We zitten eraan te denken om een douche aan boord te plaatsen. Daarbij zouden we het toilet willen ombouwen tot natte cel waar dan dus ook gedoucht kan worden.
Er is nog niets zeker, maar altijd leuk om eens over na te denken wat daar allemaal bij komt kijken. Vandaar ook in Steigerpraat.
Het begon eigenlijk met de behoefte naar warm water. Uit alle mogelijkheden lijkt een geiser voor onze situatie de meest geschikte oplossing. Elke manier van
warmwatervoorziening heeft zijn voor en nadelen. Met een geiser haal je natuurlijk weer een gasverbruiker aan boord wat risico's met zich meebrengt.
Geisers van nu zijn lang niet zo risicovol meer dan voorheen. Geisers worden vaak gesloten uitgevoerd, waarbij afvoer plaatsvindt via een ventilator. Daarnaast
is er vaak geen waakvlam meer, maar zorgt een een aquastart of elektronische ontsteking voor de benodigde vonk wanneer er warm water gevraagd wordt.
Voor mij heeft de geiser meer voordelen dan een boiler, die continu een watervoorraad heet moet houden en waarbij je ook zit met de capaciteit van de boiler.
Dit kan eventueel in combinatie met een warmtewisselaar waarbij het koelwater van de motor wordt gebruikt om het schone water op te warmen. Maar wie wil er
douchen terwijl je aan het varen bent?
Maar dan... als je er een beetje over nadenkt, komt er behoorlijk wat bij kijken. Om maar even wat te noemen:
- grotere watervoorraad
- vuilwatertank
- elektrisch toilet
- manier van afvoeren vuil water naar tank en van tank naar wal
- leidingen
En dan zal ik ongetwijfeld nog een boel vergeten zijn te benoemen.
Ik ben benieuwd hoe jullie denken over een douche aan boord, de voor en nadelen, risico's, waar aan te denken en zou ook graag eens horen hoe jullie natte cel aan boord eruit ziet.
Onze wc-ruimte is geen balzaal. Volgens mij zit je in een caravan bijvoorbeeld vaak op het toiletdeksel om te kunnen douchen.
Kortom, het wel en wee van een douche aan boord.