Op een op een plezierjacht / boot wonen

algemene discussies

Re: Op een op een plezierjacht / boot wonen

Berichtdoor Yep » 04 Apr 2017, 21:37

Nog een vraag aan de mensen aan boord.
Wordt er ook vaker gevaren , gewoon voor de ontspanning of om even een andere plek aan te doen?
Dit in vergelijking met als je aan in een huis woont en een boot bezit.'


De afgelopen seizoenen (2 stuks) zijn we in totaal ca. 12 weken per jaar van 'huis' geweest.
Een rondje NL, een paar keer Friesland en een redelijk aantal keren wat korter bij huis.
Ofwel: Als het even kan trekken we erop uit.
Dit jaar wordt het een rondje Wadden en een rondje Noord-Holland.
Maar afhankelijk van het e.e.a. misschien ook Berlijn.
Het is dus wonen en ook zeker varen.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Op een op een plezierjacht / boot wonen

Berichtdoor Roelof » 04 Apr 2017, 21:42

Maakt me niet uit wat je doet :idea: maar zoek je nog een collega?
Ik wil OOK :!: :!: :!:
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Op een op een plezierjacht / boot wonen

Berichtdoor Yep » 04 Apr 2017, 22:04

Eigenlijk is het enige dat nodig is een job of eigen business zonder (immer) vaste standplaats.
De rest is een boot i.p.v. een huis.
En je kunt hiervoor een hypotheek bemachtigen indien nodig.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Op een op een plezierjacht / boot wonen

Berichtdoor Roelof » 04 Apr 2017, 22:33

Zo'n eigen business, daar wringt de schoen....
Ik ben absuluut niet commercieel ingesteld en heb m'n leven lang in loondienst gewerkt.
Altijd leuk, uitdagend werk met veel vrijheid gehad en in bijna alle werelddelen gewerkt en / of gewoond, dat geef je niet zomaar op naturlijk.

Ik klaag zeker niet, maar zoals je het schets is een droom van heel veel mensen denk ik.
Een enkeling heeft de moed om de stap daadwerkelijk te maken.
Geweldig voor iedereen die op zo'n manier doet wat ie wil en daar succes mee heeft.

Onze tijd komt vanzelf, alleen wanneer, dat is nog even afwachten.
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Op een op een plezierjacht / boot wonen

Berichtdoor Nerissa » 04 Apr 2017, 22:44

De jachthaven is zeker héél belangrijk
Winkels in de buurt is ook makkelijk.
Zoals men stelt, de boot is als een huis (als je alles bij hebt zoals wij), alleen op een ander plek.
Wij hebben trouwens ook geen douche aan boord, maar wel een goeie, schone accomedatie in de Jachthaven.

Maar het verschil zit in het gevoel: rij ik van mijn werk naar huis......of naar de boot......daar zit `t `m in, het gevoel. (en op de boot slaap ik altijd lekker ;)

Ga je vaker, of juist minder varen???
dat ligt dan weer aan de ligging van de jachthaven, lig je dicht bij je vaargebied?? dan kan het zelfs zo zijn dat je minder weg gaat, omdat je al "mooi"ligt.

Ik lig b.v. "in"de Biesbosch, welliswaar aan het randje, maar het is wel IN de BB.

Het moet geen "moetje"zijn, maar een ervaring/levenswijze.

Groet

Frans 8-)
Nerissa
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 04 Sep 2016, 20:12
ligplaats:
info:

Re: Op een op een plezierjacht / boot wonen

Berichtdoor Roelof » 04 Apr 2017, 23:01

Het gevoel tussen naar huis of naar de boot gaan beprijp ik, zeker nu we al een paar weken mooi weer hebben.

Volledig mee eens dat het een keuze is iets toe moet voegen.
Weet iemand die door een scheiding op een boot is gaan wonen, die kan niet wachten om een woning toegewezen te krijgen en je zult hem daarna ook nooit meer terug zien op het water.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Op een op een plezierjacht / boot wonen

Berichtdoor Noordvaarder » 04 Apr 2017, 23:06

Roelof,
Hetgeen hier al een keer gezegd is, als je veel op een boot wilt wonen,zou ik het persoonlijk ook niet op een Swin Patio van 9.50 m doen.
Een beetje meer ruimte zou denk ik wenselijk zijn.
Zie jij je al 365 nachten,elk jaar in dat kooitje voorin slapen?
Ik niet.
Wat dat betreft had ik het dan stukken comfortabeler in mijn truck.
Oké,alles zat er niet in,maar mijn ruimte was groot genoeg om te slapen.
Ik had een fatsoenlijk bed van 80x220.
En ik zie het op mijn Doerak het ook niet doen,ondanks dat ik 2 bedden heb van 100x210.
Ik zou dan toch voor een boot met meer ruimte gaan kiezen,want altijd naar een toilet en/of douche op de wal,zal voor een poosje wel gaan,maar wat als je ziek wordt?
Ik zou het ook wel leuk vinden,maar dan koos ik wel voor een boot a la de volgende link.
http://newandusedboat.co.uk/new-boats-for-sale/164
Die zijn in verschillende maten qua lengte,en bv op een totale lengte van 14,50 m en een breedte van pakweg 3,50m(wide beam) kun je een mooie indeling maken voor een boot,waar dan ook een mooi stukje comfort in zit.
En daarmee kun je dan ook nog gaan varen als je wilt.
Maar ja,niet iedereen is gecharmeerd van een canalboat of een Doerak.
Geluukig maar,want anders was iedereen onderweg in een Doerak of een canalboat.
Maar ik denk dat je met een Swin Patio,hoe leuk de boot er ook ziet,een te kleine boat hebt voor langdurig verblijf.
Noordvaarder
 

Re: Op een op een plezierjacht / boot wonen

Berichtdoor Roelof » 05 Apr 2017, 00:27

Noordvaarder schreef:Zie jij je al 365 nachten,elk jaar in dat kooitje voorin slapen?
Ik niet.


Dat ga jij zeker niet zien :mrgreen:
Ik heb ook niet gezegd dat ik het hele jaar aan boord wil verblijven, weet niet waar je dat vandaan haalt.
mijn vriendin dacht dat mogelijk was, ik niet.
De boot is trouwens 10,50 (zonder zwemplatform)

Noordvaarder schreef:Wat dat betreft had ik het dan stukken comfortabeler in mijn truck.
Oké,alles zat er niet in,maar mijn ruimte was groot genoeg om te slapen.
Ik had een fatsoenlijk bed van 80x220.


De bedden op een Swin Patio zijn iets korter en bijna net zo breed, ik ben 1.80, mijn vriendin 1,65 ik zie dus het probleem niet echt.
Zaken zoals stahoogte en bewegingsvrijheid, een fatsoenlijke tafel enz zie ik in die truck niet echt, ondanks dat je jouw truck stukken comfortabeler vindt.

Wat iedereen doet en welke middelen hij daar voor nodig heeft is een persoonlijke keuze, zoals je heb kunnen lezen heb ik ook 2 jaar met veel plezier in een grote caravan geleefd, daar hadden we minder bewegingsruimte dan op een boot en een het bed zat tussen een 1,5 slaper en een klein 2 pers bed in, hielt niet over maar nooit een probleem geweest.

Alles hangt af van de eisen die je voor jezelf stelt, bij jouw ligt de lat waarschijnlijk iets hoger dan bij mij.

Agelopen jaar met een ouder echtpaar (allebei 80 + :!: ) samen gelegen bij de sluizen in het KWA kanaal .
Deze voeren met een Swin Patio vanaf nieuwbouw in de jaren 70, nagenoeg origineel inclusief afneembaar, niet geïsoleerd, kunststof dak.
De enigste modificaties waren: een nieuwe motor omdat de oude peugeot stukgelopen was en sinds 5 jaar een boegschroef, verder alleen onderhoud en bv. een nieuwe koelkast als de oude stuk ging enz.
Deze mensen varen sinds hun pensioen vanaf Mei tot September door heel Europa.

Ga dus niet zeggen dat je niet lang op zo'n boot kunt verblijven.
Dat is enkel jouw mening, niet meer een niet minder, maar jouw mening is nou niet bepaald een maatstaf voor wat ik wel en niet ga of wil doen.
Een toilet zit er trouwens wel in en een douce met warm en koud water nu nog alleen op het achterdek, er komt binnen nog een douce bij.

Ik heb ervaringen gevraagd van mensen die lang of volledig aan boord verblijven, je geeft zelf aan dat jij dus geen ervarings deskundige bent dus zie ik het nut van jouw opmerking ook niet echt.
Even goede vrienden maar als je het niet erg vindt neem ik jouw bijdrage niet mee in mijn eventuele toekomstige overweging :mrgreen:

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Op een op een plezierjacht / boot wonen

Berichtdoor jade » 05 Apr 2017, 05:26

Roelof schreef:@Jade,
Het niet bedoeld als aanval op zeilboten hoor.
Ik weet dat het heel goed mogelijk is om de div. lijnen goed op te binden, helaas gebeurd dit niet altijd en dan wordt het een lawaaige toestand als het gaat waaien
Als je buurman z'n boot op zo'n manier afmeerd en zelf naar huis gaat, kan ik mij voorstellen dat dit gaat irriteren als je permanent aan boord verblijft.

Groet,
Roelof


Ik voel me ook niet aangevallen hoor, kan me gewoon heel goed voorstellen dat het een rotgeluid is als je ernaast ligt.
jade
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 30 Aug 2014, 19:18
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Op een op een plezierjacht / boot wonen

Berichtdoor Nerissa » 05 Apr 2017, 06:57

Even een laatste toevoeging:

Ik ken meerdere mensen die op een boot wonen, heel het jaar door
Div. echtparen,alleenstaande
Allen zonder huis,
Maar waar het ff omgaat, bootjes van max 10.50 ( incl zwempl)

Dus niet zeggen dat het niet gaat, die mensen hebben alles bij, en zien er echt niet uit als zwervers.

Dus mijnheer de Noordvaarder, geen ervaring: niet miepen dat je in een hok slaapt en geen luxe hebt, mensen mét ervaring hebben een andere wél gefundeerde mening.

Groet

Frans 8-)
Nerissa
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 04 Sep 2016, 20:12
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten