De Waalschokker schreef:Af en toe lees ik weel eens nonsens door leden en laat volgende toch wel de kroon spannen. :"...de prijs na de keuring omhoog kunnen (met vooraf akkoord van de koper) indien er GÉÉN gebreken worden gevonden...."
[/i].
Ja,ja, De Waalschokker, goed gelezen.
Dat is net zulke nonsens als de keuring gebruiken om de prijs naar beneden te halen..
Ik vindt het absurd als er eerst een principe akkoord inclusief prijs wordt afgesproken en dat er vervolgens een 3e bij moet komen voor een keuring en dat de uitkomst (indien negatief) aanleiding is tot herziening van de prijs.
Dan koop je het gewoon niet!
9 van de 10 keer moet er na keuring weer onderhandeld worden omdat de prijs dan omlaag moet.
Die ene keer dat er niks aan mankeert, kan de prijs dus voor de verandering wel omhoog.
Waarom moet het voordeel altijd voor de koper zijn?Mijn bewering is tenslotte omgekeerd hetzelfde.
Uit jouw eigen schrijven blijkt (Ja ja, De Waalschokker) ook dat je de keuring (gedeeltelijk) gebruikt hebt om de prijs naar beneden te drukken.
De Waalschokker schreef:
Naast de vlakmeting (op scheepswerf Voorruit Zaandam) was er ook een routine controle van overige zaken waar de gas instalatie afgekeurd werd en de elektrische leidingen ondeugdelijk (eufemisme) waren.
Tevens was de kettingbak volgepropt met rommel wat ook niet kon.
De vlakmeting was in orde en de kettingbak zou de verkoper leegmaken.
Ik kreeg 1000 euro (jaja Roelof) euro minder op de afgesproken aankoopprijs omdat ik zelf de rotzooi van gas en elektriciteit zou opruimen en weghalen de verkoper was tevreden met deze oplossing want voor hem betekende het teveel tijdverlies.
Dat laatste was niet moeilijk aangezien ik het gehele interieur toch zou slopen om van nul af aan opnieuw te beginnen.
Zoals de meesten van ons, heb ook ik wel eens iets te koop aangeboden (en vandaag ook weer
)
Ik wordt niet goed van dat eeuwige geouwehoer om de prijs naar beneden te halen. tot en met: Maar ik moet het bij jouw ophalen dus de reiskosten moet jij betalen
Nogmaals: ik vertel wat ik weet en ben er eerlijk over, zowel het goede als het negatieve van het verkoop onderwerp geeft ik aan en vraag nooit de hoofdprijs.
Keuren, OK. Niet iedereen heeft de middelen en / of kennis om de technische staat correct te beoordelen.
Als alles OK is, gaat de koop door of niet (moet de koper zelf maar beslissen). als blijkt dat er iets aan mankeert kan de koper kiezen: wel of niet kopen.
Iedere keuring die de verkoper laat uitvoeren, doet hij puur en uitsluitend voor zichzelf.
Een aankoop keuring is behoord alleen bedoeld te zijn om jezelf
als koper te overtuigen en idd. de "roze bril" af te zetten.
Vaak breng ik het zelf in een vroeg stadium (1e telefonisch contact) ter sprake en informeer direct dat de prijs niet onderhandelbaar is.
Nog nooit problemen mee gehad en nooit (te) lang ergens mee blijven zitten.
@Bennetie
Idd is het een kopers markt oftewel: de verkopen lopen niet geweldig en er is meer aanbod dan afname, dus de prijzen zijn laag en de koper kan eisen stellen.
Als je zelf niet zeker bent van je eigen kennis is het zeker verstandig om iemand mee te nemen met kennis van zaken zodat je correct geïnformeerd bent en niet alleen van de verkoper zijn info afhankelijk bent.
Om te voorkomen dat iets weggemoffeld wordt, kun je ook gewoon iets te vroeg komen, bv een half uurtje of zo.
Een verkoper kan op ieder moment zijn boot verkopen, ook als er verbale afspraken zijn om dat niet te doen.
Dit is natuurlijk een hufterstreek als er toezeggingen zijn gedaan.
Alleen als er handgeld betaald is en een schriftelijke overeenkomst in 2 fout is getekend mag de verkoper niet zomaar verkopen zonder dat de aspirant koper akkoord is.
Pas wel op om niet te snel "ja" te zeggen, er is zo enorm veel te koop...
Gun jezelf de tijd en neem idd iemand mee die je correct kan adviseren.
Begrijp mij niet verkeerd, ik ben zeker niet tegen keuringen maar wel als dat gericht is om af te dingen zoals De Waalschokker deed. Mag wel natuurlijk maar ik doe er niet aan mee als verkoper zijnde.
Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten