Rechts, Links / SB, BB

algemene discussies

Re: Rechts, Links / SB, BB

Berichtdoor quichot » 25 Jun 2017, 21:25

Geheel op de lijn Marie Christina en Aquanaut. Op een schip is er maar één zijde bb en één zijde sb. Voor iedereen duidelijk. Terwijl voor een beschouwer of opvarende bb en sb beide afwisselend links of rechts kunnen zijn. Verwarrend dus.
Daarom: bb en sb aanhouden in de communicatie.
Één uitzondering: stroomafwaarts gezien spreekt men van linker- en rechteroever. Omdat in dat geval die begrippen absoluut zijn.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Rechts, Links / SB, BB

Berichtdoor R.C.Grootveld » 25 Jun 2017, 21:59

Noordvaarder schreef:Bedoel je deze types?
Met zijn mooie schuit aan de verkeerde kant van de peiler langs op de Waal vandaag?
Jammer van de Fortune.Ligt er een beetje vreemd zo.
http://www.nu.nl/142602/video/opvarende ... -waal.html
Is nu meer Unfortunate.
:lol: :lol:

Bijvoorbeeld
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Rechts, Links / SB, BB

Berichtdoor kajoe » 25 Jun 2017, 22:24

TJA MISCHIEN STOND HET BORD NIET OP ZIJN APJE ,ZE ZIJN OOK ZO KLEIN ENNE MOGELIJK EEN BEETJE KLEUREN BLIND .
GROOTSTE KANS NOOID HET RPR EN BPR IS GOED DOORGELEZEN .
kajoe
 
Berichten: 1376
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Rechts, Links / SB, BB

Berichtdoor Daxiepaks » 25 Jun 2017, 23:09

Cour & jardin ;-))))
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: Rechts, Links / SB, BB

Berichtdoor R.C.Grootveld » 26 Jun 2017, 00:08

kajoe schreef:TJA MISCHIEN STOND HET BORD NIET OP ZIJN APJE ,ZE ZIJN OOK ZO KLEIN ENNE MOGELIJK EEN BEETJE KLEUREN BLIND .
GROOTSTE KANS NOOID HET RPR EN BPR IS GOED DOORGELEZEN .

Tja, dat heb je met die kleine schermpjes op je AaiOnDing, dan zie je wel eens wat over het hoofd ... een brug bijvoorbeeld.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Rechts, Links / SB, BB

Berichtdoor redmiller » 29 Jun 2017, 21:09

toevallig weet ik iemand die bij de situatie betrokken was als hulpverlener... De werkelijkheid lag toch iets anders, dan dat hij hier nu wordt voorgesteld. Dit allereerst tegen mijzelf zeggende, want ik moest heel hard lachen om de foto van nu.nl en had mijn mening ook helemaal klaar.... :oops:
redmiller
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 08 Mrt 2017, 23:58
ligplaats: Schoonhoven
info:

Re: Rechts, Links / SB, BB

Berichtdoor R.C.Grootveld » 29 Jun 2017, 21:58

Tja .....

Je mening baseer je in principe op de feiten die op dat moment bekend zijn, eventueel icm "statistiek" en eigen ervaring.
Als die feiten anders blijken te zijn, dien je je mening bij te stellen.

Dus kom maar op met die werkelijkheid zou ik zeggen .......

Tot die tijd zal ik het moeten doen met de gepubliceerde foto, de in onderstaande link te bekijken video, het bericht en eigen informatie en ervaring.
En dan ligt het schip op een plek waar het niet hoort, niet alleen omdat het op/tegen de peiler ligt, maar ook vanwege het feit dat er voor die doorgang een vaarverbod geldt.

Dus is de hamvraag: Hoe is het daar terecht gekomen?
- Motorstoring?
- Roer uitval?
- Weggezet door de hekgolf van een passerend groot schip (en dus inschattingsfout)

Ben benieuwd
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Rechts, Links / SB, BB

Berichtdoor Klaver vier » 29 Jun 2017, 22:10

Ik denk een krabbent anker :D :D
Gr René
Klaver vier
 

Re: Rechts, Links / SB, BB

Berichtdoor redmiller » 30 Jun 2017, 00:23

het had te maken met een opvarend en afvarend vrachtschip, waardoor het bootje dat afvoer werd weggezet en icm met de twee andere schepen geen ruimte had om te corrigeren... Was blij dat ik niet op de stoel zat na het verhaal :)
redmiller
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 08 Mrt 2017, 23:58
ligplaats: Schoonhoven
info:

Re: Rechts, Links / SB, BB

Berichtdoor quichot » 30 Jun 2017, 07:56

R.C.Grootveld schreef: Weggezet door de hekgolf van een passerend groot schip (en dus inschattingsfout)

Daarbij is het een interessante vraag: wiens inschattingsfout?

Veel te makkelijk wordt daarbij aangenomen dat de fout ligt bij de jachtschipper, want die moet maar rekening houden met de gevaarsetting van de beroepsvaart.
Maar die gevaarsetting wordt ingebracht door de beroepsvaart (en dan met name de schaalvergroting) en dus ligt de verantwoordelijkheid bij de beroepsschipper daar rekening mee te houden.
Met andere woorden: als die ziet dat hij weliswaar een tragere collega kan oplopen, maar dat een jachtje daarbij mogelijk in de verdrukking kan komen, dan moet hij inhouden, en niet denken die ziet maar hoe hij zich redt, want die heeft hier niks te zoeken. En dat zie je maar al te vaak gebeuren, waarbij dankzij de stuurmanskunsten van de jachtschipper uiteindelijk geen ongelukken gebeuren.

Pikant is daarbij de uitspraak van de rechter in de zaak van de overvaring van een jacht bij St. Andries. Dat jacht zou teveel in het midden hebben gevaren waardoor die in de dode hoek zat van het vrachtschip. Maar de rechter oordeelde alles goed en wel, maar het is úw dode hoek. Het is úw keuze daarmee te varen, dus is het úw verantwoordelijkheid daarmee rekening te houden. Het jacht werd in het gelijk gesteld en de schipper werd veroordeeld. In mijn ogen volkomen terecht.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 gasten