Op een op een plezierjacht / boot wonen

algemene discussies

Op een op een plezierjacht / boot wonen

Berichtdoor Roelof » 03 Apr 2017, 19:50

Omdat het project waar ik mee bezig ben binnen ca 3 jaar beëindigt en mijn vriendin en ik overwegen om aan boord van onze boot langere tijd te gaan wonen ben ik nieuwsgierig naar de voors en tegens van het wonen op een boot.
Met dit in gedachten hebben we een voorsprong genomen met de aankoop van de Swin Patio (waar we nog zeker een heleboel werk aan hebben).
Staat tegenover dat we ruim tijd hebben en ieder moment genieten van alles wat we met en aan boord van onze boot doen.
Indien het lot anders beslist, gaat deze boot niet weg, dan gaan we er tot het uiterste vakanties mee beleven.

Mijn idee is om tijdens "het seizoen" op de boot te leven, tijdens de winter een chalet in een landelijke omgeving te kopen / huren.
Miin wederhelft denkt dat het mogelijk is om permanent aan boord te wonen, eventueel 's winters op een vaste plaats tegen de kant.
Allebei goedkoop, weinig verplichtingen en vooral veel vrijheid (afgezien van werk natuurlijk).
Het is niet echt een opwelling, allebei zijn we nogal onrustig en altijd samen op reis geweest, maar we worden wat ouder dus denken wel na over de toekomst en wat verstandig is.
In elk geval willen we ons niet vastpinnen om aanwezig te zijn op 1 adres maar moet er nog wel gewerkt worden om de maandelijkse rekeningen te kunnen betalen.

Mbt tot werk en wonen zijn we tot nu toe gewend dat waar we werken, we ook wonen;
In de afgelopen tijd was dit 3 jaar West Afrika, 1,5 jaar India, 5 jaar Roemenie, 1 jaar Polen en diverse tussen posen.
Ons onderkomen varieerde tussen super de luxe tot zeer beperkt, van caravan (2, 5 jaar) t/m een villa met 5 kamers inclusief chauffeur enz.
Momenteel zitten we heel burgerlijk in een rijtjeshuis in het midden, wel erg "gezapig" voor ons doen. :mrgreen:

In Hellevoetsluis heb ik een huis, ooit een buurman gehad die geprobeerd heeft om met z'n gezin (vrouw & 2 kids) in een koopwoning te verblijven ivm de kinderen, maar de beste man overleefde het "huisje / boompje / beestje" gevoel niet.

Mijn vriendin en ik zijn ook geen mensen welke aan het standard patroon voldoen.
We willen wel een zekere mate van zekerheid maar het moet niet een permanente verplichting worden, het vrijbuiters gevoel blijft.

Ik weet dat de NL overheid dit niet toejuicht maar zijn diverse mogelijkheden om aan boord te leven en correct geregistreerd te staan.
Daar gaat het niet om.

Ik ben benieuwd naar de ervaring van iedereen die aan boord min of meer permanent woont en zijn / haar ideeen en ervaringen en de Do's en Don't s

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Op een op een plezierjacht / boot wonen

Berichtdoor Nerissa » 03 Apr 2017, 22:05

Wij leven van begin april tot sept/okt op de boot.
de rest thuis.

Boot is niet 100% geisoleerd, geen dubbel glas, dus niet geschikt om in de winter op te wonen.

Maar in de "zomer"maanden is het héééérlijk.
de eerste en laatste maand wel in de avond even de kachel aan.

Frans 8-)
Nerissa
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 04 Sep 2016, 20:12
ligplaats:
info:

Re: Op een op een plezierjacht / boot wonen

Berichtdoor Yep » 03 Apr 2017, 22:07

'Mijn idee is om tijdens "het seizoen" op de boot te leven, tijdens de winter een chalet in een landelijke omgeving te kopen / huren.
Miin wederhelft denkt dat het mogelijk is om permanent aan boord te wonen, eventueel 's winters op een vaste plaats tegen de kant.
Allebei goedkoop, weinig verplichtingen en vooral veel vrijheid (afgezien van werk natuurlijk).
Het is niet echt een opwelling, allebei zijn we nogal onrustig en altijd samen op reis geweest, maar we worden wat ouder dus denken wel na over de toekomst en wat verstandig is.
In elk geval willen we ons niet vastpinnen om aanwezig te zijn op 1 adres maar moet er nog wel gewerkt worden om de maandelijkse rekeningen te kunnen betalen.'


Tja, 365 x 24 op de boot is een van de beste beslissingen in mijn leven geweest.
Ook hier geldt: 'Had ik 15 jaar eerder moeten doen'.
Ook bij ons is het eerst een idee geweest om half/half te doen, met een appartement o.i.d.
Gelukkig hebben we dat niet gedaan.
Het zou o.a. 2 x verhuizen per jaar betekenen.
En als ik terugkijk (nu 2 jaar), wat hebben we een hoeveelheid spullen de boot op gekruid.
Ik moet er niet aan denken dit 2x jaarlijks te doen.

Wel zou ik niet op een kleine boot continue willen vertoeven.
We zitten nu op een vorstelijke 14,5 x 4,65 mtr. en dat is wel zo fijn.
Deze ruimte heeft ook tot gevolg gehad dat we vrijwel alle inboedel hebben verkocht/gestort/weggegeven.
Er rest nog een kleine opslag van een paar kuub, verder is alles van de hand gedaan.
Geeft wel een lekker lean gevoel (less is more).

Wat mij betreft is ook belangrijk om een beetje fatsoenlijk comfort te hebben opdat het na verloop van tijd niet op camperen gaat lijken.
Ofwel (wat mij betreft): Dubbel glas, CV (water), douche, keuken, koelkast, was/droogmachine en toiletten dienen i.o. of aanwezig te zijn.
Denk ook aan 'wintervastheid'. In de 1e winter kwamen de druppels door het plafond zeiken en daar heb ik geen zin in.
Dit betekende wel geheel nieuwe plafonds met de beste isolatie (€ 12K).

Zaken die niet echt nodig zijn maar wel comfortverhogend werken zijn o.a. airco en vaatwasser.
Kostentechnisch zijn er wat meevallers: Geen gemeentelijke lasten/WOZ, minder energieverbruik en zo nog meer.
En een postadres bij een familielid levert een prima registratie op.

Samengevat:
Doen en dat 365 x 24.
Zeker ook in de winter heeft een haven veel charme.
Wij zijn 'verkocht'.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3161
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Op een op een plezierjacht / boot wonen

Berichtdoor Roelof » 04 Apr 2017, 08:48

Leuk, 2 reacties, de één in lijn met mijn idee, de ander zoals mijn partner denkt dat het kan.

De afmeting en bouw van de boot speelt idd een belangrijke rol en als je de ruimte hebt kun je het zo lux maken als je wilt.
Gezien de afmeting van onze (toekomstige) boot, denk ik dat het voor ons seizoens verblijf zou zijn zoals Frans het beschrijft.
Wij hebben bewust voor een lage kruiphoogte gekozen en de afmetingen zijn 10,5 x 3,20, daar zitten natuurlijk ook beperkingen aan.
Met de boot waar we mee zijn begonnen denk ik dat lang verblijf aan boord mogelijk is maar permanent een stap te ver zou zijn.

Om in het voorjaar te verkassen naar de boot en in het najaar terug de wal op zou voor ons niet echt een probleem zijn.
We zijn verhuizen gewent en zijn altijd met weinig begonnen op een nieuw standplaats. Verder heb je zomers minder / andere dingen nodig dan 's winters.

Het is natuurlijk mooi om te leven aan boord, het in elk geval geeft een vrij gevoel.
Maar behalve de voordelen, wat zijn de nadelen?
Een boot heeft natuurlijk minder ruimte, maar dat is zoals Yep beschrijft: less is More
In dat opzicht hadden wij het beter naar onze zin toen we in een caravan woonden dan in de luxe villa.

Je blijft toch min of meer plaats gebonden denk ik, alleen al omdat je een auto lastig mee kan nemen en toch gewoon iedere dag aan het werk moet, tenzij je een pensionado oid bent natuurlijk.
Ook kan ik mij voorstellen dat koerier bezorgingen (bv pakketje via internet besteld) lastig kan zijn.

Klopt dit?
Ben naast de voordelen ook nieuwsgierig naar de nadelen.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Op een op een plezierjacht / boot wonen

Berichtdoor Nerissa » 04 Apr 2017, 09:20

Wij hebben de auto's aan de haven staan( we moeten nog steeds werken)
En hebben de fietsen daar ook staan.

Het ligt aan de havenmeester of je soms een pakketje kan laten bezorgen.
Anders moet je voor de post weer een postbus nemen.
Wij rijden 1x in de week langst huis, voor de post en evt de wat grotere was.

Maar wij hebben nu natuurlijk het voordeel dat we nog een huis hebben, 20minuten rijden van huis naar haven. En voor mijn vrouw ligt het nagenoeg op de route naar het werk.
En de boot is 12,5 lang, de salon is 5 mtr, laag onderschip, hoge opbouw, grote ramen.
Dus wij zitten niet opgesloten in de leefruimte,

Groet

Frans 8-)
Nerissa
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 04 Sep 2016, 20:12
ligplaats:
info:

Re: Op een op een plezierjacht / boot wonen

Berichtdoor broekie » 04 Apr 2017, 09:55

Ik ken zeker 4 stellen die permanent op een boot wonen.
Allen bevalt het prima.
We hebben het dan wel over schepen van 13,5 tot 20 meter, voorzien van de dingen die je in een huis ook hebt.
CV verwarming, aparte slaapkamer, goede douche/WC, wasmachine ruimte, goede isolatie, ook de ramen.

Je moet in Nederland een postadres hebben waar je ingeschreven staat, je mag dus niet zwerven.

Ik ken ook iemand die op een kleiner eenvoudig schip woont, hij is alleen.
Dat is toch kamperen. Zeker in de winter met Zibro en condens overal.

Wij verblijven in de zomer wel meerdere dagen per week op de boot bij mooi weer, maar gaan met minder weer naar huis.
Ons schip, 11,5 x 3,5 is niet direct geschikt voor permanente bewoning. Geen CV maar hete lucht verwarming, enkel glas, wel verder volledig geïsoleerd.
Goede douche/WC, maar geen ruimte voor een wasmachine.
Erg lean zou het kunnen, maar ik prefereer voor de winter toch maar mijn huis en lekker bij de allesbrander.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2536
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Op een op een plezierjacht / boot wonen

Berichtdoor Yep » 04 Apr 2017, 10:12

'Je blijft toch min of meer plaats gebonden denk ik, alleen al omdat je een auto lastig mee kan nemen en toch gewoon iedere dag aan het werk moet, tenzij je een pensionado oid bent natuurlijk.
Ook kan ik mij voorstellen dat koerier bezorgingen (bv pakketje via internet besteld) lastig kan zijn.
Klopt dit?
Ben naast de voordelen ook nieuwsgierig naar de nadelen.'

Auto:
Ik denk afhankelijk van je situatie.
Hier is het wat simpeler daar ik in principe van boot uit werk.
Pakketjes: Afleveradres is de haven ;-)

Nadelen: Ik kan ze (echt) nog niet vinden.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3161
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Op een op een plezierjacht / boot wonen

Berichtdoor Roelof » 04 Apr 2017, 20:25

Werken vanaf "thuis" is natuurlijk fantastisch, zeker als dat thuis aan boord is. Die mogelijkheid maakt de keuze enorm groot maar is niet voor iedereen wegeglecht.
Idd is een groot schip dan zeer welkom, ik neem aan dat je dan ook behalve een laptop ook andere zaken van je werk bij je hebt, dit vraagt ook ruimte.
Een auto is dan minder belangrijk maar bv een familie bezoek op afstand kost meer moeite, tenzij de hele familie aan het water woont.
Dus een auto bij de hand is blijft makkelijk.
Openbaar vervoer en eventueel een taxi kan natuurlijk als alternatief.

Tijdens vakanties op de boot hebben wij natuurlijk ook geen auto, maar vakantie is anders dan permanent aan boord leven.
Ik geloof dat zoals Frans het schetst ons meer zou passen zolang ik werkende ben, mede omdat mijn werk vereist dat ik mobiel ben.

Verblijf in een jachthaven hangt in mijn visie van de lay-out van de jachthaven af.
Als het een lange stijger is, volgepropt met boten lijkt het mij niks, zoals één van de jachthavens in Hellevoetsluis.
Een mooie ruim opgezetten jachthaven zoals bv in Zoutkamp lijkt mij ideaal.

Hoe is het om in een haven met veel zeilboten te liggen vanwege het gefluit en geklapper in de touwen?

Het kampeergevoel heb je zelf in de hand, in onze caravan woonden we goed en comfortabel hoewel het gewoon een Tabbert van een meter of 7 was.
In die tijd had ik 2 locaties op 350 km afstand, gewoon aanhaken en het huis meenemen.
Te klein wordt wel behelpen maar dan ben je gelimmiteerd in alles, vaak ook stahoogte. Dat wil je natuurlijk nooit permanent.

Nog een vraag aan de mensen aan boord.
Wordt er ook vaker gevaren , gewoon voor de ontspanning of om even een andere plek aan te doen?
Dit in vergelijking met als je aan in een huis woont en een boot bezit.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Op een op een plezierjacht / boot wonen

Berichtdoor jade » 04 Apr 2017, 20:31

Wij hebben ook een zeilboot, maar geen geklapper van vallen hoor alles netjes van de mast afgespannen.
Niets is vervelender dan een wat al te muzikale zeilboot.
jade
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 30 Aug 2014, 19:18
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Op een op een plezierjacht / boot wonen

Berichtdoor Roelof » 04 Apr 2017, 21:07

@Jade,
Het niet bedoeld als aanval op zeilboten hoor.
Ik weet dat het heel goed mogelijk is om de div. lijnen goed op te binden, helaas gebeurd dit niet altijd en dan wordt het een lawaaige toestand als het gaat waaien
Als je buurman z'n boot op zo'n manier afmeerd en zelf naar huis gaat, kan ik mij voorstellen dat dit gaat irriteren als je permanent aan boord verblijft.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten