Botenwacht 85 euro P/j doen?

algemene discussies

Botenwacht 85 euro P/j doen?

Berichtdoor Ti Sento » 29 Jan 2017, 10:22

Ik hoor graag advies en ervaringen over lidmaatschap bij Botenwacht. Voor 85 euro per jaar zekerheid kopen van deskundige hulp bij pech.
En dan niet alleen reacties van de hele ervaren rotten die zullen aangeven dat ze de pech altijd zelf wel kunnen oplossen........
Mark Boot, samen met vriendin Karlijn en dochter Sharon
Gebruikers-avatar
Ti Sento
 
Berichten: 67
Geregistreerd: 18 Dec 2016, 18:24
Woonplaats: Lochem
ligplaats: Zwartsluis
info:

Re: Botenwacht 85 euro P/j doen?

Berichtdoor Marie Christina » 29 Jan 2017, 10:52

Zeker in het begin, als je al je ervaring en kennis nog aan het opbouwen bent, kan ik het je van harte aanbevelen.
Ze komen echt voor alles.
Althans, als het er om gaat je op weg te helpen.
Niet voor een koelkast die het niet doet bijvoorbeeld.

Maar ze zijn bijvoorbeeld ook eens gekomen voor mijn BB boordlicht die ik niet aan de praat kreeg, terwijl ik wist dat het die dag nachtvaren zou worden.
Bleek een draadbreuk.

Nu, na een paar jaar met ze meegekeken te hebben bij van alles, overweeg ik het stop te zetten.
Ik denk dat ik nu alles zelf wel kan.
Maar die eerste jaren heeft dat abonnement me een hoop rust gebracht.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Botenwacht 85 euro P/j doen?

Berichtdoor elrenegado » 29 Jan 2017, 10:57

dit is alleen zinvol als je zelf 2 linkerhanden hebt, en geen bijbootje.

Ze slepen je naar de wal, en repareren wat je vraagt, maar altijd tegen extra kosten.
Dus kan je zelf een hoop, en kan je jezelf ook naar de wal slepen met je bijboot is het zonde van je 85 euro.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Botenwacht 85 euro P/j doen?

Berichtdoor Marie Christina » 29 Jan 2017, 11:20

Sorry, Steve.
Dat is pertinent niet waar.
Als je dat zegt heb je of geen of een pechervaring met ze gehad.

Ik lag in Drachten met een motor die niet starten wilde.
Ze sturen gewoon een plaatselijke monteur die een contract bij ze heeft.
Die vond het euvel.
Ik moest 18 euro onderdelen betalen en dat was het.

In kampen werd mijn motor heet.
Monteur vond op een gemeen verstopt plekje een scheurtje in de koelwaterleiding.
Noodgerepareerd met zelfvulcaniserende tape.
Geen kosten.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Botenwacht 85 euro P/j doen?

Berichtdoor Marie Christina » 29 Jan 2017, 11:23

Sterker; slepen doen ze niet.
Ze hebben geen boot.
Ze kunnen je alleen helpen als je op een plek ligt die vanaf de wal te bereiken is.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Botenwacht 85 euro P/j doen?

Berichtdoor Amersfow » 30 Jan 2017, 08:31

Doen. In het hoogseizoen is het een drama iemand aan boord te krijgen, allemaal vreselijk druk (of zelf op vakantie!!). Deze lui zorgen ervoor dat je iemand krijgt. Verwacht geen permanente reparaties, het zijn pleisterplakkers, zoals de wegenwacht. Maar snel iemand aan boord hebben is goud waard.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1828
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Botenwacht 85 euro P/j doen?

Berichtdoor elrenegado » 01 Feb 2017, 10:11

Marie Christina schreef:Sorry, Steve.
Dat is pertinent niet waar.
Als je dat zegt heb je of geen of een pechervaring met ze gehad.



Klopt, ik heb er zelf geen ervaring mee,
maar heb van 2 of 3 personen ervaringsverhalen gehoord.

Uiteraard zal dat per gecontracteerd bedrijf verschillen,
maar je krijgt standaard een uur arbeid oid, hebben ze langer nodig betaal je toch gewoon het normale uurtarief ?

Daarom zeg ik dat het niet zinvol is als je zelf 2 rechterhanden hebt,
dan kan je het toch altijd wel zelf repareren, al dan niet met behulp van 3den als je er niet uitkomt.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Botenwacht 85 euro P/j doen?

Berichtdoor Marie Christina » 01 Feb 2017, 17:22

elrenegado schreef:
maar je krijgt standaard een uur arbeid oid, hebben ze langer nodig betaal je toch gewoon het normale uurtarief ?

Daarom zeg ik dat het niet zinvol is als je zelf 2 rechterhanden hebt,
dan kan je het toch altijd wel zelf repareren, al dan niet met behulp van 3den als je er niet uitkomt.

Ik heb nooit een uurtariefrekening gezien.
Maar dat kan inderdaad ook aan het bedrijf liggen.
Dat hij ze gewoon niet opschrijft.

En inderdaad, als je zelf van de hoed en de rand weet hoeft het niet.
Bij mij ging het om een elektrische storing.
Daardoor startte de motor niet.
Nou, daar hoef ik niet eens zelf aan te beginnen.
Als de zekering goed is en de accudraden zitten op de polen lig ik er af.
Dan ben je heel blij dat je die 85 piek betaald hebt.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Botenwacht 85 euro P/j doen?

Berichtdoor Noordvaarder » 01 Feb 2017, 18:57

Marie Christina schreef:Ik heb nooit een uurtariefrekening gezien.
Maar dat kan inderdaad ook aan het bedrijf liggen.
Dat hij ze gewoon niet opschrijft.

Het laatste lijkt me zeer plausibel.
Ik weet niet hoelang hij bij jou aan het werk is geweest,maar het volgende lees ik op hun site:
Reparatie op locatie en in veel gevallen gratis want als u uw schip netjes heeft onderhouden maar u krijgt toch pech op het water dan vergoedt Botenwacht per afzonderlijk pechgeval ook nog eens de voorrijdkosten van de monteurs en het eerste uur arbeidsloon! Deze kosten zitten in dat geval bij uw jaarcontributie van € 85,- inbegrepen.

Het lijkt me duidelijk,dat het eerste uur vergoed wordt, mits de boot ook nog een "netjes is onderhouden".
Als de monteur die dus langskomt vind, dat de boot "niet goed onderhouden is" , dan betaal je dus alles,en zit er niks in die 85 euro verdisconteerd.
En is de monteur langer dan 1 uur bezig bij een goed onderhouden boot,dan zijn de overige dus NIET kosteloos.
Maar wat het uurtarief zelf is en wat de andere kosten zijn zonder onderdelen,want die betaal je altijd, wordt niet vermeld.
Ik vraag me ook af,welke criteria gelden voor het beoordelen van "netjes is onderhouden" geld,want als je een motorstoring krijgt,en je hebt de motor altijd "netjes onderhouden",maar het schip zelf,ziet er minder netjes uit,wat heeft dan het schip er zelf te maken.
Want op die manier zou dus de kwalificatie "niet netjes" gemaakt worden,en betaal je dus "de volle pond".
In principe ben je dus overgeleverd aan de mening van de monteur die langskomt.
Vooralsnog vind ik "slechts 85 euro",wel veel geld,omdat daar diverse beperkingen aan vast kunnen zitten.
Noordvaarder
 

Re: Botenwacht 85 euro P/j doen?

Berichtdoor stentor950 » 02 Feb 2017, 14:41

Het lijkt me duidelijk,dat het eerste uur vergoed wordt, mits de boot ook nog een "netjes is onderhouden".
Als de monteur die dus langskomt vind, dat de boot "niet goed onderhouden is" , dan betaal je dus alles,en zit er niks in die 85 euro verdisconteerd.
En is de monteur langer dan 1 uur bezig bij een goed onderhouden boot,dan zijn de overige dus NIET kosteloos.
Maar wat het uurtarief zelf is en wat de andere kosten zijn zonder onderdelen,want die betaal je altijd, wordt niet vermeld.
Ik vraag me ook af,welke criteria gelden voor het beoordelen van "netjes is onderhouden" geld,want als je een motorstoring krijgt,en je hebt de motor altijd "netjes onderhouden",maar het schip zelf,ziet er minder netjes uit,wat heeft dan het schip er zelf te maken.
Want op die manier zou dus de kwalificatie "niet netjes" gemaakt worden,en betaal je dus "de volle pond".
In principe ben je dus overgeleverd aan de mening van de monteur die langskomt.
Vooralsnog vind ik "slechts 85 euro",wel veel geld,omdat daar diverse beperkingen aan vast kunnen zitten.


Wiebren/ Noordvaarder
Je belicht hier de negatieve zijde van het verhaal. Heb je zelf ervaring met de Botenwacht? Gezien je reactie blijkbaar niet. Als ik de reacties lees, is er nog niemand die heeft moeten betalen omdat het uur werd overschreden! Ook lees ik geen reacties waarbij moest worden betaald omdat "de boot niet netjes was onderhouden". Mag ik dan een positief geluid laten horen?

In 2011 kocht ik mijn eerste boot. Aangezien hier een BMC in stond van het bouwjaar 1971 met 12300 draaiuren, en ook niet bekend was met de onderhouds historie, werd ik lid van de Botenwacht. Blijkbaar moet een motor met dit respectabel aantal draaiuren wel goed onderhouden zijn, anders zou die dit niet gered hebben. Ik neem aan dat er met goed onderhoud wordt verstaan dat er regelmatig onderhoud wordt gepleegd.

In 2012 heb ik de Botenwacht tweemaal nodig gehad. De eerste keer had ik een brandstofaanvoer probleem, een luchtlekkage bij een koppeling van de brandstofleiding welke ik zelf niet kon vinden. De tweede keer wilde de motor niet starten en bleek de startmotor defect.

In beide gevallen waren de reparateurs binnen het uur aan boord. In het eerste geval binnen een halfuur ook weer vertrokken. In het tweede geval was al snel duidelijk wat de oorzaak was en werd de startmotor direct uitgebouwd. Hier heb ik geen rekening van ontvangen. De startmotor werd meegenomen, gereviseerd en weer gemonteerd. Dit was natuurlijk WEL voor eigen rekening.

Ik kan dus terugkijken op positieve ervaringen met de Botenwacht!

NB Zie het als bij de Wegenwacht. Ze helpen je -indien mogelijk- weer op weg. Daar betaal je voor, maar is wel goed voor de gemoedsrust.
NBB In niet iedereen schuilt een monteur ;)
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast