quichot schreef:Zijn de ontwerpers van DE-tractie, bijvoorbeeld treinbouwers, dan allemaal op hun achterhoofd gevallen? Nee, natuurlijk niet. Als dieseltractie goedkoper en doelmatiger zou kunnen met direct door de motor aangedreven assen zou DE anno nu niet meer bestaan.
Welke die voordelen precies zijn weet ik als leek niet, maar het lijkt me te makkelijk om dat zomaar even als waardeloos weg te zetten.
Inderdaad: In die wereld is het volledig DE .....
En voor geïnteresseerden:
- Je kunt de D-motor optimaal afregelen, sterker nog, die dingen draaien in de praktijk bijna altijd met een constant rpm en voldoen aan de strengste eisen als het om uitstoot gaat etc.
- En 3~ AC motor heeft zelfs in zijn onderste toeren al een enorm koppel (wel handig bij aanzetten)
- Met de huidige omvormer techniek is het geen enkel probleem meer om die 3~ te maken
- Je kunt in principe universele locomotieven bouwen, dwz locomotieven die niet alleen een 1200T goederentrein met 60 kmh de Gotthard op kunnen trekken, maar ook een 450T Intercity met 200+ over een HSL kunnen trekken.
Siemens wist in de jaren 20-30 al, dat de AC, en dan met name de 3~ variant de ideale krachtbron was, alleen had men de techniek niet om die spanningen praktisch en hanteerbaar te regelen (een 2 of 3 voudige bovenleiding is niet zo praktisch).
Iets wat met de huidige omvormer technologie geen enkel probleem is.
E-Tractie is ideaal, de armen-en-benenfabrieken hebben in mijn optiek als primaire krachtbron hun tijd gehad, zeker voor mobiele aandrijvingen.
Hybride (en DE aandrijving zie ik niet als zodanig) is in mijn ogen (zoals elders gesteld) inderdaad ook een overgangsfase. Toekomst ligt in mijn optiek echt in zuivere E-Tractie.
Er moeten alleen nog een paar praktische hindernissen, met name mbt opslag resp. lokale productie (Brandstofcel) overwonnen worden en daarvoor zal er wat druk uitgeoefend moeten worden op de industrie.
Wat dat betreft vind ik dat de Noren een mooie stip op de horizon hebben gezet: Na 2025 krijgen auto's met verbrandingsmotor geen type toelating meer.
Of dit stand houdt resp. haalbaar is, moet de praktijk leren, maar die stip staat er.
Want laten we eerlijk zijn: Hoeveel mensen rijden er meer dan 250 km/dag (de huidige actieradius van E auto's)