Wanneer een aankoopkeuring in koopproces

algemene discussies

Re: Wanneer een aankoopkeuring in koopproces

Berichtdoor Klaver vier » 03 Mei 2017, 20:49

Waalschokker helaas klopt het niet,wat betreft de gratis taxatie.
Een boot boven de €100.000 wordt gratis getaxeert,daaronder kost het € 463-
Ik heb het ander halve week geleden laten doen, dus ik weet waar ik het over heb,dan moet je hem zelf droog laten zetten
Alles behalve gratis dus.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Wanneer een aankoopkeuring in koopproces

Berichtdoor Binnetie » 03 Mei 2017, 20:51

Ik las op een forum een bericht uit april 2015 waarin een medewerker van EOC (afd. ICT) iets verteld over de vlakdiktemeting:
Ik heb even geïnformeerd hoe het zit met aankoop/vlak keuring. Er zijn een aantal criteria waar naar wordt gekeken. Ex beroepsvaarders die bij EOC zijn verzekerd en een plezierjacht aanschaffen krijgen een gratis keuring. Daarnaast is een keuring gratis wanneer de verzekerde som boven een bepaald bedrag komt. De grens van de verzekerde som is daarbij afhankelijk van het soort schip en de leeftijd van het schip. In het kort komt het erop neer dat een keuring toch aardig wat tijd kost en als je dan een premie moet betalen van € 200,- de kosten / baten niet in verhouding staan met elkaar. Ik zou een aankoopkeuring wel altijd aanraden omdat de experts toch goed het hele schip bekijken en dingen 'zien' die we zelf vaak over het hoofd zien.


Het ligt dus ook een beetje aan de boot en de waarde, bovendien moet jet in verhouding staan tot de premie. Ik heb vanochtend een offerteaanvraag gedaan en deze vraag bij ze neergelegd. Ben ook benieuwd hoe het zit met verzekeren van eigen schade. We wachten de reactie af.

Vandaag sprak ik mijn zwager die werkt bij een keuringsinstantie en hij vertelde me toevallig dat een collega van hem wel eens voor EOC keurt. Hij zal eens informeren hoe of wat.
Binnetie
 

Re: Wanneer een aankoopkeuring in koopproces

Berichtdoor Klaver vier » 03 Mei 2017, 20:57

Onze boot is gekeurd door de heer hijsman,deze wordt ingehuurd door eoc.
Gr René
Klaver vier
 

Re: Wanneer een aankoopkeuring in koopproces

Berichtdoor De Waalschokker » 03 Mei 2017, 21:27

Klaver vier schreef:Waalschokker helaas klopt het niet,wat betreft de gratis taxatie.
Een boot boven de €100.000 wordt gratis getaxeert,daaronder kost het € 463-
Ik heb het ander halve week geleden laten doen, dus ik weet waar ik het over heb,dan moet je hem zelf droog laten zetten
Alles behalve gratis dus.
Gr René ( klaver vier)



René er is een verschil tussen een taxatie rapport dat je vraagt bij aankoop (of eventueel bij verkoop kan neerleggen) en de vlakmeting, als verzekerde, die gebeurd op regelmatige basis om de staat van het onderwaterschip vast te stellen.
Misschien ligt het aan de termijn dat je verzekerd bent of wat dan ook, in elk geval is de vlakmeting (en verdere kontroles) voor mij kostenloos.
Dat de hellingkosten en andere betaald hoeven te worden is evident dat heb ik trouwens duidelijk geschreven in men eerdere reactie.
Ik denk ook niet dat er één forumlid is die vermoed dat er een verzekeringsmij. is die alle kosten van het hellingen zal neerleggen en dan nog eens een keurmeester zijn ding laat doen.

@ Binnetie, ik ben onmium verzekerd maar betaal wel een bedrag dat beduidend hoger ligt dan die 200euro's en men scheepje is dan ook bedoeld om op te gaan wonen.
De Waalschokker
 
Berichten: 241
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 14:30
ligplaats:
info:

Re: Wanneer een aankoopkeuring in koopproces

Berichtdoor Klaver vier » 03 Mei 2017, 21:39

Ik zal het anders stellen,ik had de boot al verzekerd bij eoc en de vorige boot ook al jaren.
Maar toen ik deze boot verzekerde werd het vlak uitgesloten tenzij ik hem liet keuren,dus als ik hem niet liet keuren en er zou bijv, een standpijp gaan lekken of een lek ontstaan in de bodem,dan zou ik niet verzekerd zijn.
Nu ligt de boot op het droge, dus heb ik om een keuring gevraagd,en dit kost dus €463-
11 jaar terug was dit zelfde gratis nu dus niet meer.
Dat van ex schipper vindt ik een gek verhaal,wat heeft dit immers met de staat van het schip te maken.
Gr René
Klaver vier
 

Re: Wanneer een aankoopkeuring in koopproces

Berichtdoor Binnetie » 04 Mei 2017, 13:35

Ik heb de offerte binnen en hier staat ook een stukje in over de vlakdiktemeting:

Acceptatie
Voordat wij een voorlopige dekking af kunnen geven ontvangen wij graag per e-mail of per post enige
recente foto’s van de binnen- en buitenzijde van uw schip. In de meeste gevallen zal na ontvangst van
de foto’s de dagwaardeclausule komen te vervallen.
Het is mogelijk om een inspectie en diktemeting van het droogstaande vaartuig door een expert van
EOC te laten uitvoeren. Deze inspectie en diktemeting is geen aankoopkeuring maar een technische
inspectie waarbij de conditie van uw vaartuig wordt vastgesteld. Het laten uitvoeren van een inspectie
of diktemeting is geen verplichting maar heeft voor u als voordeel dat de eventueel genoemde clausule
met betrekking tot het onderwaterschip kan komen te vervallen. De kosten voor de keuring bedragen
€ 517,28 (inclusief BTW). De vervolgkeuringen zijn gratis.
Indien u een inspectie wenst uit te laten voeren door een expert van EOC verwijzen wij u naar
bijgevoegd informatieblad “Aandachtspunten inspectie pleziervaartuigen”.
Als u ervoor kiest om de keuring door een andere (EOC erkende) expert te laten uitvoeren dan kunnen
wij, afhankelijk van de rapportage, na ingang van de verzekering, een tegemoetkoming in de
keuringskosten aan u verstrekken.


Het 'informatieblad aandachtspunten inspectie pleziervaartuigen' heb ik alleen niet dus heb ik nog even opgevraagd.
Het is dus niet meer gratis zoals al opgemerkt werd. Misschien dat het gratis kan als de vorige eigenaar ook bij EOC verzekerd is.

Vanavond gaan we de boot bekijken, ben benieuwd!
Binnetie
 

Re: Wanneer een aankoopkeuring in koopproces

Berichtdoor Klaver vier » 04 Mei 2017, 18:05

Binnetie het kan ook niet gratis als de vorige eigenaar bij eoc verzekerd was
Ik ben al jaren bij ze verzekerd zoals ik al eerder vertelde.
Veel succes met het bekijken van de boot.
Ik ben heel benieuwd of het wat wordt.
Gr René( klaver vier )
Klaver vier
 

Re: Wanneer een aankoopkeuring in koopproces

Berichtdoor Ardi » 04 Mei 2017, 19:59

Wij waren jaren bij EFM/EOC verzekert en 1x voor een jaar overgestapt, wat totaal niet beviel.
Wilde best terug maar met gratis keuring, en dat vonden ze goed.
Zeker vanwege omdat laatste keuring te lang was geleden.
Was gelukkig gratis :)
No Guts, No Glory
Gebruikers-avatar
Ardi
 
Berichten: 169
Geregistreerd: 20 Jul 2014, 16:22
ligplaats: Oostvoorne
info:

Re: Wanneer een aankoopkeuring in koopproces

Berichtdoor Binnetie » 04 Mei 2017, 23:08

Vanavond wezen kijken bij de boot. Ik schrik toch elke keer weer van kleine roestplekkes langs de railing en op hoekjes. Als ik iets koop, dan koop ik doorgaans iets nieuws en niet tweedehands. Een nieuwe boot kan ik niet betalen. Bij een auto kan je plekjes polijsten en wetsanden.
Bij een boot is dat allemaal anders.

Allea was in redelijop staat voor zover ik kan beoordelen. Mijn zwager dook in werkkleding in de boot en zat overal aan. Kloppen, duwen, schijnen met een lampje etc. We stelden veel vragen en je merkte dat hij dit niet had verwacht. Misschien zit het ook een beetje in het karakter.

Alles is ruim, dat spreekt mij aan. In de AK moet je wel krom staan, maar daar kom je alleen maar om te slapen (vrienden of toekomstige kinderen). De motor loopt goed en heeft 1288 uur gedraaid... De teller is vast een keer rond gedraaid.
De walstroom laadt de accu's niet op. Die worden opgeladen door de zonnepanelen. Walstroom werd bijna niet gebruikt, via de accu's was het maximale gebruii aan wattage zo'n 1000W. Een kleine magnetron stond er en dr koelkast draait via de accu's. In de stuurhut is het mogelijk om via de walstroom een lader aan te sluiten om de accu's op te laden. Ik ben even de naam kwijt hiervan.
Het gas is afgesloten, zo kookten nu op een elektrisch kookplaatje.

Mijn zwager heeft alles bekeken en vind de staat netjes voor een boot van deze leeftijd. Hij moet wel op den duur wel weer voorzien worden van een laagje verf. De matrassen moeten vervangen worden.

We willen komende week een bod doen onder voorbehoud van een proefvaart en het takelen uit het water om het onderwaterschip te bekijken. Mijn zwager heeft dan tijd om een vlakdiktemeting te doen en om de schroefas etc te controleren evt doet een collega van hem dat. Is alles in orde dan gaat de koop door en betaald de verkoper het takelen, gaat de koop niet door dan betalen wij. Als het bod geaccepteerd wordt natuurlijk.

We hebben nog even over Mulder gehad, maar er werd aangegeven dat hij de boot niet kon takelen. Hij is daarom in Meppel uit het water geweest. Een optie is Kranerweerd in Zwartsluis, die ligt dichterbij dan Meppel.
Dit was even vluchtig een update. We zijn toch wel een dikke 1,5 uur zoet geweest.
Binnetie
 

Re: Wanneer een aankoopkeuring in koopproces

Berichtdoor De Waalschokker » 04 Mei 2017, 23:38

Binnetie schreef:Vanavond wezen kijken bij de boot. Ik schrik toch elke keer weer van kleine roestplekkes langs de railing en op hoekjes. Als ik iets koop, dan koop ik doorgaans iets nieuws en niet tweedehands. Een nieuwe boot kan ik niet betalen. Bij een auto kan je plekjes polijsten en wetsanden.
Bij een boot is dat allemaal anders.

Allea was in redelijop staat voor zover ik kan beoordelen. Mijn zwager dook in werkkleding in de boot en zat overal aan. Kloppen, duwen, schijnen met een lampje etc. We stelden veel vragen en je merkte dat hij dit niet had verwacht. Misschien zit het ook een beetje in het karakter.

Alles is ruim, dat spreekt mij aan. In de AK moet je wel krom staan, maar daar kom je alleen maar om te slapen (vrienden of toekomstige kinderen). De motor loopt goed en heeft 1288 uur gedraaid... De teller is vast een keer rond gedraaid.
De walstroom laadt de accu's niet op. Die worden opgeladen door de zonnepanelen. Walstroom werd bijna niet gebruikt, via de accu's was het maximale gebruii aan wattage zo'n 1000W. Een kleine magnetron stond er en dr koelkast draait via de accu's. In de stuurhut is het mogelijk om via de walstroom een lader aan te sluiten om de accu's op te laden. Ik ben even de naam kwijt hiervan.
Het gas is afgesloten, zo kookten nu op een elektrisch kookplaatje.

Mijn zwager heeft alles bekeken en vind de staat netjes voor een boot van deze leeftijd. Hij moet wel op den duur wel weer voorzien worden van een laagje verf. De matrassen moeten vervangen worden.

We willen komende week een bod doen onder voorbehoud van een proefvaart en het takelen uit het water om het onderwaterschip te bekijken. Mijn zwager heeft dan tijd om een vlakdiktemeting te doen en om de schroefas etc te controleren evt doet een collega van hem dat. Is alles in orde dan gaat de koop door en betaald de verkoper het takelen, gaat de koop niet door dan betalen wij. Als het bod geaccepteerd wordt natuurlijk.

We hebben nog even over Mulder gehad, maar er werd aangegeven dat hij de boot niet kon takelen. Hij is daarom in Meppel uit het water geweest. Een optie is Kranerweerd in Zwartsluis, die ligt dichterbij dan Meppel.
Dit was even vluchtig een update. We zijn toch wel een dikke 1,5 uur zoet geweest.


@ Binnetie dit klinkt toch eerder positief als anders en al helemaal als je het bootje uit het water takelt en de onderzijde wordt beproefd door je zwager.
Succes en kijk uit voor een goede verzekering.
De Waalschokker
 
Berichten: 241
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 14:30
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten