Op een op een plezierjacht / boot wonen

algemene discussies

Re: Op een op een plezierjacht / boot wonen

Berichtdoor elrenegado » 05 Apr 2017, 08:26

Leuk onderwerp.
Mijn vrouw en ik spelen ook met de gedachten om over enkele jaren op een boot te gaan wonen.

Omdat wij een kleine hebben van nu 14 maanden, willen we dan evt ergens een stukje grond huren of kopen zodat je een ligplaats met gras en grond hebt zodat de kleine meer speelruimte heeft.
Mijn voorkeur gaat uit naar een schip van 15 a 25 meter, vaarbaar, zeegaand, zodat we er ook mee weg kunnen.
De voorkeur van mijn vrouw ligt in het midden, die ziet en omgebouwd binnenschip ook wel zitten, of een ark...
Ons idee is om het huis te verkopen, kleine lening erbij te nemen edie binnen 5 jaar afgelost is en dan een groot schip te kopen.. onze huidige van 11m is toch te klein voor permanente bewoning.

Ik denk dat de grootste uitdaging is om een leuke plekje te kunnen vinden om als ligplaats in te nemen.
Tijdelijk bij de WSV is leuk.... maar ik zou daar toch niet permanent willen gaan wonen op mijn boot...
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Op een op een plezierjacht / boot wonen

Berichtdoor Roelof » 05 Apr 2017, 09:04

Hoi Steve,

Dat zie je hier in de stad Groningen ook op div plaatsen, permanent bewoonde schepen met een stuk(je) grond erbij, vaak een tuintje met terras en een schuurtje.
De meeste zijn woonarken maar zo her en der ligt er ook een aak of een luxe motor tussen.
Idd. liggen dit soort plekjes niet voor het uitzoeken.

Omgebouwde binnenvaarders en woonarken zijn over het algemeen prijzig maar je zult er wel een hypotheek op kunnen krijgen als ze bij het kadaster ingeschreven staan.
Zeker met opgroeiende kinderen is het natuurlijk belangrijk dat je voldoende ruimte hebt om eens lekker te rafotten en zul je een vaste standplaats moeten hebben ivm school.

Ik heb de luxe dat ik kan doen en laten wat ik wil mbt kinderen, mijn zoon is woont zelfstandig en heeft een goede baan.
Geen omkijken meer naar dus :D

Zoals je schrijft, is de volgorde: huisverkopen, lening afbetalen, grotere boot kopen.
Ik neem aan dat je na verkoop van jullie huis met een aanvullende lening een grotere boot zou willen aanschaffen.
Als je een varend schip koopt, kun je natuurlijk ook de huidige boot verkopen, dat scheelt ook weer in de kosten.

Er zijn diverse schepen te koop voor een leuke prijs, zag onlangs nog een 15 meter Rietaak voor ca 30.000 staan,- en een 15 meter (zeer luxe) jacht voor ca 60.000,-
Allebei schepen war nog iets moet gebeuren aan de betimmering maar als zoiets laat doen, blijft de prijs calculeerbaar maar uiteindelijk blijven het boten dus zul je nooit klaar zijn.
Wat dat betreft is er enorme keuze in alle prijsklasses, afmetingen en nieau's van luze en gereedheid.
Een huis heeft natuurlijk ook onderhoud nodig, dus links- of rechtsom ben je altijd bezig met onderhoud.

Suc6, Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Op een op een plezierjacht / boot wonen

Berichtdoor Noordvaarder » 05 Apr 2017, 12:16

elrenegado schreef:Mijn voorkeur gaat uit naar een schip van 15 a 25 meter, vaarbaar, zeegaand, zodat we er ook mee weg kunnen.

Zo,komt dat even mooi uit? :lol:
Ik weet nog wel een schip voor jullie,is ietsje langer,namelijk 26,90m en zeegaand.
De organisatie schijnt hem wel kwijt te willen.
Een mooie Groninger koftjalk met wat onderhoud. :mrgreen:
http://www.voorwaartsvoorwaarts.nl/het-schip/
http://www.rtvnoord.nl/nieuws/176109/Gr ... lt-bakzeil
http://www.dvhn.nl/groningen/Groninger- ... 03899.html
Noordvaarder
 

Re: Op een op een plezierjacht / boot wonen

Berichtdoor Nerissa » 05 Apr 2017, 14:24

De een zijn " nood" is de ander zijn brood :geek:
Nerissa
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 04 Sep 2016, 20:12
ligplaats:
info:

Re: Op een op een plezierjacht / boot wonen

Berichtdoor Roelof » 05 Apr 2017, 15:58

'k Weet niet.....

Quote:
Los van het noodzakelijk onderhoud is de Voorwaarts Voorwaarts ook toe aan een grote opknapper. ,,Willen we het schip in de vaart houden en voorzien van alle snufjes om het de komende jaren up to date te houden, hebben we misschien wel een half miljoen tot een miljoen euro nodig. We weten nu al dat we dat nooit gaan verdienen”, stelt Torenbosch vast.
Unquote

Als ik dat geld had zou ik toch iets anders kopen denk ik.
Wel een mooi schip, heeft dacht ik lang in Hoogezand gelegen.
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Op een op een plezierjacht / boot wonen

Berichtdoor Wolf1 » 05 Apr 2017, 17:11

Leuk allemaal, maar waar ik jullie nu weer niet over hoor, hoe kom ik aan een adres ?
De belasting wil een vast adres en natuurlijk mag ik bij mijn schoonzus of ome Piet inwonen, maar die gooit me tegelijk weer buiten als hij zijn belasting aanslag binnen krijgt !
Dan wordt het een jachthaven waar ik adres kan krijgen maar die zijn er maar heel weinig en al helemaal niet waar ik dan wel zou willen liggen.
Boven de 15m wordt het nog moeilijker en eigenlijk onbetaalbaar.
Dus ben ik heel benieuwd hoe jullie dat oplossen ? ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Op een op een plezierjacht / boot wonen

Berichtdoor Nerissa » 05 Apr 2017, 18:54

Ja Wolf, dat is het probleem bij permanent op een schip wonen.
Ik vind dat ook "nogal wat", je word ouder, moet misschien een keer naar het ziekenhuis, en daarna thuis verzorgd worden. enz enz enz

Als je jong bent kan je zulke dingen makkelijker, denk ik.

adres: bij ome piet, postbus erbij, voordeurdelersregeling bij de belasting, of ome piet moet inkomen opgeven voor kamer verhuur enz enz.

Het zijn allemaal problemen die gaan spelen bij ouderdom.

er is nog een optie:
voorbeeld: wonen op een "camping"met adres, en dan in de zomermaanden op de boot. maar ja, of dat veel goedkoper is dan een huis???


Groet

Frans 8-)
(die morgen weer 6 mnd op de boot gaat wonen)
Nerissa
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 04 Sep 2016, 20:12
ligplaats:
info:

Re: Op een op een plezierjacht / boot wonen

Berichtdoor broekie » 05 Apr 2017, 19:41

Wat ik dus ook al aangaf, je moet in Nederland ingeschreven staan bij een Gemeente op een adres.
Je mag niet zwerven.
Op je boot, een recreatie bewoning, kun je je niet inschrijven.

Nu heeft het voor iemand waar je bij ingeschreven staat, geen financiële consequenties m.b.t. bv toeslagen. Het is een postadres.
Maaaar, niet iedere Gemeente doet het makkelijk en ..... niet voor onbepaalde tijd.
Dus je zal per Gemeente moeten kijken wat men voor regels hanteert.

Je kan bij een van je kinderen ingeschreven staan. Of beter toch ergens een goedkope woning erop na houden.

Zelf ben ik recent, twee jaar terug, bezig geweest om een recreatie woning te kopen om daar te gaan wonen.
Mag officieel niet. Hier in de Gemeente Nieuwkoop zijn diverse parken met stenen goede recreatie woningen. Dus in contact getreden bij de Gemeente.
De Gemeente heeft bij de provincie enkele jaren terug gevraagd om bepaalde recreatie woningen toe te staan voor permanente bewoning.
De provincie wil daar niet aan. Reden: er moeten voldoende woningen zijn voor recreatie. Onzin natuurlijk, deze woningen worden permanent bewoond en nooit verhuurd aan recreanten.
Opstelling Nieuwkoop is: Het mag niet, maar wij zullen zoals het nu is, niet handhaven. Wel kijken we naar het type woning en de afmetingen zijn gelimiteerd. Overigens recent iets aangepast, mogen iets groter zijn dan voorheen.
U kunt dus zo'n woning kopen en heeft geen last van ons. Garanderen doen we niets. Risico is klein, maar niet uitgesloten dat er toch een andere kijk komt of wat dan ook.
Wij hebben het niet gedaan omdat de prijzen van deze recreatie woningen vaak niet onderdoen voor een gewoon huis. Daarnaast allerlei parkkosten.

De jachthaven is geen adres voor inschrijving. Sommige jachthavens zullen het niet toestaan, ik ken ook parken die het niet willen, bv aan de weide Aa hier.

Huis aanhouden en onderverhuren en gebruiken als postadres.

Volgens mij is Nederland een van de weinige landen waar je je niet vrij mag vestigen, dus wonen in een hutje op de hei als je dat graag wil.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Op een op een plezierjacht / boot wonen

Berichtdoor Yep » 05 Apr 2017, 23:06

Ik deel dit betoog niet.
Volgens mij dient een gemeente een ECHT postadres te respecteren.

In ons geval dienden de bewoners schriftelijk aan te geven dat zij A. de post zullen doorleiden en dat wij B. niet woonachtig zijn op hun adres.
Daarnaast dienden wij schriftelijk aan te geven dat we woonachtig zijn op een vaarbaar schip.

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat een gemeente dit zou mogen blokkeren.
Ik denk eerder dat het onwetendheid is bij veel ambtenaren.

En afgelopen maand zijn ook de stembiljetten keurig op het posadres gearriveerd ;-)
Laatst gewijzigd door Yep op 05 Apr 2017, 23:13, in totaal 8 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Op een op een plezierjacht / boot wonen

Berichtdoor henkvd » 05 Apr 2017, 23:07

In een kartonnen doos onder brug mag dan weer wel, beetje tegen strijdig.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten