het blijft een verhaaltje van varen doe je samen .
maar ik moet helaas zeggen hoeveel van de leden van het forum hebben op schepen gevaren van een 80- tot 110 meter als schipper dan ,en hoeveel op de duwvaart 6 baks .
en dan zowel op de rijn als binnenwater .
nou de rijn laten we maar even links liggen .
maar op de binnen wateren varen met die grote schepen is vaak al geen pretje ,vooral als er harde wind staat .
en dan breekt het jacht seizoen aan en moet je ineens heel goed gaan opletten sommige jachten doen totaal onverwachte dingen ,en daar heb je als grote schepen onder elkaar geen last van ,je hebt contact via de marifoon en de schippers weten vaak wel het vaargedrag van elkaar.
ik weet ook wel dat iedereen zijn plaats op de vaarweg moet hebben ,maar toch geef de groten de ruimte ,er is vaak plaats zat ,eventuwee l achter de tonnenlijn ,vaak is het vaarwater ruim genoeg .
met een jachtje lig je ruim genomen wel binnen 15 meter stil .
grote schepen van pakweg 3200 ton geladen met zeg tussen de 1800 en 3600 pk ietsepietsie meer vooral geladen ,over leeg nog niet gesproken wand als die plots vol achteruit moet slaan word het net een slagroomklopper bij de schroef
en dan het uitwijken met een 110 schip tja dan heb je wel wat ruimte nodig ,vaart er dan net eentje naast je ??
oplopen van groter schepen ook zo iets ,welke kant ,over zijn bakboort kant of stuurboord ,tja had je marifoon kan je het even vragen ,maar sommigen racen er maar langs en staan dan te kijken dat se vlak bij de kop van het schip blijven hangen ,en dan geen toeren meer over hebben om er voorbij te komen ,en worden dan weer boos op de grote ,
maar goed de meeste jachtschippers leren vaak snel en dan komt het weer goed .