Op een op een plezierjacht / boot wonen

algemene discussies

Re: Op een op een plezierjacht / boot wonen

Berichtdoor Wolf1 » 05 Apr 2017, 23:45

henkvd schreef:In een kartonnen doos onder brug mag dan weer wel, beetje tegen strijdig.

Nee ook niet, dat mag als je geen inkomen hebt en geen aanprak op enige vorm van uitkering doet!
En een post adres is ook hier niet voldoende, de eis is een woonadres en daarmee voordeur deler.
Het leger des heils voorziet in sommige gevallen en centrale registatie in Utrecht.
Ouder worden op een boot is niet relevant, het blijft eigen keus.
Ik ken een haven meester die dat wel even voor me zou regelen er woonde er wel meer bij hem in de haven, onder geen voorwaarde, geen enkele mogelijkheid !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Op een op een plezierjacht / boot wonen

Berichtdoor Nerissa » 06 Apr 2017, 00:18

Dat was vroeger al zo, mijn ouders stonden als binnenschipper in `n gemeente ingeschreven, welke weet ik niet, maar thuishaven was de Maashaven.
Het p/a adres was in R-Veer.
Je MOET gewoon een woonadres hebben. Maar je hoeft er natuurlijk niet fysiek te wonen

Frans 8-)
Nerissa
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 04 Sep 2016, 20:12
ligplaats:
info:

Re: Op een op een plezierjacht / boot wonen

Berichtdoor Roelof » 06 Apr 2017, 01:01

Ben hier wel eens mee bezig geweest ivm mijn reizerij in het verleden, had toen helemaal geen zin om de kosten van een woning te dragen waar ik helemaal geen gebruik van maakte.

Om een paspoort, rijbewijs, uitkering ed. moet je ingeschreven staan.
Je kunt als Nederlander in het buitenland ingeschreven staan met behoudt van je NL staatsburgerschap als je aantoonbaar in het buitenland geregistreerd staat.
Dit is vaak ook een hele papierkraam. Ook moet je dan een x aantal dagen aantoonbaar in dat land verblijven (hoe toon je dat aan?) en een economisch of relationeel belang hebben, bv ter plaatse een bedrijf hebben of getrouwd zijn met een ingezetene.
Dit druist vaak in tegen de wetten van andere landen waar je als buitenlander die langer dan weer belasting plichtig wordt.
Allemaal enorm veel papierwerk en vaak van het kastje naar de muur gestuurd worden.
Er is hier veel onbekendheid over bij NL en buitenlandse ambtenaren wat het nog lastiger maakt.
Het is mogelijk, maar het is een lange weg. Een voordeel is dan weer wel dat je van de NL overheid mag kiezen waar je je belasting betaald (dan wel weer aantonen dus).

De lokale wetgeving voor briefadres (inschrijven bij Ome Piet) verschilt per gemeente, in veel gemeentes heeft dit een maximum van 1 jaar.
Er zijn gemeentes die alleen een briefadres afgeven / accepteren als je door omstandigheden NOG niet in de gemeente kunt gaan wonen (bv een huis in aanbouw in de gemeente).
Ook zijn er gemeentes waar je elke 1 of 2 jaar het briefadres opnieuw moet aanvragen. Bij verlenging kan dus opeens moeilijk worden gedaan of de verlenging wordt zonder problemen gegeven.
Er zullen nog wel meer verschillende gemeentelijke regels zijn maar die ben ik niet tegen gekomen.

Je bent dus afhankelijk van de gemeentelijke regels waar Ome Piet woont.
Een briefadres dus een willekeur en de mogelijkheden / duur hangt af van de plaatst waar je het aanvraagt.

Zolang je een briefadres hebt, kom je overal voor in aanmerking en krijgt Ome Piet geen belastingaanslag als voordeurdeler oid.

Sinds een paar jaar staat mijn zoon om praktische redenen weer bij mij ingeschreven hoewel hij een appartement in een dorp verderop heeft.
Ik ben bijna nooit thuis, hij wil liever in een huis met (grote) tuin wonen dan 3 hoog en ik wil mijn woning graag bewoont houden.
Zoon en zijn vriendin staan ingeschreven op mijn adres.
Ik werk, zoon werkt en zijn vriendin is afgekeurd en heeft een geringe tijdelijke uitkering.
Mijn ex heeft al geprobeerd om mij hiermee in moeilijkheden te brengen maar tot heden heeft ze geen succes gehad.

Tot nu toe geen aanslagen door belastingdienst oid (afkloppen op hout).
Hebben wij geluk, komt het omdat er uiteindelijk 2 huizen op naam bestaan of is er iets anders?
Hoe doen mensen het die een inwonende ouder(s) hebben om deze te verzorgen? Dit wilde overheid toch graag?

Ik heb een EU buitenlandse vriendin. Als we ons daar registreren (bij familie of zo) moeten we door de hele papiermolen maar behoudt ik mijn rechten in NL.
Daar kennen ze het begrip voordeur delen (nog) niet.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Op een op een plezierjacht / boot wonen

Berichtdoor Roelof » 06 Apr 2017, 01:08

Aanvulling op bovenstaand:
In de Stad Groningen liggen veel woonboten welke permanent bewoont worden (vaak studenten) enzoals eerder opgemerkt, hier zijn ook varende schepen bij.
Ze betalen allemaal liggelden en de bewoners zijn ingeschreven bij de gemeente.
Als adres wordt gebruikt:

Ome jan
TO (tegenover)
en dan het adres van het woonhuis tegenover de woonboot / ark.
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Op een op een plezierjacht / boot wonen

Berichtdoor Noordvaarder » 06 Apr 2017, 02:30

Roelof schreef:Als adres wordt gebruikt:
Ome jan
TO (tegenover)
en dan het adres van het woonhuis tegenover de woonboot / ark.

En waar er geen huis of iets tegenover staat of ligt?
Daar komt bij,dat ik niet eens toestemming zou geven aan iemand,om mijn adres als fysiek adres te gaan gebruiken vanwege het feit dat ze een fysiek woonadres moeten hebben.Want T.O. is een zeer vaag begrip.
Denk aan de Aduarderdiep,Boterdiep of woonschepenhaven Driebond?
Ik denk dat elke boot een fysiek adres heeft namelijk,een ligplaatsnummer o.i.d , want "tegen over" is een zeer ruim begrip.
Zou het niet een beetje anders in elkaar steken met de adres registratie?
Iedere vaste ligplaats maakt namelijk gebruik van de openbare nutsvoorzieningen.
Dus ook van riolering,electra en waterleiding.
Het kan ook zijn,dat iedere aansluitingskast een fysiek huisnummer en weer een onderverdeling is letters heeft.
Net zoals bij flats,( 1a, 1b, 1c etc etc.)
Want denk je echt dat bv in de Noorderhaven,waar sommigen 2 of 3 dubbel dik liggen,dat al die 2 a 3 stuks bv TO Ome Jan hebben?
En aan het Aduarderdiep en het Boterdiep is er niks "t.o.".
Waar ligt U? Vroeg de man op het stadhuis?
Antwoord van woonbootbewoner, t.o. Wei Land. :mrgreen:
Zou dat werken dacht je?
Noordvaarder
 

Re: Op een op een plezierjacht / boot wonen

Berichtdoor Roelof » 06 Apr 2017, 03:04

Rijdt maar eens rond langs de singels en let specifiek op de "huisnummers" op de boten.
Je zult echt wel TO zien.
Mijn neefje heeft een paar jaar geleden tijdens zijn studie ook op een woonark met een dergelijk adres gewoont, 't is niet zomaar uit de lucht gegrepen.

copy / paste uit Wikipedia:
Woonboten[bewerken]
Adressen van woonboten kunnen op verschillende manieren worden weergegeven:

met hoge nummers
bijvoorbeeld: Steenkade 1011 betekent de 11e woonboot
Dit systeem wordt het meest toegepast.
met t/o (tegenover)
bijvoorbeeld: Steenkade t/o 56 (dat wil zeggen de woonboot tegenover huisnummer 56)

met a/b (aan boord)
bijvoorbeeld: Steenkade a/b Twee Gezusters
Adressering met de naam van de boot wordt niet vaak meer toegepast.

Het gaat niet om het gebruik van andersmans adres, je schrijft toch dat het tegenover dat huis is?
Fijt is wel dat steeds meer gemeenten hier vanaf willen en met gemeentelijke verordeningen komen mbt de adressering van woonarken.

Je zult zelf ook wel snappen dat dit alleen opgaat zolang je tegenover een fisiek adres woont, dat snapt een kind.
Wordt vervelend als je de post steeds uit het weiland moet halen. :lol:

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Op een op een plezierjacht / boot wonen

Berichtdoor Noordvaarder » 06 Apr 2017, 04:05

Jij wilt dus voor langere tijd op je boot wonen.
Je sprak over Zoutkamp.
Bij het Hunzegat of de Rousant.
Maar zou je dan niet beter bij de Waterwolf kunnen liggen met je boot?
Je hebt daar ook stacaravans waarin mensen voor langere tijd verblijven,en misschien wel hun postadres hebben.
Ik weet niet of Bert het daar toestaat voor bootbewoners ,maar je kunt het altijd vragen natuurlijk.
Zwembad dichtbij,restaurant op het terrein,en ook een winkel voor de boodschappen in Olhoof.

De voorwaarden van Marenland in Winsum laten mij niet toe,om daar op mijn boot te verblijven.
Ik mag mijn ligbox dus niet gebruiken om zonder te varen er in de boot te blijven overnachten,ook al is het maar voor 1 nacht.
Ja dat krijg je met "nieuwe heren,nieuwe wetten".
Noordvaarder
 

Re: Op een op een plezierjacht / boot wonen

Berichtdoor broekie » 06 Apr 2017, 07:45

Roelof zegt hetzelfde als ik. Wij zijn er mee bezig geweest.
Zowel mijn vrouw als ik zijn ambtenaar in twee verschillende grote Gemeenten. We kennen de collega's die erover gaan.
Het kan, maar niet even via de haven meester. Per Gemeente wordt er verschillend gekeken hiernaar. Een Gemeente met water en woonboten zal een sneller en duidelijker antwoord geven dan een in de bossen. Die zullen weer beleid hebben m.b.t. Recreatie parken.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Op een op een plezierjacht / boot wonen

Berichtdoor Roelof » 06 Apr 2017, 08:12

Ik noemde Zoutkam en Hellevoetsluis als voorbeeld waar ik resp. wel en niet zou willen liggen indien ik voor lange tjd aan boord zou verblijven

Afbeelding
Zoutkamp, landelijk gelegen en ruim opgezet

Afbeelding
Ëén van de jachthavens van Hellevoetsluis, een soort fietsen stalling voor boten

Zoutkamp heeft ook een terein voor campers dus gewend aan mensen die overnachten.
De foto van is van één van de jachthavens van H'sluis, er zijn ook ander jachthavens waar je heel mooi kunt liggen bv in de vesting.

Voorlopig lig ik helemaal nergens te overnachten.
Zodra we de boot ophalen gaat deze direct droog in Wildervank en het zal nog wel een tijdje duren voor deze gereed is.
Daarna moeten ik maar eens afwachten hoelang ik nog in het noorden blijf of dat ik ergens anders heen moet.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Op een op een plezierjacht / boot wonen

Berichtdoor elrenegado » 06 Apr 2017, 09:32

Roelof schreef:Hoi Steve,

Dat zie je hier in de stad Groningen ook op div plaatsen, permanent bewoonde schepen met een stuk(je) grond erbij, vaak een tuintje met terras en een schuurtje.
De meeste zijn woonarken maar zo her en der ligt er ook een aak of een luxe motor tussen.
Idd. liggen dit soort plekjes niet voor het uitzoeken.

Omgebouwde binnenvaarders en woonarken zijn over het algemeen prijzig maar je zult er wel een hypotheek op kunnen krijgen als ze bij het kadaster ingeschreven staan.
Zeker met opgroeiende kinderen is het natuurlijk belangrijk dat je voldoende ruimte hebt om eens lekker te rafotten en zul je een vaste standplaats moeten hebben ivm school.

Ik heb de luxe dat ik kan doen en laten wat ik wil mbt kinderen, mijn zoon is woont zelfstandig en heeft een goede baan.
Geen omkijken meer naar dus :D

Zoals je schrijft, is de volgorde: huisverkopen, lening afbetalen, grotere boot kopen.
Ik neem aan dat je na verkoop van jullie huis met een aanvullende lening een grotere boot zou willen aanschaffen.
Als je een varend schip koopt, kun je natuurlijk ook de huidige boot verkopen, dat scheelt ook weer in de kosten.

Er zijn diverse schepen te koop voor een leuke prijs, zag onlangs nog een 15 meter Rietaak voor ca 30.000 staan,- en een 15 meter (zeer luxe) jacht voor ca 60.000,-
Allebei schepen war nog iets moet gebeuren aan de betimmering maar als zoiets laat doen, blijft de prijs calculeerbaar maar uiteindelijk blijven het boten dus zul je nooit klaar zijn.
Wat dat betreft is er enorme keuze in alle prijsklasses, afmetingen en nieau's van luze en gereedheid.
Een huis heeft natuurlijk ook onderhoud nodig, dus links- of rechtsom ben je altijd bezig met onderhoud.

Suc6, Groet,
Roelof


Ik zit toch in een iets andere hoek te zoeken, en wil dan zeker geen opknapper...
Als het een luxe motor zou worden, dan word het nieuwbouw, of zeer recent.
Als het een ex binnenvaarder word, ook dan moet die recent een gehele refit of renovatie gehad hebben.
Maar mijn voorkeur is toch echt gewoon een groot jacht, metertje of 18 a 20... minimaal 4,5 breed etc.

ik vind deze 2 wel interessant, waarvan de 1ste zeker te duur geprijst is.
https://link.marktplaats.nl/m1153040053
en
https://link.marktplaats.nl/m1153040053

Voor wat betreft een ingeschreven adres ben ik niet zo bang.
liefst koop ik natuurlijk een stukje grond aan het water wat een adres heeft,
en anders kan ik mezelf inschrijven bij m'n gepensioneerde ouders, of bij een goede vriend, eventuele verhogingen van belastingen betaal ik dan uiteraard.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten