Slordigheid met grote gevolgen

algemene discussies

Slordigheid met grote gevolgen

Berichtdoor broekie » 07 Mei 2017, 10:55

Mijn broer heeft een 2e hands schip gekocht bij een bekende werf in Nederland, Sneek.
Bij aflevering was afgesproken dat oa de motor een servicebeurt zou krijgen en alles technisch nagelopen zou worden.
Men zei dat hij minstens een jaar zonder onderhoud zou moeten kunnen varen bij normaal gebruik.

Nu is dat altijd lastig met een 2e hands schip om zoiets te beloven, maar laten we er van uit gaan dat de gangbare zaken vernieuwd of minstens geïnspecteerd worden.
Schip is keurig opnieuw in de verf gezet en de aanpassingen zijn uitgevoerd volgens afspraak.

Het ging mis met de hydrofoor die achteraf gezoen niet op druk stond. De werf heeft een nieuwe geleverd. We hebben hem zelf geïnstalleerd.
Toilet leidingen beide verstopt na 1 maand. Kan stomme pech zijn, maar dat was geen vervuiling van de laatste maand wat eruit kwam. Zelf opgelost.
Maar goed, dat je die niet naloopt geloof ik, maar de combi met de slechte waterdruk en spoelen elektrisch toilet moet een goede service monteur toch op een spoor zetten.

Echter wat ik wel zeer slordig vind is dat hij gisteren door de KNRM Vlieland is binnengesleept met een oververhit koelsysteem.
Oorzaak, oude rotte impeller. Dit mag gewoon niet gebeuren, een dingetje van een paar tientjes niet vervangen bij aflevering van een schip van een paar ton.

Hij had al eerder een alarm gehad en hierover contact opgenomen met de werf. Het zou een luchtbel zijn, niets om je druk om te maken zei men.
Alarm verdween na wat bijvullen van koelvloeistof (kielkoeling). Motorblok was (nog) niet warm. Dus hij dacht dat het probleem opgelost was.
Hij heeft ook hierna meerdere vaardagen gehad zonder probleem. Impeller deed dus nog wel iets.

Afbeelding
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Slordigheid met grote gevolgen

Berichtdoor broekerhaven » 07 Mei 2017, 11:56

Bedrijfsnaam mag genoemd worden hoor.
dit soort oplichtingspraktijken kom je helaas nog veel te veel tegen.
En als ze nooit meer een boot verkopen door dit soort handelen , eigen schuld!

Er zou een zwarte lijst moeten komen , misschien dat meerdere bedrijven dan wel nadenken voordat ze de boel oplichten.
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Slordigheid met grote gevolgen

Berichtdoor Roelof » 07 Mei 2017, 13:13

Zeer slechte zaak en het geeft geen vertrouwen in het pas aangekochte schip.
Ik weet natuurlijk niet of er hierdoor nog extra kosten gemaakt maar dat is de rotpest met zulke zaken.
Extra kosten kunnen niet verhaald worden, de verkoper hoeft alleen maar de impeller te vergoeden

Gezien de voorvallen in korte tijd zou ik een lijst opstellen met alles wat ik alsnog gecontroleerd zou willen hebben en deze voorleggen aan de verkoper zodat de "service beurt" alsnog en in mijn bijzijn plaatst zou vinden.

Het bedrijf hier noemen kan natuurlijk om mede-forumers te waarschuwen maar eerst zou ik contact zoeken met de verkoper.
Daarna het hele verhaal hier plaatsen.
Dan krijgt de verkoper de kans krijgt om te laten zien wat hij waard is en kunnen de forum leden hier rekening mee houden.
Dit mag natuurlijk geen dreigement in de discussie met de verkoper zijn.

Suc6 en veel wijsheid toegewenst, dergelijke gevallen zijn meestal niet makkelijk
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Slordigheid met grote gevolgen

Berichtdoor Klaver vier » 07 Mei 2017, 14:20

Het gekke is dat je nu al een paar weken of maanden verder bent en dat hij tussendoor ook al een keer warm is geweest,wie zegt dat toen de impeller niet gesneuveld is?
Als de luchtbel bij de impeller heeft gezeten dan draait deze droog en is maar zo kapot.
Het blijft een beetje moeilijk verhaal vindt ik.
Als hij meteen niet goed koelt is het wat anders,maar gebeurd dit na weken wordt het toch een ander verhaal
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Slordigheid met grote gevolgen

Berichtdoor Roelof » 07 Mei 2017, 14:49

Wie heeft de boot geleverd met lucht in het koelwater systeem waardoor de impeller stuk gedraaid is?
Je mag er van uitgaan dat de verkoper na de "service beurt" eea goed gecontroleerd heeft en de boot vaar klaar oplevert.
Dat is niet gebeurd lijkt mij.

Als de verkoper heeft toegezegd dat je bij normaal gebruik zeker een jaar zonder onderhoud gevaren kan worden hoort dit soort reparaties niet voor te komen.

Hierover moet natuurlijk wel iets op papier overeengekomen zijn, anders heeft de koper geen poot om op te staan.
Van de andere kant, als het een bekend bedrijf is met een goede reputatie zal deze wel oppassen om slechte after sales service te geven.
Ik denk niet dat de klanten voor jachten van een paar ton in rijen staan te dringen.

Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Slordigheid met grote gevolgen

Berichtdoor broekie » 07 Mei 2017, 18:12

Over de staat van de impeller is geen discussie, die zit er al jaren in.
Ook dat hij vervangen had moeten worden is geen punt van discussie.
Dat men het schip niet serieus heeft geïnspecteerd is ook duidelijk.

Dit gebeurd op een trip van de KNMC.
Dit zijn wel de mensen die met dit type schepen varen, in de wereld van watersport zitten en kennissen hebben waarmee ze praten.
Slechtere reclame op bij potentiele kopers/gebruikers kun je niet maken .
Een impeller van 5 tientjes!!

De werf heeft al aangegeven dat er een passende oplossing komt.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Slordigheid met grote gevolgen

Berichtdoor broekie » 11 Mei 2017, 09:17

Even een update van de verdere ontwikkelingen.
Bij het vernieuwen van de impeller op Vlieland was de lak van het pomphuisdekseltje nog in takt en verbrak met het losdraaien van de boutjes.
Dus de impeller was nog nooit vernieuwd blijkbaar.
De motor heeft 8000 uur op de teller.
Het is een gesloten kielkoeling.

Alleen vernieuwen van de impeller en omdraaien van het dekseltje heeft het probleem niet geheel opgelost.
Het koelwater alarm kwam opnieuw in kort na vertrek naar Texel. Hij is direct teruggegaan naar de haven van Vlieland.
Een monteur ter plaatse kon nog wat lucht laten ontsnappen uit het systeem en nog iets van filters (hoofdfilter was ook al schoongemaakt waar de stukjes impeller in zaten) en thermostaat schoongemaakt, maar dat zou niet de hoofdoorzaak zijn volgens hem. Maar alle kleine beetjes helpen in deze.
Omdat er op Vlieland weinig tot niets te krijgen is, is er met de werf afgesproken om rustig naar Harlingen te varen waar ze vanuit Sneek een monteur heen gestuurd hebben en een hele nieuwe pomp hebben geplaatst.
Dat is gelukt en gisteren is hij zonder problemen naar Texel gegaan.
Dure les geweest.

Werf zegt dat er per schip een onderhoudskaart bijgehouden wordt enz. enz.
Een kaart is mooi, als je het dan ook daadwerkelijk doet.

Zelf hang ik een label met datum en onderdeelnummer in de buurt van de plek aan de motor.
Daarnaast een logboek met werkzaamheden aan de motor.
Iedereen die aan mijn motor werkt ziet direct wat de staat van onderhoud van de service onderdelen als filters, olie, impeller, enz. is.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Slordigheid met grote gevolgen

Berichtdoor Wolf1 » 11 Mei 2017, 09:46

broekie schreef:Dus de impeller was nog nooit vernieuwd blijkbaar.
De motor heeft 8000 uur op de teller.
Het is een gesloten kielkoeling.

Waarom dan deze pomp ? ? ?
Gr.Wolf1
P.s. merk en type motor ?
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Slordigheid met grote gevolgen

Berichtdoor broekie » 11 Mei 2017, 10:11

Ja, dat verwonderde mij ook. Je zou de motor direct op de kielkoeling kunnen laten draaien.
Blijkbaar heeft men ervoor gekozen om met twee systemen te werken via een warmtewisselaar.

Toen mijn broer, die verder niet technisch is, zei dat hij een temperatuur melding had gehad ook al bij het ophalen van het schip, heb ik nooit aan een impeller gedacht.
Hij zei toen dat er wel 10 liter koelvloeistof bij was gegaan.
Ik zei dat lijkt veel, maar op een inhoud van misschien wel 200 - 250 liter valt het wel mee.
Uitgaande van 1 systeem.
Daarna was het rustig gebleven. Dus probleem opgelost zou je zeggen. Ook de werf zei dat het daar wel aan gelegen zal hebben.
Die moesten beter geweten hebben.

Ik ga eens navragen bij A..........t waarom ze dit zo maken als ik er eens ben.
Zal zeker een reden hebben want ze zijn niet dom daar. Bouwen echt mooie en goede schepen.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Slordigheid met grote gevolgen

Berichtdoor broekie » 11 Mei 2017, 10:16

Het is een Perkins Sabre van ik dacht 225 PK, 6 cylinder.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten