Afstudeerenquête Watersport Katwijk

algemene discussies

Re: Afstudeerenquête Watersport Katwijk

Berichtdoor elrenegado » 25 Apr 2017, 09:33

ik wil best een vragenlijstje invullen als iemand dat helpt bij z'n afstudeer projectje.

Echter, ben ik ook afgehaakt op de vragen met welke watersportactiviteiten in bekend ben in katwijk.
ik ben een motorbootvaarder, en die dus niet aan zeekajakken etc etc...
Ik denk dat je het op het verkeerde forum gezet hebt, misschien op een kitesurf forum ofzo.

En als motorboot watersporter kom ik al lang niet meer in katwijk,
reden is de drukte, de schuine walkant (toen iig), en de vele bruggen die je tegenkomt (die allemaal voor me open moeten)
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Afstudeerenquête Watersport Katwijk

Berichtdoor KatwijkStudent » 25 Apr 2017, 14:15

Popeye schreef:Ik was inmiddels al gestopt met het invullen van allerlei vage enquêtes, evenals met het invullen van de vragenlijsten wanneer je een bedrijf of instantie 1 keer hebt gebeld, of ergens iets hebt besteld.


Dank voor uw antwoord, maar dit is met alle respect een heel ander soort enquête.

aquanaut schreef:Ik ga er van uit dat je op je opleiding ook hebt geleerd hoe je een marktonderzoek moet opzetten en uitvoeren.
"maak een gratis online enquette aan en plemp die op internet" is niet hoe ik het geleerd heb in ieder geval.....

Als je dan handreikingen krijgt over thema's die spelen bij watersporters over jouw onderzoeksonderwerp, doe je dit af als "persoonlijke irritaties" en verschuil je je achter het "niet kunnen weten wat er speelt"...
Misschien dat eerst eens onderzoeken dan???

Suc6

Aquanaut


U trekt met alle respect wel heel snel uw conclusies over hoe ik mijn marktonderzoek uit zou voeren. Ik heb namelijk ook de nodige deskresearch gedaan en verschillende concurrenten onderzocht etc. etc. Na deze enquête zal ik ook nog kwalitatieve diepte-interviews met verschillende watersportexploitanten gaan afnemen. Tevens is dit niet zomaar een gratis enquête die gekopieerd en geplakt is via Word naar een simpel internetprogrammaatje, maar past de enquête zich dynamisch aan op basis van uw input en is deze opgesteld in Qualtrics (een gerespecteerde speler in de marktonderzoeksindustrie). Een bezoeker krijgt bijvoorbeeld andere vragen als een bewoner of iemand die de badplaats nog nooit geeft bezocht. Toegegeven, dat zou iemand die de enquête invult er ook niet zo snel achter zoeken.

Als iemand zegt dat een rondvaartboot is "weggepest" en dit niet onderbouwt met feiten, kan je dat zien als een persoonlijke irritatie en een subjectieve mening. Achter elk verhaal zitten twee kanten natuurlijk. Nergens heb ik de punten van meneer afgedaan als onzin en ik heb deze meneer nog gecomplimenteerd, door te zeggen dat dit de info is die ik zoek. Graag zou ik natuurlijk zien dat meneer dit alsnog even uitlegd.

Ik doe onderzoek naar hoe het productaanbod van de watersport beter bekend kan worden gemaakt in de regio. Als aan mensen met enige expertise omtrent de watersport op hun forum vraag om mijn enquête in te vullen, kunt u niet verwachten dat ik zelf een ervaren watersporter ben en automatisch bekend ben met alle lokale in's en out's over dit onderwerp. Ik heb nog gegoogeld op lichtschip katwijk, rondvaartboot katwijk etc. maar heb geen nieuws over deze onderwerpen gevonden.

elrenegado schreef:ik wil best een vragenlijstje invullen als iemand dat helpt bij z'n afstudeer projectje.

Echter, ben ik ook afgehaakt op de vragen met welke watersportactiviteiten in bekend ben in katwijk.
ik ben een motorbootvaarder, en die dus niet aan zeekajakken etc etc...
Ik denk dat je het op het verkeerde forum gezet hebt, misschien op een kitesurf forum ofzo.

En als motorboot watersporter kom ik al lang niet meer in katwijk,
reden is de drukte, de schuine walkant (toen iig), en de vele bruggen die je tegenkomt (die allemaal voor me open moeten)


Waar ik in mijn onderzoek inderdaad al tegenaan ben gelopen, is dat "watersport" in de sloepen- en botenwereld de gangbare term is om dit alles te omschrijven en men voor recreatieve watersporten als kitesurfer, banaanvaren, kayakken etc. precies dezelfde term gebruikt. Wellicht zit ik toch op het verkeerde forum inderdaad als het hier alleen over sloepen en boten gaat etc.

Toch bedankt allemaal voor uw antwoord(en), feedback en het proberen van mijn enquête!
KatwijkStudent
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 24 Apr 2017, 11:43
ligplaats:
info:

Re: Afstudeerenquête Watersport Katwijk

Berichtdoor R.C.Grootveld » 25 Apr 2017, 21:08

KatwijkStudent schreef:Waar ik in mijn onderzoek inderdaad al tegenaan ben gelopen, is dat "watersport" in de sloepen- en botenwereld de gangbare term is om dit alles te omschrijven en men voor recreatieve watersporten als kitesurfer, banaanvaren, kayakken etc. precies dezelfde term gebruikt. Wellicht zit ik toch op het verkeerde forum inderdaad als het hier alleen over sloepen en boten gaat etc.

Hoewel er volgens mij geen officiële definitie van is, denk ik dat onder de term watersport in het algemeen worden verstaan:
- Varen met een boot
- Windsurfen
- Duiken
"Sporten" als
- Zwemmen (ok, twijfelgeval)
- Banaanvaren, waterskieen (uitgezonderd de schipper)
- Jetski varen
etc. worden in het algemeen niet echt als 'watersporten' gezien

En wat je enquête betreft:
Ook ik ben er na een paar vragen mee gestopt en vraag me af hoe je die vragen met open antwoorden betrouwbaar denkt te kunnen verwerken

Ze zeggen wel eens dat er geen domme vragen bestaan, maar de vraag over hoeveel ik bereid ben te betalen voor en activiteit in/om Katwijk doet me toch twijfelen aan die stellen.

Want er wordt niet gezegd wat ik daar voor krijg.
Met € 100 voor een dagdeel met de Eendracht de Noordzee op, zou ik geen moeite hebben, maar met € 25 om in een hal naar een paar sloepen/jetski's etc te kijken (wat in feite neerkomt op betalen om reclame te mogen ontvangen) wel.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Afstudeerenquête Watersport Katwijk

Berichtdoor KatwijkStudent » 25 Apr 2017, 21:46

R.C.Grootveld schreef:Hoewel er volgens mij geen officiële definitie van is, denk ik dat onder de term watersport in het algemeen worden verstaan:
- Varen met een boot
- Windsurfen
- Duiken
"Sporten" als
- Zwemmen (ok, twijfelgeval)
- Banaanvaren, waterskieen (uitgezonderd de schipper)
- Jetski varen
etc. worden in het algemeen niet echt als 'watersporten' gezien

En wat je enquête betreft:
Ook ik ben er na een paar vragen mee gestopt en vraag me af hoe je die vragen met open antwoorden betrouwbaar denkt te kunnen verwerken

Ze zeggen wel eens dat er geen domme vragen bestaan, maar de vraag over hoeveel ik bereid ben te betalen voor en activiteit in/om Katwijk doet me toch twijfelen aan die stellen.

Want er wordt niet gezegd wat ik daar voor krijg.
Met € 100 voor een dagdeel met de Eendracht de Noordzee op, zou ik geen moeite hebben, maar met € 25 om in een hal naar een paar sloepen/jetski's etc te kijken (wat in feite neerkomt op betalen om reclame te mogen ontvangen) wel.


Ik doel er meer op dat er op het internet heel veel websites zijn waar men de term "watersport" gebruikt en het vervolgens alleen over boten en sloepen gaat. Ik ben hier op zoek naar trends en ontwikkelingen bijvoorbeeld vaak tegenaan gelopen. Zo heeft men het vaak over de "vergrijzing van de watersport" en bij de toelichting blijkt dan weer dat het primair om booteigenaren gaat.

Het was inderdaad een twijfelpuntje om die vraag te verwerken in de enquête. Ik wilde echter toch enigszins kunnen meten hoeveel men gemiddeld bereid was om te besteden, er was echter geen andere mogelijkheid bedenken hoe ik dit op een andere manier kon peilen. Zodoende heb ik de vraag vrij algemeen en neutraal proberen te houden en kan deze misschien wat dom overkomen. Bedankt voor het proberen en de gefundeerde kritiek in ieder geval.
KatwijkStudent
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 24 Apr 2017, 11:43
ligplaats:
info:

Re: Afstudeerenquête Watersport Katwijk

Berichtdoor Roelof » 25 Apr 2017, 23:06

Heb bovenstaande commentaren gelezen en uit nieuwsgierigheid de enquête ingevuld, zie onderstaande mijn mening:

- Dit forum wordt voornamelijk gebruikt door mensen met een motorboot / plezierjacht.
Er zijn geen vragen mbt deze doelgroep.
Denk dat de enquête idd op een verkeerd forum is geplaatst.
- De manier van vraagstelling maar vooral de keuze uit antwoorden is dwingend om de enquête af te kunnen maken, maw je MOET een antwoord geven, ook als het voor jouw toepasselijke antwoord er niet helemaal niet bij staat.
Dit maakt dat de uitslag waarschijnlijk niet correct is.
Je zou overal "weet niet / geen mening" oid moeten kunnen invullen zodat je wel door kunt gaan naar de volgende vraag.
- Bij de vraag waar je 9 antwoorden moet rangschikken (tegen het einde) zou een uitleg hoe dit te doen helpen. Ik zat even te puzzelen om er uit te komen.
- Bij deze vraag ook een een (in mijn ogen) onzinnig antwoord:
V: rangschikken van redenen om naar Katwijk te komen
A: een van de antwoorden is: de mensen.
Ik ben nog nooit ergens heengegaan om naar mensen uit een bepaalde streek / stad / dorp te gaan kijken of te leren kennen.
Iedere streek / stad / dorp heeft zo zijn eigen eigenaardigheden en / of tradities, overal vindt je leuke en niet leuke mensen.
- De vraag over bestedingspatroon is niet in te vullen omdat het andere doelgroepen betreft.
- De vraag "Hoe vaak je bezig bent met watersport" (oid), gaat niet op voor dit forum.
Hoe moet je invullen dat je ieder weekend van Mei t/m September en de zomer vakantie aan boord van je boot bent en in de winter veel genot haalt uit het onderhouden en repareren van je boot?

Ik denk dat de meesten hier geïnteresseerd zijn in jachthavens, aanlegplaatsen, plezierjacht faciliteiten, de mogelijkheid om "wild" te overnachten enz.
Secundair komen de zaken als cultuur, restaurants, inkopen ed denk ik.
Gezien de vergrijzing in deze tak van watersport geloof ik niet dat je hier veel mensen vindt die geïnteresseerd zijn in banaan varen, zee kajakken, kite surfen, aan een parachute hangen oid.
(Hoewel er natuurlijk ook mensen zijn van 80+ die nog willen leren hoe je uit een vliegtuig moet springen en veilig landen :) )

In elk geval suc6
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Afstudeerenquête Watersport Katwijk

Berichtdoor Marie Christina » 26 Apr 2017, 07:22

Je verwoordt het precies goed, Roelof.
Ik zei het anders, maar bedoelde feitelijk dit
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Afstudeerenquête Watersport Katwijk

Berichtdoor KatwijkStudent » 26 Apr 2017, 13:38

Heldere feedbackpunten. Misschien heb ik het dan toch wel op het verkeerde forum geplaatst. Toch bedankt voor het uitgebreid onderbouwen van jullie antwoorden.
KatwijkStudent
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 24 Apr 2017, 11:43
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten