Rechts, Links / SB, BB

algemene discussies

Rechts, Links / SB, BB

Berichtdoor Roelof » 28 Mei 2017, 10:53

Zomaar een vraagje,

Wat is gebruikelijk in de pleziervaart, bv. bij communicatie met een wal station of motorboten onderling.
Wordt normaal gesproken de terminologie "Stuurboord en Bakboord" gebruikt of gewoon rechts en links?

Vanuit m'n werk ben ik gewent aan SB & BB, de beroepsvaart zal dit ook gebruiken neem ik aan.
Ik kom (in m'n werk) nog wel eens tegen dat mensen aan boord die SB / BB niet begrijpen of weten wat nou precies wat is, vandaar mijn nieuwsgierigheid.

Groet,
Roelof
Laatst gewijzigd door Roelof op 29 Mei 2017, 08:50, in totaal 1 keer gewijzigd.
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Rechts, Links / SB, BB

Berichtdoor Marie Christina » 28 Mei 2017, 11:06

Als je iets doet moet je toch op zijn minst basis weten.
Bij computers weet je wat een file is.
Bij muziek maken weet je wat een akkoord is.
Bij bootjevaren weet je wat BB en SB is.

Zo niet?
Niet gaan bootjevaren.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Rechts, Links / SB, BB

Berichtdoor broekerhaven » 28 Mei 2017, 11:07

zou lekker recht-links aanhouden in de pleziervaart.

als je zo een aanvaring kan voorkomen omdat ze sb of bb niet snappen , de meeste pleziervaart weet niet eens waarmee ze varen laat staan dat ze de terminologie begrijpen.

daarom blijft het ook altijd leuk om bij drukke punten in vaar routes en sluizen te gaan kijken bij dit extreem mooie weer, alles gilt en schreeuwd naar elkaar en begrijpen er niks van .

beetje ramp toerisme van onze kant :mrgreen:
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Rechts, Links / SB, BB

Berichtdoor kajoe » 28 Mei 2017, 11:19

mijn mening is dat op het water altijd sb/bb gebruikt word ,je bent tenslotte aan het varen ,ook in Engeland gebruikt men de zelfde vaar regels als hier volgens het bpr/rpr ondanks dat ze links rijden ,dus rechts is stuurboord wal houden .
trouwens ik ben niet anders gewend en moet in de auto nog altijd denken rechts/links
dus gewoon het bpr er bij en dat zijn de regels . maar de hoorn signalen die bij het koers wijzigen horen worden vrijwel niet meer gebruikt ,gebruik je ze tussen allemaal recreatievaart als andere recreant begrijpt haast niemand het wat je plan is ,dus dan maar als op de weg even je handje uitsteken en wijzen wat je wil ,en meestal krijg je dan een vriendelijke aanwijzing dat ze het begrijpen .
in het rpr word wel gesproken van linker en rechter oever bij op en af vaart .
maar het begrip je eigen of stuurboord wal houden zit er bij vele recreanten niet in .
hier op het margriet kanaal heeft de grote vaart houden en keren met vooral lege schepen ,de meeste bootjes blijven harpstijf in het midden varen ,en is het geblaas met de hoorn vaak nog het enigste middel.
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Rechts, Links / SB, BB

Berichtdoor Marie Christina » 28 Mei 2017, 16:41

SB en BB is niet voor niets in het leven geroepen.
Links en rechts kan je je mee vergissen.
Kijk ik naar het voorschip dan is links inderdaad BB.
Nu draai ik me om en kijk naar het achterschip.
Wat bedoel ik dan nu met Links?
Mijn linkerarm (die nu aan de SB kant hangt) of de "linker"zijde van het schip?
Voorwaar een heel verschil!

Hoe de situatie ook is, Bakboord blijft altijd BB- en stuurboord blijft altijd de stuurboordszijde van een schip.
Al ligt hij op zijn kop.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Rechts, Links / SB, BB

Berichtdoor Noordvaarder » 28 Mei 2017, 17:43

Marie Christina schreef:Nu draai ik me om en kijk naar het achterschip.
Wat bedoel ik dan nu met Links?

GroenLinks misschien? :roll:

Zit jij dan altijd achterste voren in je boot,terwijl je vaart?
Graag een beetje minder "belerend" overkomen op het water,en "varen doe je samen". :idea:
Noordvaarder
 

Re: Rechts, Links / SB, BB

Berichtdoor kajoe » 28 Mei 2017, 19:54

ach mischien een beetje sleepboot schipper 85 procent achteruit kijken ,
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Rechts, Links / SB, BB

Berichtdoor aquanaut » 28 Mei 2017, 21:46

Helemaal met M.C. eens, en daar is niets belerend aan.
Vaar je alleen op de "Prutsloot" tussen "Broekvol" en Schubbekutterveen" dan kom je vast een heel eind met rechts en links.

Zodra je op vaarwater komt waar je met andere vaart waar onder beroepsvaart komt, is het een vereiste om te weten wat stuurboord en bakboord inhoudt.
Ik zal het illustreren met een praktijkvoorbeeld van twee weken geleden:

Afvarend op de Lek boven sluis en stuwcomplex Hagestein word ik ingehaald door een snelle motorboot (type sportkruiser)
Bij het inlopen van de voorhaven van de sluis komt de bewuste kruiser mij weer tegemoet varen....
Ik roep de sluis op, om te melden dat ik graag, met wat meerdere schepen die achter mij varen wil afschutten.
De sluiswachter vraagt mij of ik de sportkruiser erop wil wijzen dat indien hij ook mee wil schutten dat hij dan maar achter mij aan moest varen omdat hij waarschijnlijk op weg was om via het stuwpand richting de stuw te gaan varen (daar kun je ook naar beneden als je flink vaart maakt, weten ze alles van in Grave).

De sluiswachter had de man opgeroepen via de praai installatie op het remming en hem aangegeven dat hij aan de verkeerde kant had afgemeerd, niet aan de stuurboordszijde maar dat hij aan de sport steiger aan bakboord moest afmeren.
Toen wij de boot naderden gebaarde ik om achter mij aan te varen om mee te varen naar het juiste steiger.
Navraag waarom hij gekeerd was leverde op dat hij niet (meer) wist wat stuurboord en bakboord was (huh hoezo vaarbewijs?)
En dat hij dacht dat hij verkeerd was gevaren en de andere "afslag" had moeten nemen, en dat dat was wat de sluiswachter bedoelde met bakboord... :o
Navigeren ging op de Falk wegenkaart van Nederland en een TomTom.... :oops:

Ander voorbeeld van vanmiddag.
Extreem lage waterstand in de Lek, hierdoor kroop er een volledig geladen tanker vanaf de Beatrix naar beneden.
Omdat ik hier graag voorbij wilde heb ik de schipper gevraagd aan welke kant ik hem het minst in de weg zou zitten.
Omdat er een ruime bocht naar stuurboord naderde gaf de schipper aan dat ik het beste aan stuurboord voorbij kon komen, hij zou dan zijn schip wat naar bakboord laten lopen omdat toch het meeste water stond.
Een wederzijds duimpje omhoog bij het voorbijlopen, en door....

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Rechts, Links / SB, BB

Berichtdoor Noordvaarder » 29 Mei 2017, 00:09

aquanaut schreef:Vaar je alleen op de "Prutsloot" tussen "Broekvol" en Schubbekutterveen" dan kom je vast een heel eind met rechts en links.

Ik kan niet anders zeggen,dat jullie "veel beleven op de grote rivieren".
Gelukkig woon ik daar niet,en gelukkig hebben wij dergelijke belevenissen niet nodig om toch fijn met elkaar te kunnen genieten op het water.
En met dergelijke vaarwegen cq waterafvoergoten, heb ik helemaal niks.

Laat mij dan maar in de ,zoals jij het noemt ,in een "Prutsloot" blijven varen.
En zoek jij het met je "blauwekracht" maar op één of andere waterafvoergoot in het midden des lands. :roll:

Navigeren ging op de Falk wegenkaart van Nederland en een TomTom.... :oops:

Helaas zie je dat nog veel teveel,wat in feite niet hoeft.
Er zijn genoeg app's ,vooral op Android phones,waarmee je op water kunt navigeren.

Aan de andere kant moet ik hierbij wel een opmerking plaatsen,voor al die yachtskippers die menen dat ze meer rechten hebben dan anderen,dat ze de regels hier in het Noorden schijnbaar aan hun laars mogen lappen.
De meesten,ook de betweters,en in het bezit van een vaarbewijs,weten schijnbaar niet,of willen niet weten,dat op de meeste vaarwegen,niet zijnde beroepsvaarwater ,een snelheid van 6km/h geld.
De "Hollanders" hebben daar schijnbaar geen notie van.
Ik moet hun toch aanraden,koop eens een fatsoenlijke verrekijker.
Dan kun je de borden bij de vaarwegen ook beter lezen.
Trouwens een bezoekje aan opticien kan misschien ook verhelderend zijn. :idea:
En een excuses is er niet,want op iedere smartphone of navigatiemiddel zit een snelheidsmeter.
Noordvaarder
 

Re: Rechts, Links / SB, BB

Berichtdoor Roelof » 29 Mei 2017, 08:47

Bedankt voor de reacties, leuk.

Ben zelf ook van mening dat SB / BB verwarring voorkomt omdat het gebonden is aan het schip, niet aan de persoon.
Links / rechts is afhankelijk van de eigen positie aan boord.

Mijn achterneef voer in de jaren 60 als stuurman op de coaster "Patria" (verbonden aan Carebeka)
Toen ik als jochie van 5 jaar voor het eerst aan bij hem boord kwam snapte ik er natuurlijk niks van.
De kapitein eigenaar legde mij SB / BB uit en vertelde mij onderstaand (in kindertaal) om het te onthouden:

De kapitein staat altijd aan het roer :shock: en kijkt naar de punt (boeg :lol: )
In het woord stuuR zit de letter R van Rechts.

Volledig onder de indruk van zoveel kennis :lol: ben ik het nooit meer vergeten.
Toen wist ik natuurlijk niet dat ik later in de scheepvaart zou gaan werken ;).

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten