Resonantie tussen 1000 - 1300 toeren

algemene discussies

Resonantie tussen 1000 - 1300 toeren

Berichtdoor HappyHarry » 20 Jul 2016, 09:35

Wij hebben er al een hele tijd last van, heftige resonantie / trillingen als de Penta tussen de 1000 en 1300 toeren draait.
Je voelt wel iets verschil als je ergens anders gaat staan maar weg is het dan zeker niet.
Herkent iemand dit in deze toeren range?
Gebruikers-avatar
HappyHarry
 
Berichten: 175
Geregistreerd: 17 Mei 2015, 12:15
ligplaats: NL
info:

Re: Resonantie tussen 1000 - 1300 toeren

Berichtdoor stefan » 20 Jul 2016, 11:09

Hoe is het met de motor steunen gesteld? Zitten die nog vast, zijn die niet versleten?
Over wat voor motor type etc hebben we het? Foto?
stefan
 
Berichten: 626
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Resonantie tussen 1000 - 1300 toeren

Berichtdoor HappyHarry » 20 Jul 2016, 11:40

De steunen zitten goed vast en zijn niet versleten. Zit daar de eerste oplossing?
Volvo Penta TAMD 31 L/A 120 pk (had ik er direct bij moeten zetten, sorry)
Gebruikers-avatar
HappyHarry
 
Berichten: 175
Geregistreerd: 17 Mei 2015, 12:15
ligplaats: NL
info:

Re: Resonantie tussen 1000 - 1300 toeren

Berichtdoor HappyHarry » 23 Jul 2016, 09:17

Geen enkele verdere tips of herkenning?
Ah, de kenners zijn natuurlijk nu aan het varen... :lol:
Gebruikers-avatar
HappyHarry
 
Berichten: 175
Geregistreerd: 17 Mei 2015, 12:15
ligplaats: NL
info:

Re: Resonantie tussen 1000 - 1300 toeren

Berichtdoor eagle » 24 Jul 2016, 14:55

VP TAMD 31 moet mooi rustig kunnen draaien.
Er is inderdaad een kritisch toerental rond 1200 toeren, maar niet zo erg als omschreven..

Wat te doen?

Mogelijke oorzaken:

In de machine:
Een van de cilinders doet minder mee:
Verstuiver: 1x slecht
Klep slecht (afgesteld)

Pomptiming slecht (komt niet vanzelf)

Anti-rookklep niet OK (indien aanwezig)

Mecanisch defect.

Vraag: Rook?
Vraag: Trilt ook bij niet -ingeschakeld? (in de vrij)
Vraag: Start goed? (in een keer na gloeien aanslaan met alle cilinders)

De opstelling:
Motorsteunen niet gelijkmatig belast; Motor staat dan op maar 2 diagonaal tov elkaar staande steunen. Als een steun te zwaar wordt belast, wordt hij te ver ingedrukt, waardoor de ingebouwde doorslagbeveiliging tegen de voet hamert. Dat is voel- en hoorbaar..
Een afgeveerd deel raakt de fundering.

Uitlijning niet goed
Schroefas krom
Schroefas / koppeling zit los
Schroefas staat niet in het midden van de schroefaskoker (watergesmeerd met zwevende binnengland). Dan hamert de as tegen de binnenhant van de koker. Voel- en hoorbaar.

Propellerschade


Trilling en geluid zijn doorgaans lastige problemen, omdat alles overal vandaan lijkt te komen.
"Spelen" met de installatie geeft vaak aan in welke richting er gezocht moet worden.

gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Resonantie tussen 1000 - 1300 toeren

Berichtdoor vuuren1 » 24 Jul 2016, 22:51

@Eagle,

Is dit een echte Volvo motor of ook weer een andere basis?

Als er bekent is dat er al een minder fijn toerental rond de 1200 rpm is dan zal er wel iets aan de hand zijn wat dit in dit geval versterkt.
Meestal is zoiets ook wellicht niet van vandaag of gisteren maar de vraagsteller geeft erg weinig informatie..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Resonantie tussen 1000 - 1300 toeren

Berichtdoor eagle » 24 Jul 2016, 23:23

vuuren1 schreef:@Eagle,

Is dit een echte Volvo motor of ook weer een andere basis?



Echte Volvo.

Als basis heeft gediend de Marine Diesel 30, 4 cil voorkamer. Die kreeg een nieuwe kop, direkt ingespoten, en werd de MD 31. Toen kwam de Turbo, en vervolgens de A ftercooler..

Goede ervaringen mee, roken iets, net als grote broer 41 (6 cilinder)

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 980
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Resonantie tussen 1000 - 1300 toeren

Berichtdoor HappyHarry » 25 Jul 2016, 15:29

@Hans

Het is altijd al geweest maar sinds de verandering van de kajuit indeling, gewichtverplaatsing, is het wat heviger geworden.
Wanneer je tijdens de trillingen ergens anders gaat staan, bijvoorbeeld boven de motor, verminderd het wel enigszins.

@Eagle

Ok, goed te weten dat rond 1200 toeren een bekende trilling is.
Ik ga al jouw punten eens stuk voor stuk rustig nalopen... wellicht kom ik ergens uit.
Dankjewel.
Gebruikers-avatar
HappyHarry
 
Berichten: 175
Geregistreerd: 17 Mei 2015, 12:15
ligplaats: NL
info:

Re: Resonantie tussen 1000 - 1300 toeren

Berichtdoor vuuren1 » 27 Jul 2016, 22:38

Duidelijk!
Ik lees dat Volvo de motor met een upgrade heeft gewijzigd van voorkamer naar directe inspuiting.
Dan loopt een dieselmotor in de regel wat minder lief rond.
Als men dan het vliegwiel daar niet op aanpast is het zeker niet onlogisch dat er meer resonanties ontstaan.

Harry,
Eagle heeft een complete opsomming weergegeven waar overigens geen spelt tussen te krijgen is.
Als je schrijft dat de trillingen veranderen na een stukje verbouwing of zelfs het punt waar je zelf staat zou ik de motordempers eerst serieus onder de loep nemen vwb kwaliteit en afstelling.
Daarbij hoort meteen het zo goed mogelijk uitlijnen van de motor op de schroefas en het beoordelen van een flexible askoppeling.

Als de motor zelf niet lekker presteert test je dat (voor een groot deel) zelf door te kijken of de motor bij vollast niet vreemd loopt, niet (meer dan voorheen) rookt en vooral het bijbehorende maximaal belaste toerental haalt.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Resonantie tussen 1000 - 1300 toeren

Berichtdoor HappyHarry » 10 Sep 2016, 19:46

Zo, terug van vakantie en een heel stuk wijzer.
Een update:
Tijdens de eerste week liep de demperplaat kapot, geen aandrijving meer dus.
Zeer snel en goed geholpen door Bakker uit IJlst, binnen twee dagen opgelost.
Echter, tijdens monteren van de schroefas aan de keerkoppeling bleek dat de uitlijning niet goed was en de motor niet genoeg bijgesteld kon worden op zijn steunen, zaten al aan einde.
Aha, dacht ik, denkend aan de tips van hier, daar hebben we de tril en resonantie boosdoener.
Twee weken later door dezelfde firma een complete Python drive constructie tussen laten monteren en weg was al het getril, mijn brilletje bleef netjes op de tafel liggen tijdens de bewuste toeren.

Tot zo ver heel blij hoewel het "gedreun van het beest" (lees motor) naar mijn idee nog minder kan.
Nu de Volvo op zijn eigen steunen staat zonder voortstuwingsdruk en de steunen inmiddels 25 jaar oud en ingedrukt zijn, lijkt mij daar nog wel het één en ander te halen. (zoals meerderen mij al adviseerden)
Ik wil er nieuwe steunen onder zetten.
Mijn vraag is, kan ik nu denken aan iets zachter rubber tbv dreun absorbatie omdat het alleen om draagkracht van het gewicht gaat?
Graag advies welke hardheid en mogelijk welke beste voor deze Penta TAMD 31 L/A 120pk met Paragon keerkoppeling.

Alvast bedankt, Harry
Gebruikers-avatar
HappyHarry
 
Berichten: 175
Geregistreerd: 17 Mei 2015, 12:15
ligplaats: NL
info:


Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten