Douchen aan boord

algemene discussies

Douchen aan boord

Berichtdoor JulienH » 15 Feb 2012, 15:25

We zitten eraan te denken om een douche aan boord te plaatsen. Daarbij zouden we het toilet willen ombouwen tot natte cel waar dan dus ook gedoucht kan worden.
Er is nog niets zeker, maar altijd leuk om eens over na te denken wat daar allemaal bij komt kijken. Vandaar ook in Steigerpraat.

Het begon eigenlijk met de behoefte naar warm water. Uit alle mogelijkheden lijkt een geiser voor onze situatie de meest geschikte oplossing. Elke manier van
warmwatervoorziening heeft zijn voor en nadelen. Met een geiser haal je natuurlijk weer een gasverbruiker aan boord wat risico's met zich meebrengt.
Geisers van nu zijn lang niet zo risicovol meer dan voorheen. Geisers worden vaak gesloten uitgevoerd, waarbij afvoer plaatsvindt via een ventilator. Daarnaast
is er vaak geen waakvlam meer, maar zorgt een een aquastart of elektronische ontsteking voor de benodigde vonk wanneer er warm water gevraagd wordt.
Voor mij heeft de geiser meer voordelen dan een boiler, die continu een watervoorraad heet moet houden en waarbij je ook zit met de capaciteit van de boiler.
Dit kan eventueel in combinatie met een warmtewisselaar waarbij het koelwater van de motor wordt gebruikt om het schone water op te warmen. Maar wie wil er
douchen terwijl je aan het varen bent?

Maar dan... als je er een beetje over nadenkt, komt er behoorlijk wat bij kijken. Om maar even wat te noemen:
- grotere watervoorraad
- vuilwatertank
- elektrisch toilet
- manier van afvoeren vuil water naar tank en van tank naar wal
- leidingen

En dan zal ik ongetwijfeld nog een boel vergeten zijn te benoemen.

Ik ben benieuwd hoe jullie denken over een douche aan boord, de voor en nadelen, risico's, waar aan te denken en zou ook graag eens horen hoe jullie natte cel aan boord eruit ziet.
Onze wc-ruimte is geen balzaal. Volgens mij zit je in een caravan bijvoorbeeld vaak op het toiletdeksel om te kunnen douchen.

Kortom, het wel en wee van een douche aan boord.
JulienH
 
Berichten: 71
Geregistreerd: 16 Jan 2012, 22:19
ligplaats:
info:

Re: Douchen aan boord

Berichtdoor MARC33 » 15 Feb 2012, 22:45

Hoi,JulienH
mooie job
Heb ook een douche in een verhoefkruiser van 8,85 mt ingebouwd .
Heb de wc met aanzuigpomp weggenomen en vervangen door een porte potti ( vond de vorige toilet te veel ruikend).
Ik heb dan in het ijzeren geraamte een inox douche bak op maat gemaakt .( loopt wat schuin af ,niet storend)
dus de bak zit op een paar centimeter van de buitenromp . ( volgt de rompvorm)
Boven op die bak heb ik een deksel gemaakt waarop de toilet kan gezet worden .
enige probleem is dat ik toilet moet wegnemen om te douchen .kan ze eventueel laten staan maar dan is de plaatst iets te krap .

Warm watervoorziening gaat bij mij via een Truma met waterreservoir. 2 vliegen in 1 klap .
Luchtverwarming en warm water 18 lt

Hopelijk ben je er iets mee
Mvg
Marc
MARC33
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Douchen aan boord

Berichtdoor vuuren1 » 16 Feb 2012, 00:43

Julien,

Hoe je de ruimte invult komt op de tweede plaats.
Warm water is een punt wat je aanhaalt en dat is een belangrijk punt om een beetje leuk te kunnen douchen.
Een geiser is op een boot (na een combiketel) eigenlijk de beste oplossing omdat die direct op -warmtevraag- werkt.
Bij een nieuwe boot is het bijna geen optie omdat er geen geisers bestaan die voldoen aan de CE eisen (behalve een enorme 10 KW geiser van bv. Vailant op propaangas).
Er zijn wel geisers te koop die kleiner zijn en geschikt zijn voor aan boord (maar informeer eerst wel even bij je verzekeraar).

Zelf heb ik op onze demoboot een douche en gekozen voor een Truma scheepsboiler op gas.
Dat is een ding wat men ook in campers toepast en een gesloten verbrandingssysteem heeft (naar de CE normen).
Die kan op gas en maakt in 20 minuten een voorraad van 70 graden warm water. Ook heb ik er een 850 Wtt 220V elektrisch element bij.

Geloof svp nooit in de de verhalen dat je met een gemiddelde boiler aan de motor en/of walstroom fijn kunt douchen.

Wij gebruiken de douche nooit, maar potentiele klanten vragen er om..
Een douche op een plezierbootje, kost om goed te voldoen veel geld, geeft veel vocht in je boot en aan de wal kan je voor 50 cent meestal uitstekend douchen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Douchen aan boord

Berichtdoor JulienH » 16 Feb 2012, 11:29

Marc33: Bedankt. De combinatie verwarming en warm water sprak mij ook aan, maar het blijft wederom een boiler. Dat deze ook op gas werkt, maakt het wellicht wat aantrekkelijker. Hoe snel krijg je het water warm? Ik zie overigens geen Truma combi van 18 liter.

Vuuren: Bedankt. Dat je in een haven kunt douchen voor 50 cent en je alle poespas aan boord kunt besparen, veroorzaakt bij ons de grote twijfel. We liggen over het algemeen vrij weinig in een haven wat zou pleiten voor een douche aan boord. Douchen na het zwemmen bijvoorbeeld, wel zo prettig. En daarbij komt dat ik eigenlijk niet kan zonder een douche na het wakker worden. :D Daarentegen is er natuurlijk altijd de mogelijkheid om onderweg toch ergens een douche mee te pakken. Ik denk dat de kosten de doorslaggevende factor zullen zijn.

Ik heb zelf gekeken naar de Cointra Advance (€279) of de Cointra Supreme (€599). De Supreme is een gesloten geiser met ventilator. De Advance een systeem met een rookgasafvoer. Volgens mij heb je in beide gevallen een dekventilator nodig. Daarbij zou het denk ik nuttig zijn om bij de Advance zelf alsnog een ventilator te plaatsen in het afvoerkanaal.

Ik zal me ook nog eens verdiepen in een gecombineerd systeem, dus boiler op gas die ook voor verwarming van de omgeving kan zorgen.

De ruimte waarin de douche eventueel moet komen, is sowieso de toiletruimte. Ik zal dus een andere en kleinere wc moeten plaatsen en deze eventueel gelijk af laten voeren op een vuilwatertank (nu nog onderwater). Kan een elektrisch toilet ertegen om compleet nat te worden?
JulienH
 
Berichten: 71
Geregistreerd: 16 Jan 2012, 22:19
ligplaats:
info:

Re: Douchen aan boord

Berichtdoor Popeye » 16 Feb 2012, 11:46

vuuren1 schreef:Een douche op een plezierbootje, kost om goed te voldoen veel geld, geeft veel vocht in je boot en aan de wal kan je voor 50 cent meestal uitstekend douchen.


Ik ben ook vast van plan geweest om een douche aan boord te maken, dacht er niet zonder te kunnen en heb bij de bouw van de boot er ook rekening meegehouden. Het kwam er niet van en ik kan goed zonder, blijkt! Het waterprobleem had ik op moeten lossen door vaker water te tanken en dat maakt dat je vaker moet uitzien naar een watertappunt en kost dus vrijheid. Ik lig graag in de vrije natuur en mijdt havens als het even kan. Dat douchen doe ik dan maar door middel van zo'n douchezak.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Douchen aan boord

Berichtdoor JulienH » 16 Feb 2012, 12:11

Ik snap je punt, maar vers water bewaar ik sowieso niet langer dan 4 dagen in een tank. Om de 4 dagen moet ik dus sowieso vers water halen.
JulienH
 
Berichten: 71
Geregistreerd: 16 Jan 2012, 22:19
ligplaats:
info:

Re: Douchen aan boord

Berichtdoor gast » 16 Feb 2012, 12:56

Ik heb laatst een luxe RIB door de handen gehad welke een geintegreerde uitneembare douchekop met lange slang had.
Heel handig na het zwemmen om op op het zwemplateau de viezigheid weg te spoelen.
Zo'n kop kan je ook op je jachtje maken zodat je op de kant je lekker kan afspoelen, boilertje ertussen en je hebt nog warm water ook.
Heel simpel maar wel altijd een douche bij de hand, en bij regen kan je altijd nog een haven aan doen voor een frisse schrobbeurt.
gast
 

Re: Douchen aan boord

Berichtdoor Tjeerd47 » 16 Feb 2012, 13:16

Hans kom gewoon eens een keertje douchen bij ons aan boord, dat heb ik je al eerder aangeboden omdat je behoorlijk negatief blijft over het kunnen douchen aan boord van een (klein) bootje. ;)
Ons schip is nog geen 10 meter lang, maar wel met een douche binnen en buiten uitgerust.
Als warmwater voorziening hebben wij een Isotherm boiler van 50 liter die op de motor is aangesloten en over een 750 watt 230V element beschikt, zie http://www.indelwebastomarine.com/home/ ... asheet.pdf
De douche bak heb ik zelf op maat gemaakt, zodat de beschikbare ruimte volledig is benut, afgewerkt met een een aantal lagen glasweefsel en epoxy met antislip spul.
Het geheel is verlaagd, zodat ik met 1,90 m lengte ruim stahoogte heb en afgedekt met een los luik, uiteraard voorzien van dezelfde tegeltjes als de rest van het toilet.
De afvoerpomp zit op het laagste punt van de boot en loost rechtstreeks op het buitenwater.
De bedoeling was om ook een grijswatertank te installeren, echter als ik zie hoe moeilijk het is om onze zwartwatertank uit te laten zuigen, heb ik daar maar vanaf gezien.
Wij gebruiken een waterbesparende douchekop en een thermostaatkraan.
De watertank is 230 liter.

In de praktijk kunnen wij met z'n tweeën twee tot drie dagen douchen voordat het water te koud is, de 3e dag is nog te doen, net aan.
Wij liggen veelal op plekjes zonder allerlei voorzieningen en hebben de laatste 5 jaar alleen maar aan boord gedoucht zonder al te veel problemen, tja het afvoerputje af en toe schoonmaken moet thuis toch ook gebeuren ;) .
Groet,
Tjeerd
Tjeerd47
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 12:25
ligplaats:
info:

Re: Douchen aan boord

Berichtdoor Amersfow » 16 Feb 2012, 13:48

Wij hebben op 1 boot een in-boord douche; dat was wel het meest dure hokje; gemaakt met trespa e.d. En het blijft een niet-probleemloos hokje v.w.b. waterdichtheid. Op een andere boot heb ik daarom heel simpel een mengkraan + douche op het zwemplateau gemaakt. Dat werkt perfect. Warm water in beide gevallen met de propaangaas geisers (Eur 350) met niet af te sluiting inflow en niet af te sluiten afvoer naar buiten. En 2 gasdetectors onderin.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1857
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Douchen aan boord

Berichtdoor quichot » 16 Feb 2012, 14:35

Bij mijn weten mag je grijs water (voorlopig nog) gewoon lozen.
Ik heb een tank gemaakt door tussen 2 spanten een paar meter pvc rioolbuis rond 200 mm te leggen, aan weerszijde afgedekseld, en voorzien van twee standaard verkrijgbare aansluitstukken: één met een verloop naar 40 mm voor het doucheputje, en één T-stuk 3 x 200 mm met los deksel. Daarin zit allersimpelste 12V dompelpompje + vlotterschakelaartje wat je kopen kan.
Zal wel weer niet goed zijn, maar het kostte bijelkaar hooguit een paar tientjes en functioneert nu al ruim 20 jaar probleemloos.
Verder heb ik een geijsertje voor de warmwatervoorziening. Bij normaal gebruik kan ik het, afhankelijk van het aantal opvarenden, 1 tot 3 weken uitzingen op mijn watervoorraad.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten