterke zuiging dat een vrachtboot heeft t.o.v. een klein bootje.
Noordvaarder
 

Re: Rechts, Links / SB, BB

Berichtdoor quichot » 01 Jul 2017, 08:31

Uiteraard wist ik dat ik allerlei voorbeelden van domme jachtschippers en welwillende beroepsschippers terug zou krijgen met mijn verzuchting, maar daar ging het niet om. Niemand zal mij ooit het tegendeel horen beweren.

Inderdaad: varen doe je samen. Dus houd je rekening met elkaar. En in het algemeen houdt de overgrote meerderheid van de jachtschippers terdege rekening met de grote jongens. Ook omgekeerd zijn beroepsschippers zich terdege bewust van de kwetsbaarheid van de kleintjes.
Waar het mij om ging is bewustwording van het feit dat de gevaarsetting van dode hoeken en sterke zuiging nou eenmaal niet wordt ingebracht door jachten. Dat is links- of rechtsom (BB of SB om on topic te blijven :lol: ) nou eenmaal een feit. En dus ligt de schuld wanneer het misgaat niet vanzelfsprekend bij de jachtschipper. Die had dan maar... ja wat? Bij ieder oplopend schip z'n anker moeten uitgooien? Een vluchthaven moeten induiken? Tussen de kribben z'n scheepje aan de grond moeten zetten? Door de marifoon de schipper vriendelijk moeten vragen even te wachten met oplopen?

Misschien lezen we ooit nog ergens wat exact de toedracht was bij dat jacht dat tegen de brug werd gedrukt. Maar ik ga er niet vanzelfsprekend vanuit dat het wel weer een onervaren koekebakker zal zijn geweest.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Rechts, Links / SB, BB

Berichtdoor R.C.Grootveld » 01 Jul 2017, 12:11

quichot schreef:Veel te makkelijk wordt daarbij aangenomen dat de fout ligt bij de jachtschipper, want die moet maar rekening houden met de gevaarsetting van de beroepsvaart. Maar die gevaarsetting wordt ingebracht door de beroepsvaart (en dan met name de schaalvergroting) en dus ligt de verantwoordelijkheid bij de beroepsschipper daar rekening mee te houden.

Volledig mee eens .....

Daarom liet ik mij ook niet uit over de "wie" die inschattingsfout heeft gemaakt

Helaas hebben veel beroepsschippers de zelfde arrogante houding als veel vrachtwagen chauffeurs:
Wij houden de economie draaiend, dus jullie gaan maar opzij.

Interessant detail:
In een recent afstudeer rapport van iemand van (ik meen) HS Rotterdam stond als één van de eerste hoofdstukken een "financieel plaatje".
Wat bleek: De bijdrage aan het BNP van de pleziervaartsector is hoger dan die van de binnenvaart ......
Iets wat ik overigens al jaren vermoedde (obv de financiele pos van de binnenvaart en de smerige spelletjes die daar met schijnconstructies en bewuste strategieën) , maar niet kon staven.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Rechts, Links / SB, BB

Berichtdoor R.C.Grootveld » 01 Jul 2017, 12:14

kajoe schreef:een klein verhaaltje ,wij voeren eens met een lege tanker 100x 9,50 op het Amsterdam rijn kanaal ongeveer een kilometer voorbij Nigtevecht richting Vreeswijk vrij druk op het kanaal met redelijk wat tegenliggers .
op een gegeven moment moesten we een jachtje oplopen dat bijna in het midden voer ,dus eerst maar eens proberen of we hem over stuurboord voorbij konden ,lukte niet ,dan maar er tussen door lukte niet om dat hij ook steeds die kant op slingerde , tja stuurman naar voren en aanwijzingen geven waar dat bootje steeds zat maar die hadden een tent achterop die dicht was ,nou dan maar blazen ,eerst het normale oploopsein ,hielp niet ,toen maar gewoon blazen ,weer niets ,toen weer blazen en nu met behulp van de daalvaart hoorns (de drietonige hoorn) weer niets ,toen werd de stuurman pissig en gooide vanaf de kop een koppelbout op het tentdoek ,tja toen was er reactie ,en ging hij naar de stuurboords wal zodat wij verder konden

Tja .... om maar even en zijsprong te maken en met het riscico andermaal (al dan niet middels PM) afgebrand te worden:
Het M-woord zou wellicht toch een oplossing kunnen zijn in dit soort wateren
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Rechts, Links / SB, BB

Berichtdoor R.C.Grootveld » 01 Jul 2017, 12:16

Noordvaarder schreef:Zouden die mensen dat op de weg ook doen?

Hoeveel kilometers rij jij per jaar ? :D

Verkeersregels zijn toch niet meer dan goed bedoelde richtlijnen ....... voor anderen :?
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 95 gasten