Afstudeeronderzoek elektrisch varen

algemene discussies

Re: Afstudeeronderzoek elektrisch varen

Berichtdoor J.Voorhout » 24 Feb 2017, 15:51

R.C.Grootveld schreef:Zoals gezegd, we maken vaak anders mee.
Daarbij zijn veel zg 'afstudeer onderzoeken' vaak verkapte marktonderzoeken (want op voorhand al gericht op de belangstelling van een heel specifiek product).

Die indruk had ik hier niet (en volgens mij was ik niet de enige), dus heb ik hem gewoon ingevuld.


Klopt, mijn onderzoek is heel ruim gebaseerd om de interesse van elektrisch varen te pijlen en niet om de interesse van een bepaald product te meten.

Daarnaast bedankt voor het invullen!
J.Voorhout
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 20 Feb 2017, 12:14
ligplaats:
info:

Re: Afstudeeronderzoek elektrisch varen

Berichtdoor quichot » 24 Feb 2017, 16:11

In Amsterdam zijn elektrische vaartuigen weliswaar 65% goedkoper uit, maar daar zit een addertje onder het gras.
Gebracht als korting, gelden de oude tarieven (die in drie jaar 200% zijn verhoogd!) m.i.v. vorig jaar alleen nog maar voor elektrische vaartuigen. De tarieven voor motorvaartuigen zijn doodleuk nóg eens verdubbeld, tot verdrievoudigd (afhankelijk van de breedte).

Er varen hier een paar grote, geheel elektrisch aangedreven rondvaartboten, maar die gaan na iedere rondvaart, en uiteraard ook 's nachts, bij de vertreksteiger aan de lader. Dat is voor een rondreizend schip geen optie.
En dan nog iets: er zijn simpelweg niet genoeg grondstoffen om alle benodigde accu's te kunnen produceren als elektrische automobiliteit in huidige vorm de norm wordt. Normaal zie je bij massaproductie substantiële prijsdalingen, maar naarmate de zeldzame metalen schaarser worden zullen accu's juist door massaproductie onbetaalbaar worden.

vandaar dat ik deze vorm van elektrische mobiliteit als tussenvorm zie. Zoals de CD de overgang van de analoge geluidsdrager naar in- of externe data-opslag markeerde. Pas als wind- of zonne-energie, in welke vorm ook, bijv. waterstof in tanks, goedkoop en doelmatig kan worden opgeslagen zal elektrisch varen gemeengoed worden.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Afstudeeronderzoek elektrisch varen

Berichtdoor Roelof » 24 Feb 2017, 19:44

quichot schreef:
Er varen hier een paar grote, geheel elektrisch aangedreven rondvaartboten, maar die gaan na iedere rondvaart, en uiteraard ook 's nachts, bij de vertreksteiger aan de lader. Dat is voor een rondreizend schip geen optie.


:idea: WATERSTOF

Varen we rond in onze eigen brandstof :mrgreen:
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Afstudeeronderzoek elektrisch varen

Berichtdoor vuuren1 » 25 Feb 2017, 02:03

Even algemeen (ik heb geen zin om alle verhalen terug te lezen):

De schroef bepaalt welk koppel icm vermogen er wordt afgenomen.
Dat staat volledig los van de voorstuwingsbron.

Hybride is volkomen waardeloos in vergelijk met een direct aangesloten dieselmotor.
Als je er iets van af weet ga je rendementen uitrekenen en dan komen daar getallen uit,
Alles wat je ook maar ergens tussen zet geeft verliezen, dat is feit nummer 1.

Al het je vak niet is en je op internet informatie verzamelt zit je in 98% van de verkregen informatie fout.
Dat is vooral vaak verkooppraat.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Afstudeeronderzoek elektrisch varen

Berichtdoor quichot » 25 Feb 2017, 10:22

Dieselelektrisch, of voor mijn part het veel 'groener' klinkende hybride, is en blijft conventionele verbrandingsmotortechnologie. Alle voorstuwingsenergie komt uit de verbrandingsmotor. In die zin heeft het met elektrische mobiliteit weinig of niks te maken. Ik denk dat hybride auto's hoofzakelijk een hype zijn. Een statement als je er mee rondrijdt, maar wel een eerste stap in de goede richting. Een overgangsfase.

Zijn de ontwerpers van DE-tractie, bijvoorbeeld treinbouwers, dan allemaal op hun achterhoofd gevallen? Nee, natuurlijk niet. Als dieseltractie goedkoper en doelmatiger zou kunnen met direct door de motor aangedreven assen zou DE anno nu niet meer bestaan.
Welke die voordelen precies zijn weet ik als leek niet, maar het lijkt me te makkelijk om dat zomaar even als waardeloos weg te zetten.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Afstudeeronderzoek elektrisch varen

Berichtdoor Roelof » 25 Feb 2017, 11:54

@ Vuuren.
Dit is wel erg kort door de bocht mbt DE varen.
Er zijn wel degelijk besparingen te halen uit diesel electrisch om niet te spreken van geluid / lawaai reductie.
Kijk alleen al naar het verschil in verbruik per kW/h tussen motoren op vast toerental en variabel toerental.
Verder vervallen bij E voortstuwing bv de keerkoppeling (=verlies).

Zeker op grotere vemogens omdat je dat een generator batterij volgens "waterval pricipe" en andere (vaste) schroeven kunt toepassen.
Verder wordt de indeling van motor ruim / machine kamer wordt stukken flexibeler.

Is het in deze niet een beetje zo van; Onbekend maakt onbemind?
Er zijn uiteindelijk legio voorbeelden welke aantonen dat het besparing opleverd en er zijn ook genoeg voorbeelden dat het fout gaat.

Blijf ervan overtuigd dat er toekomst E-varen zit en zoals Quichot verwacht zal hybryde een overgangs fase zijn.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Afstudeeronderzoek elektrisch varen

Berichtdoor Marie Christina » 25 Feb 2017, 12:10

Misschien dat er in de pleziervaart toekomst zit in E-varen.
In de beroepsvaart zie ik het zo gauw nog niet gebeuren.
Hoeveel accu's heb je nodig om de Emma Maersk over de Oceaan te krijgen?
Op zee gaan we weer zeilen.
Met LNG motoren voor de windstille dagen.
Let maar op.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Afstudeeronderzoek elektrisch varen

Berichtdoor R.C.Grootveld » 25 Feb 2017, 13:46

quichot schreef:Zijn de ontwerpers van DE-tractie, bijvoorbeeld treinbouwers, dan allemaal op hun achterhoofd gevallen? Nee, natuurlijk niet. Als dieseltractie goedkoper en doelmatiger zou kunnen met direct door de motor aangedreven assen zou DE anno nu niet meer bestaan.
Welke die voordelen precies zijn weet ik als leek niet, maar het lijkt me te makkelijk om dat zomaar even als waardeloos weg te zetten.


Inderdaad: In die wereld is het volledig DE .....

En voor geïnteresseerden:
- Je kunt de D-motor optimaal afregelen, sterker nog, die dingen draaien in de praktijk bijna altijd met een constant rpm en voldoen aan de strengste eisen als het om uitstoot gaat etc.
- En 3~ AC motor heeft zelfs in zijn onderste toeren al een enorm koppel (wel handig bij aanzetten)
- Met de huidige omvormer techniek is het geen enkel probleem meer om die 3~ te maken
- Je kunt in principe universele locomotieven bouwen, dwz locomotieven die niet alleen een 1200T goederentrein met 60 kmh de Gotthard op kunnen trekken, maar ook een 450T Intercity met 200+ over een HSL kunnen trekken.

Siemens wist in de jaren 20-30 al, dat de AC, en dan met name de 3~ variant de ideale krachtbron was, alleen had men de techniek niet om die spanningen praktisch en hanteerbaar te regelen (een 2 of 3 voudige bovenleiding is niet zo praktisch).
Iets wat met de huidige omvormer technologie geen enkel probleem is.

E-Tractie is ideaal, de armen-en-benenfabrieken hebben in mijn optiek als primaire krachtbron hun tijd gehad, zeker voor mobiele aandrijvingen.
Hybride (en DE aandrijving zie ik niet als zodanig) is in mijn ogen (zoals elders gesteld) inderdaad ook een overgangsfase. Toekomst ligt in mijn optiek echt in zuivere E-Tractie.
Er moeten alleen nog een paar praktische hindernissen, met name mbt opslag resp. lokale productie (Brandstofcel) overwonnen worden en daarvoor zal er wat druk uitgeoefend moeten worden op de industrie.
Wat dat betreft vind ik dat de Noren een mooie stip op de horizon hebben gezet: Na 2025 krijgen auto's met verbrandingsmotor geen type toelating meer.
Of dit stand houdt resp. haalbaar is, moet de praktijk leren, maar die stip staat er.

Want laten we eerlijk zijn: Hoeveel mensen rijden er meer dan 250 km/dag (de huidige actieradius van E auto's)
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Afstudeeronderzoek elektrisch varen

Berichtdoor henkvd » 25 Feb 2017, 14:40

Praktisch puntje voor E mobiliteit, waar halen we de E vandaan, dan moet er heel erg veel capaciteit bijkomen om dit ooit te kunnen realiseren, dat wordt centrales bij bouwen en vooral veel en dat is nu net niet de algemene wens, op zon en wind gaan we dat nog ff niet redden.

Voor pleziervaart, zie ik het voorlopig alleen zitten voor zeilboten, als het goed is voor haven in en uit varen kan dat makkelijk en sloepen, varen toch hoog uit een paar uur.

stel al het verkeer met elektrische aandrijving, stel 7.000.000 voertuigen in Nederland, stel per voertuig opgenomen vermogen per uur 30 Kw dat zijn heel wat megawatts zonder daar maar verder aan te rekenen eeen grote centrale levert 1000 MegaWatt, bovenstaande voorbeeld een uurtje rijden vraagt ?
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4466
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Afstudeeronderzoek elektrisch varen

Berichtdoor quichot » 25 Feb 2017, 15:45

Rob, nu is het natuurlijk wel zo dat scheepsmotoren onder normale bedrijfsomstandigheden sowieso al op het optimaal berekende, constante toerental draaien. Dus op dat punt verliest DE in die bedrijfstak veel voordeel.
Dat wil zeggen, bij transportschepen. Ik kan me vaartuigen voorstellen die meer taken vervullen dan alleen van A naar B varen. Hefvaartuigen, in de offshore, baggervaartuigen enz. Dan lijkt me één grote generator die alle verschillende functies (waaronder de huishoudelijke voor de vaak wat grotere bemanningen) van stroom voorziet best efficiënt.

Henk, het wegverkeer slorpt nu ook al die megawatts op, alleen worden die geproduceerd door individuele minicentrales: de automotor. En ik denk dat dat ook in de toekomst zo zal blijven. De vraag is dan alleen: moeten die minicentrales gestookt blijven worden met fossiele, dan wel biologische brandstof, of kan dat op termijn ook een brandstofcel zijn draaiend op waterstof, gewonnen uit mega zonnecentrales of windparken?
Ik denk dat het daar naartoe moet. En dan is E-varen weldegelijk haalbaar en betaalbaar.

En zeilen 2.0 voor oceaanreuzen, met computergeregelde windvleugels, waarom niet? Directer kan niet. De eerste klap is een daalder waard!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten