Heeft u een btw factuur dan is de aanvraag een formaliteit. Heeft u geen btw factuur meer van het schip dan wordt het aanvragen van een douaneverklaring een moeilijke en tijdrovende klus. U moet uitzoeken wie de vorige eigenaren waren en of ze wel of niet bedrijfsmatig het schip hebben geexploiteerd. Is er� bedrijfmatig met het schip gevaren dan moet weer aangetoond worden dat de onderneming de btw heeft afgedragen bij verkoop van het schip aan de belastingdienst. Ook het verblijf van het schip in het buitenland maakt het verkrijgen van een btw verklaring er niet gemakkelijker op.
Volgens de laatste regegeving:
Worden er voor schepen ouder dan 1985 geen Btw-verklaring afgegeven.Dit is Europese wetgeving. M.a.w. wanneer u een schip verkoop aan Duitsland dan hoeft deze eigenaar de btw ook niet aan te tonen in zijn eigen land. Voor schepen met een bouwjaar vanaf 1985 t/m 1993 moet het aannemelijk gemaakt worden dat de Btw betaald is. �Voor schepen jonger dan 1993 moet het worden aangetoond dat de Btw betaald is ( moet de originele factuur overlegd worden)
Een nieuw afgegeven Nederlandse BTW verklaring is 3 jaar geldig.
Bestaande eerder afgegeven oude BTW verklaringen behouden hun geldigheid.
Binnen de grenzen van de EU wordt niet gekontroleerd of er aan de btw is voldaan. Buiten de EU grenzen wel.
Meer informatie:
Engeland
Bij een schip wat verkocht wordt naar Engeland moet u op een paar extra zaken letten. Naast het aanvragen van een btw verklaring moet er ook een Bill of sale worden ingevuld en ondertekend. Verder moet u er op letten dat het motornummer, bouwjaar motor en hull nummer overeenkomt met het ingevulde aanvraagformulier voor de btw.
BTW Facturen
Het komt regelmatig voor dat een makelaar bemiddelt bij de verkoop van een schip van een bedrijf aan een particulier. Meestal wordt dan een ‘normale’ koopovereenkomst opgemaakt met de standaard ontbindende voorwaarden. Het gaat dan bijvoorbeeld om een jacht van een verhuurbedrijf of om een charterschip uit de bruine vloot dat aan een particulier verkocht wordt.
Vergeten wordt vervolgens echter dat er ook een factuur met daarop de gespecificeerde BTW van het bedrijf aan de particulier opgemaakt moet worden. Deze factuur is noodzakelijk als bewijs van betaling van de BTW. De makelaar bewaart een kopie van deze factuur in zijn dossier.
Dit zijn regels voor NL geplukt van een site van een scheepsmakelaar. Ik ga er vanuit dat de regeltjes voor een btw verklaring in andere EU landen min of meer gelijk zijn. Het rode stukje tekst is een leuke
Kort samengevat; Schepen ouder dan 1985 geen btw verklaring nodig, schepen jonger dan 1985 is een aankoopfactuur van de nieuwbouw noodzakelijk. Dit geld dus ook als je in NL een schip koopt en er van plan mee bent buitenlandse reizen te ondernemen!
Kwam tussen neus en lippen door ook het ICP en ICC tegen. Het ICP aanvragen lijkt me lastig voor een schip wat je net in de UK hebt gekocht. Voor je aan de oversteek begint heb je dus al nodig. ICP, ICC, CE certificaat en de btw verklaring.
Gr.
Erik