Wanneer een aankoopkeuring in koopproces

algemene discussies

Re: Wanneer een aankoopkeuring in koopproces

Berichtdoor Binnetie » 01 Mei 2017, 12:23

Een interessante discussie op deze manier. Hulde voor de mensen die hier tijd in steken. Daarom is dit forum ook zo fijn.

We hebben af kunnen spreken om deze week op een avond al te komen kijken, we zijn dan de eersten.
Voor de verkoper een voordeel dat er meerdere geïnteresseerden zijn en eventuele biedingen kan afwachten om het meeste eruit te krijgen.
Als het is wat we zoeken doe ik een bod, komen we op een prijs uit dan geef ik aan een keuring te willen laten doen. Is deze verder goed dan blijft het bod staan, Maar mochten er zaken zijn die hij had kunnen weten maar niet heeft verteld (los van onderhoudszaken die we al hadden kunnen zien) dan zou ik vooraf voordat ik de opdracht voor een keuring geef willen afspreken wat we met eventuele gebreken zullen gaan doen? Dit los van de eventuele puntjes die tijdens de bezichtiging ter sprake komen.

In een reactie over de de staat van het onderwaterschip kreeg ik te horen: 'Antifouling is 2 jr geleden gedaan dus je kan daar nog even mee vooruit. Schip is niet nieuw maar is gewoon in orde zeker voor deze prijs en alle opties die er op zijn'. Uhm mij wordt altijd verteld door mijn schoonpa dat hij zijn zeilboot elk jaar in de zelf slijpende antifouling zet (ze varen van april tot half november praktisch elk weekend + totaal 4 weken vakantie voor zover dat van invloed is). Je krijgt zo een beetje inzicht in onderhoud van de verkoper. Maar is dat niet een beetje weinig?

Als koopcontract is dit een handig voorbeeldcontract: https://www.anwb.nl/binaries/content/as ... artuig.pdf
Binnetie
 

Re: Wanneer een aankoopkeuring in koopproces

Berichtdoor adventure1 » 01 Mei 2017, 21:43

Binnetie,

Sorry dat ik het zeg, maar je bent in mijn ogen de ideale kandidaat om onder de druk van (zogenaamde?) andere gegadigden en door je roze bril het schip in te gaan.
Laat je niet verleiden, laat je niet opjagen: bekijk de boot op je gemak en denk er nog eens over thuis. Als je er dan nog steeds van overtuigd bent dat dit de boot voor jou is en dat de prijs je past dan kun je voor de tweede keer gaan kijken en een bod doen.
Er zijn heel veel boten te koop en je zal niet de eerste zijn die wordt verleid tot een overhaast bod onder de druk van andere kopers die niet bestaan.
adventure1
 
Berichten: 59
Geregistreerd: 29 Dec 2011, 16:55
ligplaats:
info:

Re: Wanneer een aankoopkeuring in koopproces

Berichtdoor Noordvaarder » 01 Mei 2017, 22:29

Binnetie schreef:
Voor de verkoper een voordeel dat er meerdere geïnteresseerden zijn.

Geinteresseerden zijn er altijd.Kopers zijn er niet altijd.
En een verkoper die mij gaat zeggen,dat er meer gegadigden zijn.laat ik vrolijk een paar weekjes wachten.
Hij neemt vanzelf contact met je op,of je nog belangstelling hebt.
Trap daar dus niet in,want je betaald gegarandeerd te veel door zo'n opmerking als je te snel toe hapt.
En bieden? Waarom zou je bod doen,als dit je eerste boot wordt?
Ik zeg maar zo , "een Boer weten wat zijn boter moet kosten".
Noordvaarder
 

Re: Wanneer een aankoopkeuring in koopproces

Berichtdoor Roelof » 01 Mei 2017, 23:05

@ Bennetie

Ik sluit mij volledig bij het advies van "adventure1" en "Noordvaarder" aan.

- Een verkoper kan zoveel zeggen over meerdere aspirant kopers.
Hij zal niet alle aanstaande kopers tegelijk uitnodigen dus je moet hem maar geloven op zijn woord.
Mocht het wel zo zijn, leuk voor die man / vrouw maar hij gebruikt het als drukmiddel naar jou.
Er zijn enorm veel boten te koop in de prijsklasse die je eerder noemde (ca 17.500,- als ik het goed begrepen heb) dus als deze het niet wordt: de keuze is reuze.
Laat je niet verlijden tot een overhaaste aankoop.

- Afspraken maken over de punten die hij niet genoemd heeft maar wel had kunnen weten nav een keuring?
Het zegt iets over de verkoper z'n mentaliteit.
Hij heeft: of de boot nooit goed bekeken dan wel verzwijgt hij iets

- citaat
'"Antifouling is 2 jr geleden gedaan dus je kan daar nog even mee vooruit. Schip is niet nieuw maar is gewoon in orde zeker voor deze prijs en alle opties die er op zijn'."

Het verhaal over het onderwaterschip / anti-fouling vindt ik vreemd. De koper maakt dus al een voorbehoud door te zeggen dat het schip niet nieuw is en de opties waar hij naar refereert zullen waarschijnlijk niet over de conditie van het onderwaterschip gaan.
Voorbeeld:
Ik zie bij ons in de stalling boten met een pitting van je welste, soms een diepte tot 80 % van de plaatdikte, grote stukken.
Heb dit gemeten en de eigenaar gewaarschuwd, hij vindt het niet zo spannend en gaat gewoon dit seizoen varen.
Het is een leuk schip, mooie betimmering met veel "opties"........

Ik zou het niet zo willen hebben en er zit zeker een moment aan te komen dat reparaties moeten gebeuren. De mensen gaan wel gewoon dit seizoen weer varen :roll:
Deze boot is ook niet nieuw maar staan netjes in de AF.

Afhankelijk van de laagdikte welke aangebracht wordt en de hoeveelheid vaaruren (=slijtage van de AF) kun je een idee hebben over de status van de AF.
Echter als een boot met een goede laag AF erg lang stilgelegen heeft is het ook aangegroeid en bestaat de redelijke kans dat je dit er niet meer af vaart.
Zoals je het schrijft zie ik het als een verkoop praatje van de verkoper.

Vraag maar eens hoeveel lagen AF zijn aangebracht 2 jaar geleden, wat de voorbereiding is geweest, hoeveel lagen er over elkaar heen zijn aangebracht in de loop van de jaren en wanneer het onderwaterschip voor de laatste keer helemaal kaal is gemaakt en een nieuw systeem is aangebracht.
Als de verkoper de boot lang in bezit heeft gehad moet hij in elk geval een aantal vragen kunnen beantwoorden.

Als ik het goed begrijp ligt de boot te water.
Ik zou absoluut het onderwaterschip willen zien, gewoon omdat ik de uitspraak van de verkoper te gemakkelijk vindt.
Hoe je dit kunt regelen is afhankelijk van de verkoper maar in eerste instantie van zijn medewerking om de boot droog te willen laten zien.
Als dit niet bespreekbaar is kun je er van op aan dat er iets aan mankeert.

- ANWB
Het ANWB (ver)koop contract is een veel gebruikt contract. Persoonlijk denk ik dat het goed is om het te gebruiken.

Bovenstaande lijkt misschien een horrorverhaal van een doemdenker maar het gaat om veel geld dus voorzichtigheid is geboden.

Succes en veel wijsheid toegewenst
Groet,
Roelof

@ De Waalschokker
Begrijpend lezen is een kunst.
Leest de citaten welke ik uit jouw tekst gebruikt heb nog maar eens....
Ik wil het topic niet verder vervuilen via dit zijdraadje dus als je meer inhoudelijke antwoorden wilt hebben over mijn manier van handelen en mensen welke een aankoop keurig gebruiken om te heronderhandelen, moet je zelf maar een topic openen.
Geloof maar dat ik zal reageren :!:
We zullen in elk geval nooit vrienden worden..... :D
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Wanneer een aankoopkeuring in koopproces

Berichtdoor Binnetie » 02 Mei 2017, 10:34

@Roelof, dank voor je reactie. Het is een kwestie van kritisch kijken en goed doorvragen.
Zo kwamen bij een ander bootje die we 1,5 jaar terug bekeken er steeds meer twijfels omdat de verkoper telkens zei: 'Ik denk...' of 'geen idee'.
Als ik persoonlijk iets verkoop dan is het compleet (tot de handleidingen in 12 talen aan toe die nog in het doosje zaten). Uiteindelijk was er teveel onduidelijk en zijn we weer weggegaan. De verkoper vroeg me nog wat we anders ervoor zouden willen bieden. De vraagprijs was €14.500,- maar er was gewoon teveel mis/onduidelijk of heel slordig afgewerkt. De schatting die we gemaakt hebben was dat er zo voor €3000,- aan (reparatie)kosten in zouden zitten (lekkage in dak op zelfgemaakte stuurhut) + het het schilderen van het dek met antislip want dit was niks meer. Ik zei toen dat als ik hem zou willen kopen ik niet verder dan €10000,- zou gaan omdat ik er gewoon nog heel veel werk mee zou hebben voor ik echt kon varen. Gewoon als leek domweg een bod gedaan.
De verkoper heeft het bod serieus overwogen en kwam met een tegenbod dichtbij mijn bod, maar ik had gewoon he-le-maal geen zin om de boot eerst uit het water te halen om er eerst nog een seizoen aan te knutselen.

Met een aankoopkeuring moet de boot uit het water, in de haven waar de boot ligt is geen takelservice. Ik weet zo niet wat dat doorgaans kost om de boot te takelen (in het Noorden), ik schat zo'n €150,- - €200,-
Het onderhoud aan het onderwaterschip had ik ook genoteerd op mijn vragenlijstje, plus het vragen van akkoord om met de Botenwacht contact op te nemen om te vragen naar kopie facturen van het onderhoud van de motor.
Het gaat om een Rijo Kruiser van 10,50m die op Marktplaats te koop staat, met Samofa motor.
Binnetie
 

Re: Wanneer een aankoopkeuring in koopproces

Berichtdoor Noordvaarder » 02 Mei 2017, 14:39

Binnetie schreef: Met een aankoopkeuring moet de boot uit het water, in de haven waar de boot ligt is geen takelservice. Ik weet zo niet wat dat doorgaans kost om de boot te takelen (in het Noorden), ik schat zo'n €150,- - €200,-
Het onderhoud aan het onderwaterschip had ik ook genoteerd op mijn vragenlijstje, plus het vragen van akkoord om met de Botenwacht contact op te nemen om te vragen naar kopie facturen van het onderhoud van de motor.
Het gaat om een Rijo Kruiser van 10,50m die op Marktplaats te koop staat, met Samofa motor.

Ik ga er vanuit dat jij de boot in Giethoorn bedoeld.
Ook vind ik het vreemd,dat de boot nu in het water ligt.
Een verkoop van je boot,gaat niet over 1 nacht ijs namelijk.
Daar gaat een langere tijd aan vooraf.
Die boot is sinds 7 april j.l. te koop en ligt zo te zien in net water,waar geen takel mogelijkheid is.
De verkoper wil de boot graag verkopen,dus zal ook voor het takelen moeten zorgen,dat hoef jij niet te doen.
In de buurt zijn er zowiezo 2 stuks.Bomert heeft een takel tot 12 ton,en Jachthaven Steenwijkerdiep,kan tot 30 to liften.
Dus is dat probleem al opgelost.
Als verkoper het liften zelf niet wil betalen,zou ik de boot op voorhand niet kopen.
Je kunt ook hetzelfde doen ik gedaan heb.
Een clausule in het koopcontract inbouwen,waarin staat,dat indien de boot het najaar pas uit het water gaat,en er dan geconstateerd wordt,dat de hull niet is,wat er verkocht werd,dat er dan koopontbinding plaats vind,en dat verkoper de boot terug neemt.
Werkt, in jouw geval, de verkoper daar ook niet aan mee,dan zou ik de boot mooi laten liggen in Giethoorn,en op zoek gaan naar een andere boot.
In dat geval ligt de boot niet voor niks in het water,want een koper zelf laten opdraaien voor liftkosten,werkt namelijk niet in het voordeel,en geeft ook geen vertrouwen.
Een bekend gezegde luid:
Als iets te mooi is om waar te zijn,dan is dat meestal niet zo.

Ik heb nog wel een "dingetje",als ik deze boot zie.
De instap naar de achterkajuit,is niet ruim bemeten.
Het is een rechtopstaande deur,en daarboven zit geen gedeelte wat je weg kan klappen,zodat je normaal het trapje af kan.
Het kan ook zijn,dat de foto de boel erg vertekend,maar zo te zien,is het maar een rare instap.
Krom gaan staan,en achteruit het trapje aflopen.
Noordvaarder
 

Re: Wanneer een aankoopkeuring in koopproces

Berichtdoor Binnetie » 02 Mei 2017, 15:39

Dankje Noordvaarder, deze punten neem ik mee in het proces. Het instappen gaan we meemaken. Ik ben net een maand weer aardig ter been na een gescheurde omgeslagen meniscus + trombose als complicatie. Dus hier gaan we zeker op letten.
Het takelen komt vast ook wel goed, indien dit niet kan of wat dan ook laat ik een clausule opnemen.

De instap naar de achterkajuit is volgens mij goed te zien bij de andere Rijo kruiser, precies zoals je zegt. We hebben voorgenomen om bij de aankoop van een bootje voorin te slapen. De AK hebben wij voor ogen voor eventuele kinderen in de toekomst of voor vrienden.
Het afstapje vanaf de AK naar binnen ken ik ook van de zeilboot van mijn schoonpa, maar dan nog dieper. Je schuift het 'plafond' naar achteren en stapt dan naar binnen of draait je om en gaat achterwaarts naar beneden (1,50m). Het wend. Hier is het gelukkig iets lager.
Mijn zwager gaat mee en kan eventueel ook vragen via zijn werkgever wat een keuring kost. Ze zitten in de buurt (scheelt weer reistijd).
Binnetie
 

Re: Wanneer een aankoopkeuring in koopproces

Berichtdoor Noordvaarder » 02 Mei 2017, 15:47

Binnetie schreef: Je schuift het 'plafond' naar achteren en stapt dan naar binnen of draait je om en gaat achterwaarts naar beneden (1,50m).

Maar ik zie namelijk niet op de foto,waar dat "schuifluikje" zou moeten zitten.
Ik ga ervan uit,dat de boot in Giethoorn, je bedoelde boot.
Succes met de aankoop,en hou 1 ding goed in de gaten.
Voor die prijs zijn er vele boten te koop.
Noordvaarder
 

Re: Wanneer een aankoopkeuring in koopproces

Berichtdoor Hans van Zijl » 02 Mei 2017, 16:10

Hallo Binnetie,

De boot kan er ook uit bij Mulder Giethoorn noord. Hij mag daar in de kraan hangen en kan je het onderwaterschip bekijken. Kosten zijn daar nog geen 100 euro. Wil je boot na de proefvaart laten keuren om een staaldikte meting te laten uitvoeren laten keuren kan dat ook.

Mvg Hans
Hans van Zijl
 
Berichten: 166
Geregistreerd: 10 Mrt 2015, 19:17
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Wanneer een aankoopkeuring in koopproces

Berichtdoor Binnetie » 02 Mei 2017, 16:11

Bij de ingang naar de AK zit geen schuif, tenminste ik zie hem ook niet. Voor mij is het niet direct onoverkomelijk.
Ik heb een aantal bootjes op het oog gehad.

De wensen die wij hebben zijn:
- 4 slaapplaatsen zonder gebruik te hoeven maken van dinette
- liefst een boegschroef
- Toilet, geen chemisch toilet wat je nog wel eens ziet (de besproken boot heeft geen foto's van het toilet)
- +/- 10 meter
- verwarming
- boiler
- koelkast
- binnen en buitenbesturing

Een aantal boten die ik tegenkwam heb ik bewaard:
https://link.marktplaats.nl/m1159090035 mijn vriendin vind groen helemaal niet mooi. Deze heeft zo te zien dezelfde instap naar de AK
https://link.marktplaats.nl/m1159197438 volgens mij niet de gewenste slaapplaatsen
https://link.marktplaats.nl/m1152087788 hier zou je in de AK slapen, maar dan hebben de kinderen 'het rijk alleen'. Met andere woorden, wanneer jezelf nog even tv kunt kijken en de kinderen liggen in de AK dan heb je zelf nog wat privacy. Zo heeft mijn vriendin ook altijd gevaren.

Mogelijk dat een ander heel andere wensen heeft hoor, maar dit is door ons zo opgesteld in de keren dat we vaarden en andere boten in de haven bekeken (van kennissen, vrienden etc).
Binnetie
 

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten