Aankoop procedure schip

algemene discussies

Aankoop procedure schip

Berichtdoor stefan » 13 Aug 2016, 22:28

Bootjes kijken is altijd leuk, totdat je aanloopt tegen een wel heel mooi en passend ander schip....
Dan wordt het wellicht toch opeens spannend?!

Vorige week was ik bij een schepenkring makelaar om een boot te bekijken. Deze legde me hun verkoop procedure uit. Ik koop niet zo vaak een nieuwe boot dus graag doe ik even navraag of dit nu zo normaal is....

Dit was het verhaal:
1. Koper doet een bod, verkoper tegenbod en zo komt er prijs overeenstemming.
2. Voorlopig koopcontract wordt opgesteld en koper doet 10% aanbetaling
3. Proefvaren en indien door koper gewenst onderzoek door expert op kosten koper waaronder droogzetten (ook kosten koper ?)
4. Indien er gebreken worden geconstateerd wordt er opnieuw onderhandeld over de koop prijs of herstel op kosten van verkoper

Wat me opvalt in dit verhaal is dat er twee onderhandelings momenten zijn, waarbij je in eerste instantie als relatieve leek een prijs voor de boot afspreekt en pas daarna, op basis van expert of eigen onderzoek dat al dan niet gebreken aantoont nog een ronde onderhandelt.
Het zou toch logischer zijn om een prijs te bepalen na expertise?

Verder: waarom die aanbetaling? Stukje zekerheid voor de verkoper neem ik aan dat koper serieuze interesse heeft? Ook nog andere redenen?
En wat is dan de status van een 'voorlopig koop contract'? Volgens mij is daar weinig voorlopigs aan, kan alleen worden ontbonden in geval van ernstige gebreken of tekortkomingen.... Vaar eigenschappen zijn daarvan geen onderdeel begreep ik.

Is dit alles, met andere woorden, een gebruikelijke manier van aankopen via een jachtmakelaar???
stefan
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Aankoop procedure schip

Berichtdoor ErikH » 14 Aug 2016, 00:00

Niets staat je in de weg om stap 3 als eerste te bedingen. Is de makelaar het er niet mee eens zou 'ie aan mij geen schip kunnen verkopen. Niets moeilijks aan.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Aankoop procedure schip

Berichtdoor helenakruiser » 14 Aug 2016, 06:45

ErikH schreef:Niets staat je in de weg om stap 3 als eerste te bedingen. Is de makelaar het er niet mee eens zou 'ie aan mij geen schip kunnen verkopen. Niets moeilijks aan.

Gr.

Erik


Jaren geleden waren wij op zoek naar een grotere boot ivm de opgroeiende kinderen die inmiddels niet meer mee varen....
We kwamen terecht bij een verkoophaven in Sneek en waren erg gecharmeerd van een Pedro met riante afmetingen . Na het schip goed bekeken te hebben togen wij naar de verkoper met de vraag of we een langere proefvaart mochten maken . Dat kon , als wij besloten om het schip te kopen.....zijn maar onverrichterzake huiswaarts gekeerd....van de zotte....
helenakruiser
 
Berichten: 218
Geregistreerd: 31 Dec 2013, 12:35
Woonplaats: Amstenrade
ligplaats: Jutryp
info: Helenakruiser , Daf 575

Re: Aankoop procedure schip

Berichtdoor Guerto » 14 Aug 2016, 07:50

In 2007 een Doerak bekeken bij de schepenkring. Ook toen hetzelfde verhaal, eerst onderhandelen over de prijs en pas daarna was een proefvaart mogelijk. Ik kan me er aan de ene kant wel wat bij voorstellen, ze willen natuurlijk voorkomen dat iedereen zonder echt serieuze belangstelling komt proefvaren, maar omdat wij toen wel serieus waren voelde die volgorde vreemd aan.

In diezelfde periode hebben we ook een aantal Doerakken bekeken bij het inmiddels ter ziele gegane Pro Aqua in Meppel. Nadat we één boot hadden aangewezen waarmee we verder wilden was een proefvaart geen probleem en werd de boot voor ons ter plekke uit het water gehesen voor inspectie van het onderwaterschip. Pas een dag later zijn we gestart met onderhandelen en was de zaak snel rond.
Doerak 950 AK >Theodoor<
Guerto
 
Berichten: 109
Geregistreerd: 18 Jan 2012, 11:02
Woonplaats: Burgum
ligplaats: Burgum
info:

Re: Aankoop procedure schip

Berichtdoor quichot » 14 Aug 2016, 08:49

@stefan, zoals je zelf al schrijft: dat was hún procedure. Het staat je volkomen vrij om de jouwe daar tegenover te stellen.
Het is nog steeds een kopersmarkt. De verkopende partij kan zich zoveel noten op zijn zang niet veroorloven en kan beter een toontje lager zingen.
Het is natuurlijk ook een spel. Bluf. Maar onderschat je eigen positie daarin niet. Want wat de makelaar nooit zal laten blijken is dat hij inwendig YES!! schreeuwt dat jij überhaupt komt kijken. In dit spel ben jij als betaler altijd de bovenliggende partij. Het is in feite heel simpel: ze willen liever jouw centen dan die boot. Dus jij bepaalt de procedure. Geen proefvaart of onderzoek vooraf? Toedeledoki! Voor dit schuitje 10 andere. En zelfs als dat niet zo is, moet je dat uitstralen.
Nooit geloven:
'Vanmiddag komt nog iemand kijken.'
'We hebben al een bod.'
'De eigenaar heeft er geen haast mee, dan houdt hij hem gewoon.'
enz. enz.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Aankoop procedure schip

Berichtdoor Mopolcamper » 14 Aug 2016, 10:44

Je kunt natuurlijk ook bedingen en in het koopcontract laten opnemen dat de overeenkomst zal zijn ontbonden, indien naar het oordeel van de ingeschakelde expert de kosten van direct noodzakelijk onderhoud of reparatie de € x,xx ( door jou acceptabel te achten) te boven gaan.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Aankoop procedure schip

Berichtdoor Jan Huibers » 14 Aug 2016, 12:10

Ik ken een aantal makelaars, hier en in het noorden. Alle goede en eerlijke bedrijven. Dan praat je tijdens een bakkie wel eens ergens over.
Hebben jullie EEEEENIG idee hoeveel 'dagjesmensen' een dagje uit gaan en dan boten gaan bekijken?? Hoeveel tijd die dagjesmensen in beslag nemen waardoor de serieuze mensen haast geen kans krijgen? Die dagjesmensen willen het naadje van de kous weten, het liefst 3 bakjes koffie met koek en bespreken werkelijk ALLES!! En als ze de kans krijgen gaan ze uuuuuren lekker varen bij mooi weer en komen terug met de mededeling: U hoort zo snel mogelijk van ons.... Dan hoort zo'n makelaar nooit meer wat natuurlijk.. Daarom is die regel er vaak: eerst voorlopig koopcontract en dan proefvaren. En dat voorlopige koopcontract is er omdat mensen na het tekenen nog vaak eerst het geld geleend moeten zien te krijgen.

Maar dan nog steeds heb je vaak die dagjesmensen die geen nagel hebben om hun reet te krabben en die komen kijken op boten die meer kosten als een koophuis. En die hangen hele interesante verhalen op hoor.

Wij treffen dergelijke mensen ook weleens... Die komen zonder afspraak langs op de haven, die zijn dan teleurgesteld dat alle boten weg zijn in de verhuur. Vertellen dan dat ze voor volgend jaar 4 weken (of nog langer) een boot willen huren maar dat ze eerst een dagje willen varen om te zien of die wel bevalt. Dan is er zomaar 2 uur van mijn dag kapot!! Voor niks natuurlijk!!

Men kan wel stellen dat het een kopersmarkt is, en dat is ook zeker zo, maar als makelaar kan je niet aan het gezicht zien of het dagjesmensen zijn, of dat het geld wel rond kan komen, of dat het geld al gewoon klaar ligt op de rekening.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Aankoop procedure schip

Berichtdoor eagle » 14 Aug 2016, 14:09

Jan Huibers schreef:Ik ken een aantal makelaars, hier en in het noorden. Alle goede en eerlijke bedrijven. Dan praat je tijdens een bakkie wel eens ergens over.
Hebben jullie EEEEENIG idee hoeveel 'dagjesmensen' een dagje uit gaan en dan boten gaan bekijken?? Hoeveel tijd die dagjesmensen in beslag nemen waardoor de serieuze mensen haast geen kans krijgen? Die dagjesmensen willen het naadje van de kous weten, het liefst 3 bakjes koffie met koek en bespreken werkelijk ALLES!! En als ze de kans krijgen gaan ze uuuuuren lekker varen bij mooi weer en komen terug met de mededeling: U hoort zo snel mogelijk van ons.... Dan hoort zo'n makelaar nooit meer wat natuurlijk.. Daarom is die regel er vaak: eerst voorlopig koopcontract en dan proefvaren. En dat voorlopige koopcontract is er omdat mensen na het tekenen nog vaak eerst het geld geleend moeten zien te krijgen.

Maar dan nog steeds heb je vaak die dagjesmensen die geen nagel hebben om hun reet te krabben en die komen kijken op boten die meer kosten als een koophuis. En die hangen hele interesante verhalen op hoor.

Wij treffen dergelijke mensen ook weleens... Die komen zonder afspraak langs op de haven, die zijn dan teleurgesteld dat alle boten weg zijn in de verhuur. Vertellen dan dat ze voor volgend jaar 4 weken (of nog langer) een boot willen huren maar dat ze eerst een dagje willen varen om te zien of die wel bevalt. Dan is er zomaar 2 uur van mijn dag kapot!! Voor niks natuurlijk!!

Men kan wel stellen dat het een kopersmarkt is, en dat is ook zeker zo, maar als makelaar kan je niet aan het gezicht zien of het dagjesmensen zijn, of dat het geld wel rond kan komen, of dat het geld al gewoon klaar ligt op de rekening.


Een zeer reële weergave van de praktijk, gezien vanuit het perspectief van de verkoper!

Als aanvulling kan nog gemeld worden dat de (ex) "Zeiler", op zoek naar een motorboot, het uiterste vergt van de verkoper, Voor- ,tijdens, en ook nog na de koop; men presenteert zich als expert op alle aspecten, maar werkelijk bruikbare kennis is er nauwelijks.

In het ergste geval wordt hij/zij ook nog ondersteund door een meegekomen "Deskundige". Alle goed bedoelde toelichting of adviezen worden hautain genegeerd, men is immers veruit superieur aan de verkoper, nietwaar? Maar verantwoording wordt niet genomen..

Het aangeboden schip wordt echter wel ongenadig bekritiseerd en voortdurend negatief vergeleken met het vorige, perfecte zeilschip.

De enige oplossing voor de verkoper is, zich nederig en ondergeschikt op te stellen, om vervolgens te adviseren het schip NIET te kopen... Vaak werkt dit ontnuchterend, en komt het soms toch nog tot een deal....


Aahh; Wat lucht dit op!!!

Gr. Eagle
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Aankoop procedure schip

Berichtdoor Mopolcamper » 14 Aug 2016, 15:33

Inderdaad, het is moeilijk om afscheid te nemen van een zeilschip! Maar oei,oei,oei, wat hebben jullie, professionals, het zwaar!
Laatst gewijzigd door Mopolcamper op 14 Aug 2016, 20:09, in totaal 2 keer gewijzigd.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Aankoop procedure schip

Berichtdoor kajoe » 14 Aug 2016, 15:41

heel veel van de koop en dergelijke hangt ook af van hoe oud de boot is ,en hoe hij er op het eerste gezicht uit ziet ,
is het een vrij jonge boot en hij ligt er netjes bij ,komt het bij mij op neer hoe en in welke toestand is de motor ,op het casco na het duurste ding ,vooral goed achter de betimmering zien te kijken ,als eerste goed ruiken of je wat schimmelachtigs ruikt ,en onder vloeren enz.
toen ik laats mijn bootje kocht ,heb ik met dat beetje ervaring dat ik had op de binnenvaart het casco bekeken en dat zag er op de waterlijn goed uit ,gevraagt of iedereen even aan een boord wou gaan staan om ook wat onder de waterlijn te zien ,leek prima ,onder de vloer ook roerwerk prima nieuwe galan en schroefas met 4 blads schroef ,
motor de bekende indenor 90 pk 6cil ,deze zag er in mijn ogen waardeloos uit veel lek olie en wat water lekkage van de motor ,dus veel onderhandelen om wat van de prijs af te krijgen ,uiteindelijk op een hele mooie prijs uitgekomen ,het verschil met iets er bij en we hebben er nu een sole 60 in staan.
dus zonder makelaar die ook weer dik verdiende
bij de verkoop van mijn luxe motor moest hij op de werf oom gemeten te worden ,terwijl hij 6 maanden daarvoor er uit geweest was voor een inspectie van dikte en galan ,schroef ,en roer enz even als een grote motor controle enz,dit voor verzekering en de scheepvaart inspectie ,alles zelf betalen .
de koper van het schip wou dat ik het schip op mijn kosten opnieuw lied keuren, nou mijn nooit niet hij ging er mee de recreatie vaart in
dus op een bepaalde manier durf ik het wel aan oom een bootje te kopen zonder grote controle ,dit wel eerst bij navraag van de toekomstige verzekeraar .
dan wel een goed koop contract opstellen bv die van de ANWB .
kajoe
 
Berichten: 1374
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten