Bootjes kijken is altijd leuk, totdat je aanloopt tegen een wel heel mooi en passend ander schip....
Dan wordt het wellicht toch opeens spannend?!
Vorige week was ik bij een schepenkring makelaar om een boot te bekijken. Deze legde me hun verkoop procedure uit. Ik koop niet zo vaak een nieuwe boot dus graag doe ik even navraag of dit nu zo normaal is....
Dit was het verhaal:
1. Koper doet een bod, verkoper tegenbod en zo komt er prijs overeenstemming.
2. Voorlopig koopcontract wordt opgesteld en koper doet 10% aanbetaling
3. Proefvaren en indien door koper gewenst onderzoek door expert op kosten koper waaronder droogzetten (ook kosten koper ?)
4. Indien er gebreken worden geconstateerd wordt er opnieuw onderhandeld over de koop prijs of herstel op kosten van verkoper
Wat me opvalt in dit verhaal is dat er twee onderhandelings momenten zijn, waarbij je in eerste instantie als relatieve leek een prijs voor de boot afspreekt en pas daarna, op basis van expert of eigen onderzoek dat al dan niet gebreken aantoont nog een ronde onderhandelt.
Het zou toch logischer zijn om een prijs te bepalen na expertise?
Verder: waarom die aanbetaling? Stukje zekerheid voor de verkoper neem ik aan dat koper serieuze interesse heeft? Ook nog andere redenen?
En wat is dan de status van een 'voorlopig koop contract'? Volgens mij is daar weinig voorlopigs aan, kan alleen worden ontbonden in geval van ernstige gebreken of tekortkomingen.... Vaar eigenschappen zijn daarvan geen onderdeel begreep ik.
Is dit alles, met andere woorden, een gebruikelijke manier van aankopen via een jachtmakelaar???