Afstudeeronderzoek elektrisch varen

algemene discussies

Re: Afstudeeronderzoek elektrisch varen

Berichtdoor Yep » 22 Feb 2017, 18:18

En welke haven heeft een fikse lader?
Met 6, 10 of 16A. houdt het wel op.
Maar aan de andere kant is dit natuurlijk het kip-ei verhaal zoals bij de E-auto's.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Afstudeeronderzoek elektrisch varen

Berichtdoor jade » 22 Feb 2017, 20:07

Gedaan.
jade
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 30 Aug 2014, 19:18
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Afstudeeronderzoek elektrisch varen

Berichtdoor Roelof » 22 Feb 2017, 22:09

Ben er onlangs ook eens naar gaan kijken voor een kotter cascotje wat ik nog heb staan.
Idd volledig elektrisch en bv 6 uur per dag varen is nu nog ondoenelijk en onbetaalbaar.

Geloof persoonlijk meer in diesel electrisch met een accuset voor een X aantal uren.
Voordeel is dat je met elektrische voortstuwing in prnciepe minder vermogen nodig hebt omdat je het (bijna) aximum koppel vanaf de eerste omwenteling hebt tegenover een diesel die toeren moet maken om z'n max koppel te bereiken.

Ben benieuwd naar de uitkomst van de afstudeeropdracht van TS,
Hoop dat we daar meer van horen.

Groet
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Afstudeeronderzoek elektrisch varen

Berichtdoor vuuren1 » 23 Feb 2017, 01:37

Vermogen en koppel wat daaruit volgt om een bepaalde snelheid te halen bepaalt de schroef en het schroeftoerental.
Dat heeft niets te maken met de motor die er voor staat, of dat nu een stoommachine is of een elektromotor.

Vanwaar is iedereen zo gewichtig bezig met technieken van 100 jaar geleden?
Men geeft nieuwe namen aan antieke techniek waaronder het niet efficiënte diesel-elektrische systeem.
Alles wat je tussen een motor en een schroef plaatst heeft verliezen.

"Hybride" is vooral kansloos omdat er erg kostbare zaken bij komen en ook omdat het qua rendement (milieu...?) vooral slechter is.

Een dergelijke vorm van techniek kan je met cijfers ondersteund zowel de hemel in prijzen als ook afbreken.
Het is maar net met welke leuk over komende berekeningen je aan komt zetten (allen zijn onvolledig en/of misleidend).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Afstudeeronderzoek elektrisch varen

Berichtdoor Roelof » 23 Feb 2017, 09:56

@ Vuuren:
Dat ben ik niet helemaal met je eens.

Een verbrandingsmotor bereikt z'n max koppel op een (relatief) hoog toeren tal, een E-motor heeft geen hoog toerental nodig voor z'n max koppel.
Dit is simpel aantoonbaar.
Als gevolg daarvan kun je met minder E-vermogen toe ivm een brandstof motor.

Verliezen zijn voor ieder systeem verschillend:
Verbrandingsmotor:
- heeft een X hoeveelheid brandstof nodig om rond te kunnen komen
- tandwielkast / reductie
(- in de zeevaart ook nog: verliezen van een verstelbare schroef tov een vaste schroef)
- slip op de schroef wordt hoger naarmate de schroef sneller draait / schroef rendement wordt dus lager naar mate het toerental toeneemt.

E-motor:
- omzetten van motor naar elektrische energie geeft redelijk hoge verliezen
- installatie is duurder

Opgeteld zijn de verliezen van een E-voortstuwing iets hoger echter kan dit worden terugverdient omdat bijna geen schip 100 % draait.
Omdat een generator altijd een constant toerental draait, draait een generator efficiënter dan een motor welke dmv een variabel toerental en / of variabele pitch de voortstuwing rechtstreeks op de schroef verzorgt.
Onderhoudskosten van een generator motor tov dezelfde motor met variabel toerental zijn lager.
Als bij grotere vermogens ook nog een goedgekozen generator systeem welke opschakeld naar gelang er vermogen gevraagt wordt aanwezig is, zal je minder brandstof verstoken voor dezelfde snelheid.

Hier zijn genoeg voorbeelden over te vinden op het internet.
In de zeescheepvaart wordt er steeds meer naar gekeken, zeker zodra er een 2e grote elektrische afnemer aan boord is.
Ik ben er persoonlijk van overtuigt dat zodra de brandstofprijzen weer fors omhoog zouden gaan, E-voortstuwing een haalbare optie gaat worden voor kleinere zeeschepen.
Voorlopig geeft het verschil in de installatie kosten nog de doorslag om te kiezen voor conventionele voortstuwing.
Voor de rest is er een hoop "koudwatervrees" en is men huiverig om van een beproefd concept af te stappen.

De stelling dat je met E-vermogen Véééél minder vermogen nodig hebt is natuurlijk beperkt, dan zou een zeeschip van bv 5000 ton voldoende hebben aan een heel klein E-motortje.
Minder vermogen wel, maar dit heeft natuurlijk wel z’n grenzen.

Misschien dat TS hier meer over kan zeggen.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Afstudeeronderzoek elektrisch varen

Berichtdoor R.C.Grootveld » 23 Feb 2017, 11:39

vuuren1 schreef:waaronder het niet efficiënte diesel-elektrische systeem.
Alles wat je tussen een motor en een schroef plaatst heeft verliezen

Dat DE niet efficient zou zijn, bestrijd ik.
Rekenkundig gezien heb je in theorie gelijk, immers van de door de D-motor geleverde mechanische energie zal uiteindelijk (na corrective voor rendement van generator en motor) nog maar een deel aan de as van de E-motor overblijven. Maar je kunt je afvragen of die schroefas en keerkoppeling niet meer opslurpen dan een generator/regelaar/motor.

Kijken we echter naar de totale keten mbt Koppel en beheersbaarheid, dan is DE aandrijving zeer efficient. Ooit een locomotief gezien met een Diesel mechanische aandrijving ?
Zeker, is in de beginjaren wel mee geexperimenteerd maar is uiteindelijk nooit wat geworden; zelfs de bij de Duitse spoorwegen tot op heden in gebruik zijnde Diesel-Hydraulische aandrijving (voor de kenners: de 218) heeft inmiddels het onderspit moeten delven ten gunste van DE.

Vandaag de dag is het allemaal DE .... Dieselmotor genereert (meestal) 3~ AC die na gelijkrichting en vervolgens weer via omvormers wordt omgezet in een regelbare (V/F) 3~ AC die naar de tractiemotoren gaat.
Prima te regelen en een koppel van heb ik jouw daar.

Ook steeds meer grote schepen varen met DE tractie, het bekendste voorbeeld daarvan is de Azipod aandrijving van ABB
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Afstudeeronderzoek elektrisch varen

Berichtdoor quichot » 23 Feb 2017, 12:38

Wie hier op het 'oude' forum 10 a 15 jaar geleden suggereerde dat elektrische automobiliteit de toekomst had, werd afgeserveerd als idealist en dromer. Een demonstratie van elektrische auto's op de Erasmusbrug destijds was 'leuk voor de bühne', maar dat zou 'nooit van de grond komen'.
Niet alleen heeft die realiteit ons inmiddels ingehaald, zelfs de BOVAG zelf voorziet het einde aan de dominantie van verbrandingsmotoren binnen een luttel aantal jaren. Dus telkens weer blijken ontwikkelingen sneller te gaan dan voorzien.
Dat komt voor een deel doordat techneuten de neiging hebben zich aan bewezen technologie vast te klampen. Wat op zich heel verstandig is, als zij niet alles daarbuiten zouden zien als bij voorbaat gedoemd te mislukken. Maar wat met bestaande technologie onmogelijk lijkt, blijkt met innovatieve technologie telkens toch haalbaar.

Zelf denk ik dat de accu als energie-opslag voor elektrische mobiliteit ook alweer een achterhaald concept is. Met een brandstofcel kun je aan boord op afroep elektrische energie produceren. Waterstof kun je op industriële schaal produceren met electrolyse via wind- en zonne-energie, profiterend van de piekuren in wind en zonlicht. Door waterstof op te slaan in tanks wordt het probleem omzeild dat die gratis energie direct moet worden afgenomen.

We leven nu in het stadium dat waterstofopslag aan boord als blokkade wordt gezien. Maar ik ben ervan overtuigd dat daar een oplossing voor gaat komen. Sneller dan we denken.
Maar ja, ik ben nou eenmaal idealist en dromer! ;)
Laatst gewijzigd door quichot op 23 Feb 2017, 13:10, in totaal 2 keer gewijzigd.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Afstudeeronderzoek elektrisch varen

Berichtdoor Marie Christina » 23 Feb 2017, 13:01

Iets meer dan 100 jaar geleden was er een mafkees die beweerde dat hij een koets ging bouwen waar je geen paard meer voor hoeft te spannen.
25 jaar geleden werd beweerd dat we massaal een "zaktelefoon" zouden aanschaffen.
(Wond're Wereld met. Chriet Titulaer, weet u nog? )
Zo rond diezelfde tijd verzette ik mij hevig tegen internet en email.
Wát een onzin was dát zeg.
Zo kunnen we nog wel even door gaan.

Gelukkig zijn er altijd vrijdenkers die tegen die gevestigde gedachtegang in gaan en gewoon doorgaan met het ontwikkelen van ónze, want dat is het uiteindelijk, toekomst.
Ze zien ook wel dat het in de huidige vorm nog niet ideaal is.
En dus gaan ze door tot het dat wel is.
Denken in mogelijkheden, niet onmogelijkheden.
Hulde.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Afstudeeronderzoek elektrisch varen

Berichtdoor Roelof » 23 Feb 2017, 14:53

Ik bestempel mijzelf als conservatief, ouderwets, enz.
Zolang het niet mijn persoonlijke interesse heeft verzet ik mij tegen zo'n beetje alles wat bewezen en aantoonbaar niet meer weg te denken is.
Zo deed ik nooit iets met teletext, heb nog steed geen Whats App, geen Gezicht Boek, gebuik mijn telefoon alleen om te bellen en te SMSen, enz.

Ben wat dat betreft een soort Don Quichot (niet te verwarren met "Quichot", het alom bekende en gewardeerde forum lid :lol: :lol: :lol: )
Heb mij dan ook lang verzet tegen internet bankieren en iets te bestellen via internet.
Tegenwoordig gaat 90 % van mijn bestellingen en alle bankzaken via mijn laptop :ugeek:

Marie Christina schreef:
25 jaar geleden werd beweerd dat we massaal een "zaktelefoon" zouden aanschaffen.
(Wond're Wereld met. Chriet Titulaer, weet u nog? )


Zo heeft Chriet titulaer in één van zijn programma's ook voorspeld dat we in de toekomst allemaal een kastje in huis zouden hebben om boodschappen te doen en winkels minder belangrijk zouden worden.
Destijds werd er om gelachen, we weten allemaal hoe het nu gaat......

On topic:
https://youtu.be/WcWIWNH9LP4 seconde 47, het is nog op kleine schaal maar iets dergelijks gaat er komen.

Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Afstudeeronderzoek elektrisch varen

Berichtdoor R.C.Grootveld » 23 Feb 2017, 16:02

Marie Christina schreef:25 jaar geleden werd beweerd dat we massaal een "zaktelefoon" zouden aanschaffen.
(Wond're Wereld met. Chriet Titulaer, weet u nog? )

Inderdaad, liep bij het inpakken tegen een boek uit de jaren 70/80 aan met daarin een tekening van de 'zakenman van de toekomst':
- In zijn binnenzak een mobiele telefoon, model wat we nu 'koelkast' noemen
- Onder zijn arm een draagbare computer, model wat we nu 'laptop' noemen

Ik weet nog dat 'we' apetrots waren toen we medio jaren 80 op ons computer systeem de nieuwste disk-packs kregen met een capaciteit van maar liefst 340 Mb en onze software modules niet groter mochten zijn dan 256 Kb .......
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten