@ Bennetie
Ik sluit mij volledig bij het advies van "adventure1" en "Noordvaarder" aan.
- Een verkoper kan zoveel zeggen over meerdere aspirant kopers.
Hij zal niet alle aanstaande kopers tegelijk uitnodigen dus je moet hem maar geloven op zijn woord.
Mocht het wel zo zijn, leuk voor die man / vrouw maar hij gebruikt het als drukmiddel naar jou.
Er zijn enorm veel boten te koop in de prijsklasse die je eerder noemde (ca 17.500,- als ik het goed begrepen heb) dus als deze het niet wordt: de keuze is reuze.
Laat je niet verlijden tot een overhaaste aankoop.
- Afspraken maken over de punten die hij niet genoemd heeft maar wel had kunnen weten nav een keuring?
Het zegt iets over de verkoper z'n mentaliteit.
Hij heeft: of de boot nooit goed bekeken dan wel verzwijgt hij iets
-
citaat'"Antifouling is 2 jr geleden gedaan dus je kan daar nog even mee vooruit. Schip is niet nieuw maar is gewoon in orde zeker voor deze prijs en alle opties die er op zijn'."
Het verhaal over het onderwaterschip / anti-fouling vindt ik vreemd. De koper maakt dus al een voorbehoud door te zeggen dat het schip niet nieuw is en de opties waar hij naar refereert zullen waarschijnlijk niet over de conditie van het onderwaterschip gaan.
Voorbeeld:Ik zie bij ons in de stalling boten met een pitting van je welste, soms een diepte tot 80 % van de plaatdikte, grote stukken.
Heb dit gemeten en de eigenaar gewaarschuwd, hij vindt het niet zo spannend en gaat gewoon dit seizoen varen.
Het is een leuk schip, mooie betimmering met veel "opties"........
Ik zou het niet zo willen hebben en er zit zeker een moment aan te komen dat reparaties moeten gebeuren. De mensen gaan wel gewoon dit seizoen weer varen
Deze boot is ook niet nieuw maar staan netjes in de AF.
Afhankelijk van de laagdikte welke aangebracht wordt en de hoeveelheid vaaruren (=slijtage van de AF) kun je een idee hebben over de status van de AF.
Echter als een boot met een goede laag AF erg lang stilgelegen heeft is het ook aangegroeid en bestaat de redelijke kans dat je dit er niet meer af vaart.
Zoals je het schrijft zie ik het als een verkoop praatje van de verkoper.
Vraag maar eens hoeveel lagen AF zijn aangebracht 2 jaar geleden, wat de voorbereiding is geweest, hoeveel lagen er over elkaar heen zijn aangebracht in de loop van de jaren en wanneer het onderwaterschip voor de laatste keer helemaal kaal is gemaakt en een nieuw systeem is aangebracht.
Als de verkoper de boot lang in bezit heeft gehad moet hij in elk geval een aantal vragen kunnen beantwoorden.
Als ik het goed begrijp ligt de boot te water.
Ik zou absoluut het onderwaterschip willen zien, gewoon omdat ik de uitspraak van de verkoper te gemakkelijk vindt.
Hoe je dit kunt regelen is afhankelijk van de verkoper maar in eerste instantie van zijn medewerking om de boot droog te willen laten zien.
Als dit niet bespreekbaar is kun je er van op aan dat er iets aan mankeert.
- ANWB
Het ANWB (ver)koop contract is een veel gebruikt contract. Persoonlijk denk ik dat het goed is om het te gebruiken.
Bovenstaande lijkt misschien een horrorverhaal van een doemdenker maar het gaat om veel geld dus voorzichtigheid is geboden.
Succes en veel wijsheid toegewenst
Groet,
Roelof
@ De Waalschokker
Begrijpend lezen is een kunst.
Leest de citaten welke ik uit jouw tekst gebruikt heb nog maar eens....
Ik wil het topic niet verder vervuilen via dit zijdraadje dus als je meer inhoudelijke antwoorden wilt hebben over mijn manier van handelen en mensen welke een aankoop keurig gebruiken om te heronderhandelen, moet je zelf maar een topic openen.
Geloof maar dat ik zal reageren
We zullen in elk geval nooit vrienden worden.....
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten