Boot aanschaffen in het buitenland

algemene discussies

Boot aanschaffen in het buitenland

Berichtdoor ErikH » 12 Jun 2016, 19:27

Ik ben me aan het oriënteren op een andere tweedehands boot. Nog een lange weg te gaan, voorlopig blijft het dus bij oriënteren. Wat opvalt is dat de prijzen van het type boot wat ik zoek in de UK een stuk lager liggen dan hier in NL. UK is ook een EU land. Gewoon een boot kopen, aankoopbewijs vragen en overvaren? Of komt er meer papierwinkel aan te pas? Te naam stellen? Aankoopbewijs van de eerste aanschaf nodig? Btw verklaring nodig? Hoe zit het met een aankoopbewijs als je van een particulier in de UK iets koopt?

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Boot aanschaffen in het buitenland

Berichtdoor aquanaut » 12 Jun 2016, 19:39

Erik, ik zou hiervoor even informatie inwinnen bij de Douane.
Je zal minimaal een btw verklaring moeten hebben.

Bij het invaren vanaf Duitsland of België is het meestal niet zo'n probleem.

Vanaf Engeland wordt het een ander verhaal...

Ennuh:
ErikH schreef: UK is ook een EU land.


.....nog wel ja :D

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Boot aanschaffen in het buitenland

Berichtdoor ErikH » 13 Jun 2016, 00:12

Als het zover komt zal ik zeker informatie inwinnen bij de douane. Op zee schijnt de douane een stuk vaker te controleren dan op binnenwater. Ik zal ook eens snuffelen op de douane site. Een btw verklaring is sowieso handig als je naar het buitenland wilt. Ik hoop dat er hier iemand anders is die er ervaring mee heeft.

aquanaut schreef:.....nog wel ja :D


Nu je het zegt moet ik nog snel zijn ook! Waarschijnlijk komt mijn bootje te koop na de vakantie...

Afbeelding

Inmiddels met 6 zwarte stootkussens. ;)

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Boot aanschaffen in het buitenland

Berichtdoor Noordvaarder » 13 Jun 2016, 02:38

UK is een EU land.
En dat betekend dat er een vrijhandelsverkeer is.
Je kunt dus overal binnen de EU shoppen.
Aangezien je over internationaal water moet naar Nederland,is het verstandig om een factuur met btw aldaar betaald bij je te hebben.
Nederland kan dan geen BTW hier meer gaan heffen.
Invoer belasting ben je zowiezo niet verschuldigd.

Als Engeland een lagere percentage btw heft dan hier,kun je dat beter daar betalen.
Is het andersom,dan kan dat beter hier.
Maar om het btw vrij te kunnen kopen in Engeland,moet je wel beschikken over een BTW nummer.
Heb je dat niet,dan geld het btw nultarief niet.

Nog een andere tip.
Koop je goederen buiten de EEG, bv China?
En kosten deze goederen minder dan 22 euro.
Dan kun je die beter per stuk verzenden,want dan betaal je geen invoerbelasting.
Koop je bv 10 artikelen van 21 euro,en je laat ze allemaal verzenden in 1 zending,dan betaal je over 188 van die 210 euro invoerbelasting.
Niet handig als het ook apart kan.

Engeland gaat niet uit de EU,want Schotland wil niet mee.
Schotland wil in de EU blijven,dus heeft Engeland een probleem.
Ik verwacht niet dat Engeland eruit gaat,want dat betekend het einde voor dat land.
De EU legt dan hoge beperkingen op tegen Engeland,en daaraan kan Engeland nooit voldoen.
Dus gaat Engeland vanzelf kapot.
Die komen op handen en voeten kruipend terug.
Noordvaarder
 

Re: Boot aanschaffen in het buitenland

Berichtdoor ErikH » 13 Jun 2016, 10:37

En hoe kom je aan een btw verklaring bij een tweedehands boot in de UK? Het soort bootje wat ik bijvoorbeeld zoek word een tweedehands van 5-10 jaar oud. Een aankoopfactuur van de nieuwbouw zal in de meeste gevallen niet meer aanwezig zijn. Bij particuliere verkoop zal er geen sprake zijn van een verkoopfactuur en/of btw. Moet ik deze 2 situaties nu vermijden? Of zijn er nog andere rechtsgeldige btw verklaringen?

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Boot aanschaffen in het buitenland

Berichtdoor ErikH » 13 Jun 2016, 10:37

En hoe kom je aan een btw verklaring bij een tweedehands boot in de UK? Het soort bootje wat ik bijvoorbeeld zoek word een tweedehands van 5-10 jaar oud. Een aankoopfactuur van de nieuwbouw zal in de meeste gevallen niet meer aanwezig zijn. Bij particuliere verkoop zal er geen sprake zijn van een verkoopfactuur en/of btw. Moet ik deze 2 situaties nu vermijden? Of zijn er nog andere rechtsgeldige btw verklaringen?

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Boot aanschaffen in het buitenland

Berichtdoor Popeye » 13 Jun 2016, 11:56

Wanneer je het schip van een bedrijf koopt zou je een btw-factuur kunnen krijgen, bij een aankoop van een particulier niet. Maar is er misschien geen standaardkoopcontract? (ANWB?) Dan heb je dus een eigendomsbewijs! Wanneer je via een scheepsmakelaar koopt zal die een koopcontract hebben wat je tekent.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Boot aanschaffen in het buitenland

Berichtdoor Georges » 13 Jun 2016, 13:00

ErikH schreef:En hoe kom je aan een btw verklaring bij een tweedehands boot in de UK? Het soort bootje wat ik bijvoorbeeld zoek word een tweedehands van 5-10 jaar oud. Een aankoopfactuur van de nieuwbouw zal in de meeste gevallen niet meer aanwezig zijn. Bij particuliere verkoop zal er geen sprake zijn van een verkoopfactuur en/of btw. Moet ik deze 2 situaties nu vermijden? Of zijn er nog andere rechtsgeldige btw verklaringen?

Gr.

Erik

Een aankoop factuur van een schip van 5 a 10 jaar oud zou me raar lijken dat men dat niet bewaart...
Een verkoop factuur tussen particulieren is niet ongebruikelijk, wel zo zeker indien iedere partij er een heeft.
Indien er geen originele factuur met VAT (BTW) is dan zou je dat bij de verdeler van het merk kunnen navragen.
Hou er rekening mee dat men in Gb andere wetten heeft bij verkoop dan in België of Nederland, ooit meegemaakt dat het voorschot werd terug gestort op mijn rekening omdat er ondertussen een nieuwe koper opdook die meer gaf, niets aan te doen daar !
Indien je daar een contract wil opstellen en dat ANWB formulier wil gebruiken zal het eerst in het Engels moeten opgesteld worden, anders is het daar niet rechtsgeldig.
Met vriendelijke groet
Georges

www.beekvaarders.be
Gebruikers-avatar
Georges
 
Berichten: 249
Geregistreerd: 12 Sep 2015, 11:17
ligplaats: Arnemuiden
info:

Re: Boot aanschaffen in het buitenland

Berichtdoor ErikH » 13 Jun 2016, 14:41

Het voorbeeldje waar Popeye naar verwijst is alleen een bewijs dat bij de laatste verkoop de btw is afgehandeld maar geen bewijs dat bij de eerste aanschaf de btw is afgedragen. Ik neem aan dat het juist daar de douane autoriteiten om is te doen. In feite zal het dus neerkomen op een normale btw verklaring zoals wij die ook moeten overleggen als we naar het buitenland varen. Ik ga eens Googelen en laat het hier weten...

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Boot aanschaffen in het buitenland

Berichtdoor Popeye » 13 Jun 2016, 20:23

ErikH schreef:Het voorbeeldje waar Popeye naar verwijst is alleen een bewijs dat bij de laatste verkoop de btw is afgehandeld maar geen bewijs dat bij de eerste aanschaf de btw is afgedragen. Ik neem aan dat het juist daar de douane autoriteiten om is te doen. In feite zal het dus neerkomen op een normale btw verklaring zoals wij die ook moeten overleggen als we naar het buitenland varen. Ik ga eens Googelen en laat het hier weten...

Gr.

Erik

Ik kan me niet voorstellen dat wanneer je een nieuw schip koopt, dat schip vijf jaar hebt, je je schip daarna particulier verkoopt, dat dan de koper verantwoordelijk gehouden wordt voor niet afgedragen btw bij de eerst verkoop.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten