Verkoop perikelen

algemene discussies

Verkoop perikelen

Berichtdoor Ardi » 15 Jul 2016, 10:22

Onze boot ligt te koop met idee, komt er een leuk bod mag het weg, zo niet ze ligt niet in de weg.

Begin juni krijgen we een aardig bod maar de man ziet er vanaf vanwege kleine dingetjes die missen.
3 Weken later komt er via een ander email adres wel een reply op mijn mail met verzoek om de boot te komen bekijken. Dit echtpaar had toch wel serieuze interesse van hun kant. Na wat heen en weer mail wilden ze nogmaals komen kijken en zijn op vrijdag avond nog langs geweest. Na het weekend zouden we weten of ze nog steeds wilde kopen. Op de maandag erna werden we gebeld via zichtbaar huisnummer, normaal ging alles via de mail, dat ze de boot wilde kopen en het volgende weekend wilde overvaren. Daar het beginners zijn wilde ik ze wel helpen met het eerste stuk van de tocht.

Maar ze wilde alles gelijk oversteken, contract ANWB tekenen, geld overmaken en ze wilden graag een kopie van mijn paspoort. Ik heb ze verteld dat geld overmaken in weekend niet werkt. Maar zij hadden uitvoering met hun bank gesproken en het zou geen probleem zijn naar zelfde bank. Ze wilde mij laten zien dat ze het geld overmaken met een printscreen, en er was volgens hun geen weg terug zodra ze TAN code hadden ingegeven.
Heb ze verteld dat als er niks op de rekening staat en niks wordt afgeschreven en wij ons geld niet hebben.
Dus tegen ze gezegd, eerst geld op rekening of contant dan pas boot mee.
Kreeg die avond nog 1 app bericht, of we akkoord konden gaan met contante betaling, waar ik uiteraard geen problemen mee had.
Dag later werd alles afgeketst omdat ze geen geld hadden.
Uiteraard nooit kopie paspoort gegeven of wat anders getekend.

Deze mensen wilden dus onze boot hebben zonder betalen, maar met een handtekening onder een koop contract particulieren van de ANWB. Te samen met kopie mijn paspoort. Zodat ze altijd bewijs hebben dat boot van hun is en ik die verkocht hebt aan hun.
Boot kwijt en €€ kwijt, is een dubbele strop.

Vermoeden bestaat dat boot al was door verkocht aan handelaar, want zelf varen konden ze niet.

Gelukkig kregen wij al een onderbuik gevoel bij de 2de bezichtiging en zeiden tegen elkaar, die mensen hebben geen geld.

Volgens de advocaat zitten ze nu wel degelijk vast aan de boot, daar ze mondeling hebben gekocht maar ook via mail staat dat ze contant wilden betalen. Om de zaak te starten zit er wel een nadeel aan, wij mogen nu zelf niks meer met de boot. Zelfs niet verleggen of de deur openen. Ik denk niet dat we dit gaan doen, daar een jaar stil liggen niet goed is voor een boot, en je bij een kale kip toch niet kunt plukken.

Groet Ardi
Laatst gewijzigd door Ardi op 15 Jul 2016, 21:50, in totaal 1 keer gewijzigd.
No Guts, No Glory
Gebruikers-avatar
Ardi
 
Berichten: 169
Geregistreerd: 20 Jul 2014, 16:22
ligplaats: Oostvoorne
info:

Re: Verkoop perikelen

Berichtdoor henkvd » 15 Jul 2016, 10:36

Pfff

En hoeveel gegevens heb jij van hun ? Kan nog eens van pas komen als het om oplichters gaat.
( Niet dat het veel uitmaakt, de oplichterij is een beschermd beroep :mrgreen: )
Een zaak er van maken wat betreft evt verkoop, niet doen heeft geen zin kost je geld en frustraties.

Verder denk ik door het oog van de naald, maar mogelijk zijn we net iets te voorbarig in dit oordeel, maar als je er een slecht gevoel bij hebt is er meestal meer aan de hand.
Verder blijkt maar weer dat boter bij de vis de enige vertrouwde handelwijze is.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Verkoop perikelen

Berichtdoor Ardi » 15 Jul 2016, 10:42

Weet alles van ze Henk, adres en tel nr thuis. Zij belde altijd nr geheim, maar stuurde later wel een Whatsapp bericht waar nr zichtbaar is.
Politie vond het niks. Kregen we stom antwoord terug dat we alleen opgelicht zouden zijn als het door gegaan was.
Het slachtoffer wordt bij de politie nog meer slachtoffer en stel nou toch dat een oplettende burger dit voor anderen probeert te voorkomen.
No Guts, No Glory
Gebruikers-avatar
Ardi
 
Berichten: 169
Geregistreerd: 20 Jul 2014, 16:22
ligplaats: Oostvoorne
info:

Re: Verkoop perikelen

Berichtdoor henkvd » 15 Jul 2016, 10:44

Niet dat het veel uitmaakt, de oplichterij is een beschermd beroep :mrgreen: )


Weet ik dat is enorm frustrerend, om gek van te worden als je er mee te maken hebt, heeft geen prioriteit meneer wordt je dan mee afgescheept.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Verkoop perikelen

Berichtdoor quichot » 15 Jul 2016, 14:50

Als er een koopcontract is opgemaakt, dan is daar doorgaans ook een lever- en afnametermijn in vastgelegd. Blijft de afnemer in gebreke (betaalt niet), dan is het contract na verloop van die termijn niet meer geldig. Dus je hoeft je boot niet een jaar op te leggen. Als het bij een mondelinge overeenkomst is gebleven, dan is het jouw woord tegen dat van de koper.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Verkoop perikelen

Berichtdoor Willem Linschoten » 15 Jul 2016, 18:30

Ik wil mijn boot niet verkopen maar mocht het er eens van komen.
Heb ik een wijze les geleerd van je verhaal helaas zijn er een hoop mensen niet te vertrouwen.
Succes met de verkoop.
Gebruikers-avatar
Willem Linschoten
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 10 Okt 2015, 00:30
Woonplaats: Den Haag
ligplaats: kaagdorp
info:

Re: Verkoop perikelen

Berichtdoor broekie » 15 Jul 2016, 19:47

Ongelofelijk, ik had onlangs al gelezen dat ze zo ook auto's kopen.
Ze laten je meekijken met internet bankieren, en de overschrijving lukt in eerste instantie.
Echter, door saldo tekort krijg je later pas een melding en dus wordt er niets overgeschreven.

Vullis is het waar je weinig aan kan doen.
Melden hier en overal om zoveel mogelijk mensen alert te maken.
Goed dat je dit hier schrijft.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Verkoop perikelen

Berichtdoor gast » 15 Jul 2016, 20:48

Volgende truc zelf aan den lijve ondervonden en nog steeds gebruikt.

Oplichting via Paypall.

In mijn geval een nieuwe rubberboot in combinatie met een jonggebruikte Suzuki motor met een vraagprijs van 1000- euro.
Kreeg een uitgebreide Engelse mail met vragen over de staat van de set en het verzoek van extra foto's, deze persoon werkte op een booreiland voor een bedrijf (in de mail een bestaand NL bedrijf die idd mensen van verschillende nationaliteiten uitzend naar dit soort booreilanden).
Na toezenden foto's was deze de persoon bereid de set te kopen voor de vraagprijs, echter hij zat nog 2 weken op het booreiland en zou een collega op de wal vragen de boot te halen, uiteraard na betaling.
De betaling zou op zijn verzoek verlopen via Paypall, dit omdat hij de boot niet echt had gezien en hij toch iets huiverig was en Paypal geeft kopersgarantie.
In eerste instantie vond ik dat prima, want immers Paypall zegt een vertrouwde partner te zijn, dus dat zit wel goed.
Engelstalig is mij niet vreemd, veel handelaren komen uit Duitsland, Polen etc evenals er veel Afrikaanse en Surinaamse mensen actief zijn.

Maar tijdens het maken van het Paypall account waar de betaling op moest plaatsvinden kreeg ik een onderbuik gevoel, nou ja eigenlijk was die er al maar werd steeds sterker. Dat gevoel heeft me vaker geholpen om oplichting en gestolen waar tegen te gaan en ook nu had dat gevoel gelijk.

Wat was hier aan de hand;
De persoon zit gewoon ergens in de wereld achter de computer op zoek naar mensen die deze kan oplichten.
Eenmaal gevonden komt er een geloofwaardig verhaal waarbij ze hun huiswerk goed hebben gedaan.
Het slachtoffer of doelwit, in dit geval mijn persoon gelooft het verhaal en zal het weinig uitmaken hoe het geld betaald zal worden.
Paypall is voor velen een vertrouwd in het oor klinkend bedrijf dat de betalingen voor je behartigt.( je hebt alleen een account nodig die in verbinding staat met je eigen bank)
Het geld zal ook daadwerkelijk overgemaakt worden, je ziet het ook echt op je Paypall rekening staan dus de koop is beklonken en het product kan gehaald worden.
De "collega" komt langs en neemt het geheel mee.
Dan komt er na een paar dagen bericht van Paypall, de betaling is gedaan met een gestolen creditcard en zal daarom niet overgemaakt worden naar het rekeningnummer van de bank, wel krijg je een extra nota voor de extra adminkosten die gemaakt worden.
Dus product weg, geld weg en extra kosten.

Paypall beschermt kopers maar je bent geen koper maar verkoper dus dan geldt die regeling niet.

Dankzij mijn onderbuik gevoel ging ik via het WWW op onderzoek uit en kwam zo achter deze methode, heb deze persoon toen gemaild dat hij mij rechtsreeks kon betalen via zijn "collega" of rechtsrteeks op de bank. Eerst nog een zielig mailtje terug dat hij zich al verheugde op de boot, daarna knorrig dat ik hem niet vertrouwde en toen bozig en wenste me van alles en nog wat toe.

5 dagen later kreeg ik melding van Marktplaats dat ik in contact was geweest met een persoon waar geen zaken mee gedaan moest worden, met dank aan mijn onderbuik maar helaas wel dus andere slachtoffers gemaakt die er wel intrapte.


Dit is een eerste voorbeeld die ik aan den lijve heb ondervonden, zal nu een 2 e neerpennen in een nieuw topic. vind het namelijk wel een waardevol stukje informatie die we elkaar kunnen geven.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: Verkoop perikelen

Berichtdoor henkvd » 15 Jul 2016, 21:16

@ Chaea
Een Nigeriaanse oplichtings- truc, kenmerken altijd minimaal de vraagprijs en vaak nog daar boven een tussen persoon en nu eens niet Western Union dat is dan weer jammer, dat maakte het nu net zo eenvoudig om het te herkennen, nu ook al Paypal, dat is dan weer nieuw en zo klooien we maar door.

Verkopen is boter bij de vis.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Verkoop perikelen

Berichtdoor gast » 15 Jul 2016, 21:45

Ben in principe altijd op zoek voor een relatie naar bepaalde type en merk boten, in dit geval gaat het om een Elan console boot.
Via Speurders stuit ik op een mooi en net exemplaar, incl 70 pk 4 stroke motor met een normale vraagprijs.
Contact gezocht met de verkoper en na het normale heen en weer bieden kan ik de boot ophalen voor een redelijke prijs, geen klapper maar wel de moeite waard.
Krijg ook nog een paar extra foto's toegezonden die ter plekke door hem worden gemaakt, op dat moment is het voor mij gewoon hele normale handel en wandel.

Aangezien er geen trailer bij zit en ik op dat moment ook geen geschikte heb staan moet ik er 1 huren, deze haal ik op de dag van afspraak op.
Moet een dikke 3 uur rijden en heb om 12 uur afgesproken met de verkoper, ik ben bij de verhuurder de trailer aan het aankoppelen als mijn telefoon gaat.
De verkoper met de vraag of ik ook eerder kan want hij moet plots werken en heeft weinig tijd, maar dat lukt natuurlijk niet vanwege de lange reisafstand.
Hij geeft daarop aan dat de afgesproken tijd oke is maar dat hij slechts een halfuur van kantoor kan omdat hij dan pauze heeft, hij kan alleen de financiën regelen en ik moet de boot zelf maar naar de helling varen.
Enigszins beduusd ga ik akkoord waarna de verbinding verbroken wordt, aangezien ik dit een rare gang van zaken vond wil ik terugbellen maar hij heeft anoniem gebeld.
Bij mij gaan alle alarmbellen rinkelen, dit is geen zuivere koffie en ik besluit de afspraak te cancelen totdat ik meer zekerheid heb, wellicht valt het mee en spreekt deze persoon de waarheid. Trailer koppel ik af, huursom is gelukkig niet nodig omdat ik vaker daar kom.

Thuis stuur ik de man een mail dat ik ervan af zie vanwege het vreemde telefoontje, maar dat hij terug mag bellen om eea toe te lichten, geen enkele reactie en ook op het afgesproken tijdstip geen telefoontje of sms waar ik blijf. Pas s'avonds laat krijg ik via de mail een kwade reactie waarom ik er niet was, hij was voor niks van zijn werk naar de haven gegaan. Op dat moment voelde ik me schuldig, want mocht deze persoon wel ter goede trouw zijn dan wasdat natuurlijk alles behalve netjes van mij. Ik trracht het in een mailtje uit te leggen maar krijg geen reactie meer. Pas de volgende avond een reactie met een telefoonnummer erbij waar ik heen mocht bellen, ook nu weer alarmbellen, vooral omdat ik geen enkele hit kreeg op het nummer toen ik zocht via het WWW, vele nummers zijn wel te herleiden als ze lang in gebruik zijn (denk aan Facebook, Marktplaats, Linkedin etc) mijn vermoeden was heel sterk dat het een prepaidnummer was die je anoniem kan kopen bij een goedkoop telefoontje.
Niks meer gehoord...

Ondertussen ga ik op vakantie en ben helemaal niet met handel bezig, na mijn vakantie klap ik thuis mijn laptop open om te zien wat Marktplaats te bieden heeft, type zoals altijd de standaard zoektermen in die ik gebruik. Bij Elan valt mijn aandacht direct op een foto van de Elan welke ik zou ophalen, echter met de tekst "gestolen met een datum 4 dagen nadat ik hem zou ophalen" De adverteerder heeft een heel andere naam dan degene waar ik contact mee had, telefoonnummer staat erbij en ik besluit te bellen want ik wil nu weten wat er aan de hand is. Krijg idd een heel ander persoon aan de lijn, ik doe hem mijn verhaal en we komen er achter dat zijn boot gewoon te koop stond zonder zijn medeweten, hij was helemaal niet van plan om te verkopen. Bij mij valt het kwartje nu duidelijk, ik was zonder het weten de beoogde persoon om de boot te stelen waarbij ik de daadwerkelijke dief een mooie pak geld had gegeven. Deze persoon liep gewoon havens af om mooie gewilde boten te spotten en ter plekke foto's te maken, zelfs zo brutaal om dekzeil en zo eraf te halen.

Maanden later kreeg ik telefoon van de eigenaar met de mededeling dat de boot terecht was, ontdaan van alle franje zoals stickers etc, motor hing er nog aan. Boot was niet ver van de haven en lag verstopt afgemeerd. Er was daarna duidelijk niet meer naar omgekeken, wellicht te maken met de eerdere beoogde verkoop aan mij.
Ook de dader was reeds bij de politie in het vizier, deze was veelpleger en had op deze manier meerder mensen opgelicht.
De eigenaar wou nu zelf van zijn boot af, vooral vanwege de staat waarin hij nu verkeerde maar ik heb vriendelijk bedankt.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten