Pagina 3 van 5

Re: Hoge boetes verkeerde antifouling

BerichtGeplaatst: 09 Feb 2017, 02:57
door vuuren1
Ik stop met varen omdat het op vele gebieden minder leuk wordt.

Anti fouling wordt erg duur, hoe beter hoe hoger de boete.

Je boot schuren is ook een punt, mag niet in de open lucht.

Echte coatings en lakken worden waterverf, daar heb ik ook niks mee.

Dus onderhoud wordt ook onmogelijk gemaakt en de boetes zijn niet mals.
(gelukkig vallen we in NL om van de regeltjes en zijn er geen ambtenaren om te handhaven..)

Een toilet aan boord moet voorzien zijn van een zwartwatertank.
Ooh nee, het is anders: Je mag overboord kakken als je niet betrapt wordt (de kans op betrappen is erg klein).
Het is toch nog een beetje anders, je mag niet overboord kakken maar ik heb nog nooit gehoord dat er iemand voor is gestraft.

Nog even en de overheid komt er achter dat de meeste dieselmotoren in jachten absolute vergifproducenten zijn en dan ligt je boot met een DAF, Mercedes, Peugeot, Volvo, Yanmar (en eigenlijk alle motoren) permanent aan de ketting.
Er zit immers geen geldend en actueel certificaat bij 98% van de jachtmotoren die in NL in bedrijf zijn..

Inmiddels is er BTW bijgekomen voor ligplaatsen, ook bij niet commerciele havens.
Hup weer 21% meer kosten.

Wel leuk, dit soort verhalen die aanleiding geven tot discussie...

Re: Hoge boetes verkeerde antifouling

BerichtGeplaatst: 09 Feb 2017, 07:36
door Roelof
't Ja Vuuren 1,
Vreemd dat "de vergrijzing" toeslaat omdat van de jongere generatie steeds minder mensen geintereseerd zijn in het hebben en onderhouden van een boot en jachtbouwers in de problemen komen ivm afname van omzet.

Zou niet weten hoe dat komt... :( :( :(

Re: Hoge boetes verkeerde antifouling

BerichtGeplaatst: 09 Feb 2017, 10:22
door quichot
Die hogere onkosten vallen op de keper beschouwd nog wel mee. Alles wordt nou eenmaal duurder. Ook heb ik nog nooit wat gemerkt van het onmogelijk maken van onderhoud, boetes op schuren, zwart water, enz. En dat komt niet alleen door een tekort aan handhavers: toen ik de afgelopen nazomer de berghouten weer 's onder handen nam, kreeg ik van passerende klpd-rib geen boete, maar een duimpje omhoog.
Wat mij veel meer stoort is het voortdurend terugschroeven van de mogelijkheden tot afmeren. Meer algemeen; het inperken van de vrijheid. Ik schat dat op 80% van de plekken waar ik vroeger gewoon kon en mocht liggen inmiddels afmeerverboden zijn ingesteld.
Maar wat heeft het voor zin om je vast te klampen aan de gedachte dat vroeger alles beter en leuker was? Je kunt je beter richten op de mogelijkheden die er nog wel zijn. Varen blijft varen. Toch?

Re: Hoge boetes verkeerde antifouling

BerichtGeplaatst: 09 Feb 2017, 12:15
door Roelof
quichot schreef:Maar wat heeft het voor zin om je vast te klampen aan de gedachte dat vroeger alles beter en leuker was? Je kunt je beter richten op de mogelijkheden die er nog wel zijn. Varen blijft varen. Toch?


Och, ik wil niet zeggen dat vroeger alles leuker en beter was hoewel de pensioen leeftijd 65 jaar was en de VUT nog bestond ;) .
Staat natuurlijk tegenover dat we tegenwoordig ouder worden dus in theorie langer kunnen genieten........

Naturlijk Guido moeten we vooruit kijken en zodra we op het water zitten valt het ook wel weer mee, maar in de algemene zin worden we toch aardig betutteld tegenwoordig en worden veel hobbys aan banden gelegd.
Zo ook dus de watersport op diverse manieren.

Af en toe lijkt het er op dat zodra een groep mensen ergens plezier in heeft, er altijd wel iemand is die hier regels voor wil verzinnen / opleggen.
Zelfs plezier moet gereguleerd worden.

Groet,
Roelof

Re: Hoge boetes verkeerde antifouling

BerichtGeplaatst: 09 Feb 2017, 12:24
door R.C.Grootveld
quichot schreef:Maar wat heeft het voor zin om je vast te klampen aan de gedachte dat vroeger alles beter en leuker was? Je kunt je beter richten op de mogelijkheden die er nog wel zijn. Varen blijft varen. Toch?

Inderdaad, alsof vroegah alles beter was ......
- Mijn ouders kochten medio 60er jaren een TV voor fl 1200 (wat neer komt op ca 1450 huidige €)
- Als er niets aan verkeersveiligheid gedaan zou zijn sinds de jaren 50/60, zouden we nu ca 50000 verkeersdoden per jaar hebben
- Toen ik klein was, woonde ik in een van de eerste nieuwbouwwijken waar huizen een douche hadden
- Aan boord lazen we de krant bij een olielampje
- We vonden het normaal dat je machinekamer te vies was om naar te kijken
- Ik vind stoomtreinen nog steeds prachtig, maar reis toch liever met een ICE/TGV/SLT etc.
en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Wat heeft het voor zin om achterom te kijken? Het gaat er niet om wat er niet (meer) kan, maar om wat er (nog) wel kan.
Het verschil tussen een 'mijn glas is half leeg' of 'mijn glas is half vol' instelling.

VEH had een mooi artikel in hun laatste uitgave van hun periodiek over "toekomst investeringen".
Mensen zouden wat meer na moeten denken over hun geluksbeleving ipv alleen naar de financiele aspecten van hun (in dat kader) huis.
En zo zie ik dat bij een eigen boot ook: Varen kost geld, veel geld, maar je krijgt er wel wat voor terug.

En wat die beperkingen betreft: Ik heb er nog niet veel van gemerkt in de praktijk
Sommige regels zijn inderdaad doorgeschoten, maar sommige zijn ook volledig terecht.
Overal zomaar je rotzooi dumpen, of dat nu je toiletwater of je afgeschuurde AF is, dat kan echt niet meer.
Zeker, bepaalde partijen blijven buiten schot, maar dat vind ik geen argument; verbeter de wereld, begin bij jezelf

Re: Hoge boetes verkeerde antifouling

BerichtGeplaatst: 09 Feb 2017, 13:25
door quichot
Roelof schreef:Af en toe lijkt het er op dat zodra een groep mensen ergens plezier in heeft, er altijd wel iemand is die hier regels voor wil verzinnen / opleggen.

Zo voelt dat soms inderdaad. Volgens mij omdat er in ons land te gauw ergens over wordt geklaagd (om een ander woord voor urineren niet te gebruiken ;) ). Dat kan terecht zijn, maar is ook vaak ingegeven door afgunst, of door het NIMBY-effect (not in my back yard). Dan heet iets al gauw 'overlast'. Lokale actiegroepjes 'Hier Geen (vul maar in)', of 'Woonschepen Nee!' krijgen met handtekeninglijsten dan een wethouder zo gek om ergens paal en perk aan te stellen.
Veel ligplaatsen zijn opgeheven door de schaalvergroting binnenvaart. Dat is nou eenmaal niet terugdraaibaar. Daar moet je je bij neerleggen.
Ook is het goed dat vervuiling aan banden wordt gelegd, al val ik dan (nog) niet onder het verbod tot lozen van zwart water. Al het schuursel binnen de reling veeg ik trouwens altijd netjes op, maar bij werk aan de romp verdwijnt er wel eens wat in het water, ik zal daar eerlijk over zijn. Dus probeer ik dat zoveel mogelijk te combineren met werfbeurten. Als je in algemene zin je best doet om het allemaal netjes en redelijk te houden zouden er heel wat regeltjes geschrapt kunnen worden.

Re: Hoge boetes verkeerde antifouling

BerichtGeplaatst: 10 Feb 2017, 01:40
door Basher
@quichot

Goed verwoord :!:

Re: Hoge boetes verkeerde antifouling

BerichtGeplaatst: 10 Feb 2017, 10:28
door R.C.Grootveld
quichot schreef:Als je in algemene zin je best doet om het allemaal netjes en redelijk te houden zouden er heel wat regeltjes geschrapt kunnen worden.

Eens, de zg "eigen verantwoordelijkheid" waar velen altijd hun mond vol van hebben.
Helaas blijkt die ver te zoeken te zijn, als we die echt moeten nemen: (vooraf) onvoorwaardelijk instaan voor de consequenties van ons handelen

Om iemand aan te kunnen spreken op zijn gedrag, zul je een vooraf vastgelegd referentiekader moeten hebben; regels dus.
In tegenstelling tot wat velen denken, zorgen "minder regels" voor meer bureaucratie. Kijk maar naar de VS, waar bij elke overeenkomst opnieuw het wiel uitgevonden wordt omdat er niets in de wet vast ligt.

Vandaar dat dat land een walhalla is voor juristen; iets wat gelukkig hier nog niet het geval is.

En laat dat vooral zo blijven, dan maar wat meer regeltjes ......

Re: Hoge boetes verkeerde antifouling

BerichtGeplaatst: 10 Feb 2017, 11:55
door kajoe
ach ja de milieu ridders van deze tijd zullen nog wel veel meer zaken bedenken ,jachtjes mogen niet lozen maar de chartervaart met heel veel mensen meer aan boord mogen dit wel ,de teer moest weg en daarvoor in de plaats de nog veel giftiger spul maar ja daar verdien je meer aan ,het gezeur van velen dat ze meer bootjes toeristen willen hebben maar de havengelden zo hoog maken dat je weg blijft ,enne er zal ook wel iets bedacht worden dat al die bootjes het water dun varen ,en dat is weer niet goed voor de visjes .
je bootje afspuiten mag niet zomaar terwijl dat spul uit het water komt .
je mag bagger wel met een grijper uit de vaart op het land brengen maar niet met aan zuigertje die beide hetzelfde doen bij de een is het de lichtste graat van vervuiling en de tweede de zwaarste ?begrijp dat maar eens .
maar goed ondertussen varen er al heel wat jachten hier langs door de sluis ,enne het is min 2 gr en pal oosten wind ,brrrr.

Re: Hoge boetes verkeerde antifouling

BerichtGeplaatst: 10 Feb 2017, 19:51
door quichot
R.C.Grootveld schreef: Om iemand aan te kunnen spreken op zijn gedrag, zul je een vooraf vastgelegd referentiekader moeten hebben; regels dus.

Frietbakjes op straat smijten, je hond op de stoep laten schijten en niet opruimen, wildplassen, roken in de tram, het mag allemaal niet. Allemaal verboden. Keurig vastgelegd in regels.
Spreek daar een overtreder maar eens op aan. Ik wens je sterkte. Op z'n gunstigst krijg je een grote bek. Dat wil zeggen: als de overtreder in een goeie bui is.