Aankoop procedure schip

algemene discussies

Re: Aankoop procedure schip

Berichtdoor stefan » 14 Aug 2016, 21:30

Bedankt voor de inbreng allemaal !
Ik zal me inderdaad goed realiseren dat het een kopersmarkt is :-) en dat wie betaalt, bepaalt...

Ben idd een zeiler, wil (noodgedwongen) overstap maken naar motorsailer vanwege oog aandoening waardoor ik niet meer lang in de wind kan staan. Moet dus gaan sturen in een huisje ....
stefan
 
Berichten: 627
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Aankoop procedure schip

Berichtdoor vuuren1 » 14 Aug 2016, 21:58

We lagen zo af en toe op de wat kleinere beurzen en na een aantal beurzen leer je de mensen kennen.
Zo hebben we meerdere (dezelfde) stellen vaker aan boord gehad en steeds zeer geïnteresseerd.
Die bleven minimaal een uur hangen en anderen kwamen niet aan bod.
Na 2 keer zeiden we tegen elkaar: "Kijk, daar komen ze weer".
Ze deden dat overal en waren onze gezichten kennelijk vergeten (wij hun niet..).
Dat doen ze jaren achtereen, lopen alle beurzen af, doen erg interessant en kopen nooit een schip.

Is niet erg, het hoort er bij en je ligt op beurzen om mensen te ontvangen.

Proefvaren met geïnteresseerde mensen is (voor hen) een leuk uitje maar je hoort meestal nooit meer wat..
Ook makelaars denken er over na hoe ze de echt geïnteresseerden filteren van mensen die graag interessant doen en geen boot kunnen betalen.

Als je echt interesse hebt en je begint over de volgorde van kijken tot kopen dan zal een makelaar daar zeker naar luisteren.

nb.
Alle kosten tbv. keuring, uit het water halen etc. zijn voor de eventuele koper.
Na een keuring kan je aan de hand van de uitkomst daarvan over de prijs praten.
Als er niets te vinden is ben je de allereerste in mijn ervaring die dat mee gaat maken.
Als er wel iets loos is dan kan je de geraamde kosten van de prijs afhalen, daar is weinig tegen in te brengen door een verkoper als hij een ontdekt gebrek niet vooraf heeft gemeld.

De keurmeester werkt voor de koper en behoort mogelijke gebreken en verwachtingen van gebreken zo breed mogelijk uit te leggen teneinde tegenvallers voor de koper te voorkomen (of er nog wat ruimte in te geven zodat de keuringskosten er ook ruim uit komen).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Aankoop procedure schip

Berichtdoor Arthur » 15 Aug 2016, 09:22

@Hans hoe weet je dat een keurmeester te vertrouwen is als de koper er totaal niks vanaf weet , zelfs als ik er een van de andere kant van het land laat komen weet ik nog niet of hij op de een of andere manier de verkoper kent en misschien ook nog provisie opstrijkt.
De botenwereld is zo groot niet.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Aankoop procedure schip

Berichtdoor kajoe » 15 Aug 2016, 10:29

er zijn in Nederland best wat taxateurs die echt hun zaakje niet gaan verknallen door verkeerde dingen te doen .
ik ken bv een keuring bureau die vele jaren geleden certificaten afgaven tegen een beste betaling .nu vele jaren later zal dat hopelijk over zijn .
je moet als koper dan een onhafhankelijk kontroleur inschakelen en niet de verkoper dan ben je zekerder van de zaak .
de meeste jacht verkoop bedrijven zullen je niet zo gouw bedonderen ook hun naam licht dan op straat ,in deze tijd met internet en andere media,s vliegt het in de ronte ,en dat wil je niet.
de laatste keer dat ik een schip verkocht is de inspecteur meegevaren van de lemmer naar amsterdam om motor en schip te doorlopen
kajoe
 
Berichten: 1374
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Aankoop procedure schip

Berichtdoor jaccomiranda » 15 Aug 2016, 12:06

quichot schreef:@stefan, zoals je zelf al schrijft: dat was hún procedure. Het staat je volkomen vrij om de jouwe daar tegenover te stellen.
Het is nog steeds een kopersmarkt. De verkopende partij kan zich zoveel noten op zijn zang niet veroorloven en kan beter een toontje lager zingen.
Het is natuurlijk ook een spel. Bluf. Maar onderschat je eigen positie daarin niet. Want wat de makelaar nooit zal laten blijken is dat hij inwendig YES!! schreeuwt dat jij überhaupt komt kijken. In dit spel ben jij als betaler altijd de bovenliggende partij. Het is in feite heel simpel: ze willen liever jouw centen dan die boot. Dus jij bepaalt de procedure. Geen proefvaart of onderzoek vooraf? Toedeledoki! Voor dit schuitje 10 andere. En zelfs als dat niet zo is, moet je dat uitstralen.
Nooit geloven:
'Vanmiddag komt nog iemand kijken.'
'We hebben al een bod.'
'De eigenaar heeft er geen haast mee, dan houdt hij hem gewoon.'
enz. enz.


Wij gingen kijken naar een Barkas. helemaal naar Friesland waar de makelaar bovengenoemde zinnen 'gebruikte'. Jammer he, bleek het waar te zijn. Toen wij na 2 dagen beraden een bod wilden uitbrengen had de man van 'vanmiddag kom er nog iemand' al een bod uitgebracht. :roll:
Jacco

Pikmeer 1050
Bouwjaar 1986 / gerenoveerd 2015
10.70m X 3.40m
jaccomiranda
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 13 Jun 2016, 11:35
ligplaats: krimpen aan den ijssel
info:

Re: Aankoop procedure schip

Berichtdoor Jan Huibers » 15 Aug 2016, 22:31

@Jacco, als dat van Veen in Terherne was dan kun je die uitgesproken zinnen beter maar voor waar aannemen inderdaad. Die zijn niet zo groot geworden door kletspraatjes op te hangen. Maar ik ken er ook een aantal die deze praatjes ophangen terwijl ze dan liegen dat het gedrukt staat. Sterker nog wat betreffende mannen fluiten dat liegen ze nog.

Maar dat maakt het als aspirant koper wel moeilijk, zeker als je niet weet wie je nou wel serieus kan nemen en wie niet.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Aankoop procedure schip

Berichtdoor kajoe » 16 Aug 2016, 09:01

aha van der veen is kort geleden overgenomen door een boten verkoper uit groningen .
groet wout ,een terhernster.
kajoe
 
Berichten: 1374
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Aankoop procedure schip

Berichtdoor jaccomiranda » 16 Aug 2016, 09:17

Was in Heeg. Prima makelaar, was erg correct.
Maar het was wel komisch. Leuke boot waarop wij wel een bod wilde doen. Maar aan de 'bekende' smoezen heb ik een hekel. Alleen als ze dan waar blijken te zijn.....
We zijn gelijk afgehaakt want ik ga nooit onderhandelen als er nog een partij in beeld is. Zelfs niet als die partij afhaakt.
Achteraf natuurlijk 'blij' dat het niet doorging, anders hadden wij onze Pikmeer nooit gehad. :lol:
Jacco

Pikmeer 1050
Bouwjaar 1986 / gerenoveerd 2015
10.70m X 3.40m
jaccomiranda
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 13 Jun 2016, 11:35
ligplaats: krimpen aan den ijssel
info:

Vorige

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten