Douchen aan boord

algemene discussies

Re: Douchen aan boord

Berichtdoor sogna mi » 01 Mrt 2012, 14:34

laatste op dit topic van mij. ik kan 2 dagen redelijk ruim douchen (2 pers) met een 50 ltr boiler (en een thermostaatkraan op de douche), als deze volledig op temperatuur is gebracht ofwel de motor heeft pakweg 2,5 a 3 uur gedraaid op een bedrijfstemperatuur van 70 C.
sogna mi
 
Berichten: 242
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 20:13
Woonplaats: Almere
ligplaats:
info:

Re: Douchen aan boord

Berichtdoor Harini » 01 Mrt 2012, 15:04

Ik geloof je.
Mijn boiler zal kleiner zijn, want ik kan maar 1 dag douchen met 2 personen als de boiler volledig warm is na een tochtje.
Bijverwarmen brand ik mijn rug niet meer aan. Dat hou ik voor mezelf. Dat is het belangrijkste, als ik het zelf maar weet.
Harini
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 10:07
ligplaats:
info:

Re: Douchen aan boord

Berichtdoor R.C.Grootveld » 05 Jan 2014, 13:11

Bericht door R.C.Grootveld » wo 02 mei 2012, 21:11

Wij hebben een 40L boiler op de motor en de walstroom. Douchen aan boord kan prima, zij het dat je wat beperkt bent in je bewegingsvrijheid. Ik kan er met m'n 185 echter wel gewoon (onder)staan!
In de praktijk doen we het echter zelden, over het algemeen gaan we gewoon naar het toiletgebouw. Alleen als we "in the middle of nowhere" liggen, als het hondenweer is of het havensanitair te wensen over laat, douchen we aan boord.

Dat het "niks is" zoals vuuren zegt (althans die indruk wekt hij) deel ik dan ook niet, dat je het met 40L 2 tot 3 dagen vol zou houden met 2 personen (dus zonder walstroom, zonder tussendoor te varen en zonder water te koken voor de afwas) trek ik (net als hij) ook ernstig in twijfel. Ons lukt dat in elk geval niet. Samen met de reguliere afwasbeurten het water nadat we beiden gedoucht hebben toch wel merkbaar af te koelen.
In geval van nood, zou ik de boiler nog uit het service net kunnen voeden, maar dat moet dan ook wel echt een noodgreep zijn.

Douche is bij ons in dezelfde ruimte als het toilet, maar wel volledig gescheiden van de rest door een schuifwand. Alleen de echte douchcel wordt dus nat.
Afvoer middels pomp naar de vuilwatertank. Wij zouden hem niet willen missen. Moet er wel bij zeggen dat wij een nieuw gebouwd schip hebben waarbij de natte cel standaard was en vanaf het oorspronkelijke ontwerp is opgenomen.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Douchen aan boord

Berichtdoor vuuren1 » 05 Jan 2014, 13:12

Bericht door vuuren1 » wo 02 mei 2012, 22:55

We hebben enige ervaring met boilers, ook omdat we zelf met onze demoboten varen.
Dan is een boiler van 40 liter die door de motor is opgewarmd vrij krap, wij houden rekening met mensen die het douchen aan boord vergelijken met thuis.
(die staan zomaar een kwartier onder de douche en verbruiken meer dan 100 liter)

In de huidige boot heb ik een Truma scheepsboieler en die zou op gas voldoende warm water moeten leveren om goed te kunnen douchen.
(en dan nog niet door er een kwartier onder te staan en dat moeten we de klant wel wijsmaken)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Douchen aan boord

Berichtdoor sogna mi » 05 Jan 2014, 13:13

Bericht door sogna mi » do 03 mei 2012, 10:33

ik versta onder redelijk , niet douchen om te genieten van het warme water (15 min) maar douchen om schoon te wassen en af te spoelen.
dan lukt het 2 dagen met 2 personen (50 ltr boiler)
sogna mi
 
Berichten: 242
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 20:13
Woonplaats: Almere
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten