Wanneer een aankoopkeuring in koopproces

algemene discussies

Re: Wanneer een aankoopkeuring in koopproces

Berichtdoor Ardi » 05 Mei 2017, 07:36

hmmm, waarom quoten als hele verhaal er boven staat
Beetje onzin lijkt me
No Guts, No Glory
Gebruikers-avatar
Ardi
 
Berichten: 169
Geregistreerd: 20 Jul 2014, 16:22
ligplaats: Oostvoorne
info:

Re: Wanneer een aankoopkeuring in koopproces

Berichtdoor Roelof » 05 Mei 2017, 07:55

Binnetie schreef:

We willen komende week een bod doen onder voorbehoud van een proefvaart en het takelen uit het water om het onderwaterschip te bekijken. Mijn zwager heeft dan tijd om een vlakdiktemeting te doen en om de schroefas etc te controleren evt doet een collega van hem dat. Is alles in orde dan gaat de koop door en betaald de verkoper het takelen, gaat de koop niet door dan betalen wij. Als het bod geaccepteerd wordt natuurlijk.


Dat klinkt als een faire deal.
Prijs / bod en voorwaarden vooraf bekend, laat dus weinig ruimte over voor beide partijen om achteraf terug te komen op de prijs.
Ik vindt het zeer correct hoe de kosten van het takelen afgesproken zijn.

De rest van de zaken die je opnoemt (schilderen, matrassen) zijn goed te doen, dergelijk werk heb je altijd aan een boot.
Het geeft de indruk dat de verkoper de boot niet mooier laat zien dan het is en niet snel even de boot mooi heeft willen maken voor de verkoop door over roest ed heen te schilderden.
Dat het gas is afgesloten kan div redenen hebben, waarschijnlijk gewoon uit veiligheidsoogpunt. (ik zit zelf ook te denken om in onze "nieuwe" boot het gas eraf te gooien en op diesel te gaan koken).

De manier waarop de accu's geladen worden is een keuze, hier zijn diverse mogelijkheden voor.
Zoals je het beschrijft is het systeem erg eenvoudig.

Is de elektra netjes aangelegd?
Op onze vorige boot werkte alles, maar lag het er in als een bos onnavolgbare spaghetti en was er veel bijgebouwd.
Dit was een van mijn ergernissen / zorgen en maakt het systeem storing gevoeliger.
(heb dit zelf onder de aandacht van de koper gebracht en uitgebreid besproken, dit vooraf ook mede overwogen met de prijs).

Succes,
Roelof

Ardi schreef:hmmm, waarom quoten als hele verhaal er boven staat
Beetje onzin lijkt me

't Ja.........
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Wanneer een aankoopkeuring in koopproces

Berichtdoor Binnetie » 05 Mei 2017, 09:17

Het hele gebeuren is spannend. Mijn voorstel vind ik goed. Ik moet het nog aan de verkoper voorleggen hoor, want gisteren was het al bijna 20.00 uur en met de herdenking in het achterhoofd ga je niet over voorwaarden en prijzen onderhandelen.
We hebben afgesproken dat ik vandaag zou laten hoe of wat. Dat ga ik hem voorstellen. De verkoper kan dan overwegen of hij de 'andere kijkers' nog laat komen of niet.
Aan het bod hang ik wel een termijn, stel dat hij er over na moet denken of toch de andere kopers wil afwachten en de termijn verloopt dan wordt ik vast wel benaderd omdat ik de enigste partij ben en er dan geen 'druk' meer is. Bied een ander meer dan is het jammer voor mij. Waar ik bang was voor de roze bril, heb ik in ruil toch een beetje een 'Pokerface' opgezet :).
Zal eens informeren wat takelen bij de haven in Meppel of Kranerweerd in Zwartsluis kost.
Binnetie
 

Re: Wanneer een aankoopkeuring in koopproces

Berichtdoor Mopolcamper » 05 Mei 2017, 10:03

Betere optie is scheepswerf Geertman in Zwartsluis. Daar lopen echte deskundigen rond.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Wanneer een aankoopkeuring in koopproces

Berichtdoor Binnetie » 05 Mei 2017, 10:29

Heb ik toevallig net gebeld. Kranerweerd takelt niet op zaterdag, ze zijn overigens niet duur: 85 euro als je hem laat hangen.
Geertman hanteert 120 euro, afspuiten 65 euro. Doet je het zelf dan kost het afspuiten 30 euro. Takelen moet op een zaterdag, door de week kan mijn zwager niet overdag. Als we zaterdag begin van de middag doen dan hebben ze alle tijd, 's ochtends gaan ze wat boten uit de winterstalling takelen.
Het is ook maar wat de verkoper wil en wat praktisch is.
Binnetie
 

Re: Wanneer een aankoopkeuring in koopproces

Berichtdoor Binnetie » 08 Mei 2017, 12:16

Helaas is het niks geworden met de boot.
We hebben in onze ogen een reëel bod neergelegd, waar ook nog ruimte was voor onderhandeling. Mijn voorstel dat takelkosten voor verkoper zijn en indien de koop niet doorgaat voor mij werd mij niet echt in dank afgenomen en er werd mij succes gewenst met het zoeken naar een andere boot. Niet echt vriendelijk, maar goed. Misschien maar goed ook, de weinig info die we kregen gaf ook wel een beetje twijfels.
De boot is inmiddels van MP verwijderd, ik verwacht dat hij dus verkocht is.

We hebben nog een andere boot op het oog, met kabelbesturing. Dat is nieuw voor mij dus nog even over inlezen.
Binnetie
 

Re: Wanneer een aankoopkeuring in koopproces

Berichtdoor De Waalschokker » 08 Mei 2017, 13:24

@ Binnetie heb je deze http://www.botentekoop.nl/ al bezocht en ook de veilingsite https://veiling.catawiki.be/categories/boten heeft meer al eens bootjes in de door jou gezochte lengte in de "vitrine".
Botenkoop is de absolute max wat betreft aanbod en de tweede, tja daar moet je geduld en geluk hebben maar je kent het gezegde hé (?) 'geduld is een schone zaak' (Vlaamse spreuk ;) )
Succes met je zoektocht
De Waalschokker
 
Berichten: 241
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 14:30
ligplaats:
info:

Re: Wanneer een aankoopkeuring in koopproces

Berichtdoor Binnetie » 08 Mei 2017, 14:13

Botentekoop.nl heb ik bekeken. Het vreemde was dat ik het met aangeven van wat wensen geen resultaten gaf. Ik moet er dus nog even goed naar kijken.
Binnetie
 

Re: Wanneer een aankoopkeuring in koopproces

Berichtdoor Noordvaarder » 08 Mei 2017, 14:46

Binnetie schreef:Helaas is het niks geworden met de boot.

Wees daar maar blij om,want iemand die zijn boot in het voorjaar verkoopt,en dan alvast in het water legt,is per definitie niet betrouwbaar.
Hij ligt er dan niet in,om er zelf mee te varen,maar om iets te verdoezelen.
Want als het op een proefvaart aankomt,kan hij altijd nog het water in.
En dat had dan niks gekost,want dat hoort meestal bij de kosten van winteropslag.
Daar komt bij,dat je in een advertentie ook kunt aangeven,wanneer de boot in het water gaat.
De eventuele belangstellende heeft dan de tijd om het vaartuig te zien tot die datum.
Noordvaarder
 

Re: Wanneer een aankoopkeuring in koopproces

Berichtdoor Blacktoppie » 08 Mei 2017, 14:54

Noordvaarder schreef:Wees daar maar blij om,want iemand die zijn boot in het voorjaar verkoopt,en dan alvast in het water legt,is per definitie niet betrouwbaar.
Hij ligt er dan niet in,om er zelf mee te varen,maar om iets te verdoezelen.
.



Om de verkoper als "per definitie niet betrouwbaar" neer te zetten is wel erg kort door de bocht natuurlijk.
om het even op mezelf te betrekken een aantal jaar terug stond mijn vorige boot te koop, eerst op de kant en later in het water. bij ons op de stalling komt op 1 datum de kraan dus de boot moest erin. zou ik hem op de kant laten staan dan moest ik zelf een kraan regelen voor 100den euro's. het is natuurlijk niet zo dat als de boot te koop ligt er helemaal niet meer mee gevaren word. dus de boot kan ook in het voorjaar het water in om er mee te varen.

overigens is die boot toen verkocht zonder het onderwaterschip te zien, mijn huidige boot ook gekocht zonder te kijken(maar daar was de prijs ook naar)
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1175
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten