Boot aanschaffen in het buitenland

algemene discussies

Re: Boot aanschaffen in het buitenland

Berichtdoor vuuren1 » 13 Jun 2016, 21:46

Er moet bij een pleziervaartuig vanaf bouwjaar 1998 (juli) een CE verklaring aanwezig zijn om deze te mogen verhandelen binnen de EU.
NL kent voor zelfbouw en voor handel in NL een vrijstelling als de boot aantoonbaar 5 jaar is gebruikt (dus na inbedrijfstelling).
Of die uitzondering bestaat bij importeren weet ik niet.

Voor details zou ik de douane heel goed raadplegen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Boot aanschaffen in het buitenland

Berichtdoor ErikH » 13 Jun 2016, 22:14

Popeye schreef:Ik kan me niet voorstellen dat wanneer je een nieuw schip koopt, dat schip vijf jaar hebt, je je schip daarna particulier verkoopt, dat dan de koper verantwoordelijk gehouden wordt voor niet afgedragen btw bij de eerst verkoop.


Het doel van die btw verklaring is om zwarte handel tegen te gaan. Fabrikant bouwt in Afgelegistan een boot, Pietje vaart ermee naar NL en verkoopt hem en de 2 landen lopen 21% btw mis.

Nu zegt Hans dat er ook een CE verklaring aanwezig moet zijn. Is dat een papiertje/certificaat dat bij nieuwbouw bij het schip geleverd word? Ik heb altijd begrepen dat het een certificaat is wat bij de fabrikant ligt en wat geldig is voor een hele serie van boten. Of heb ik dat mis?

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Boot aanschaffen in het buitenland

Berichtdoor vuuren1 » 13 Jun 2016, 23:57

Een CE verklaring heb je als eigenaar bij de boot, net als / of samen met de gebruikershandleiding.
Een technisch dossier van de boot moet de bouwer hebben en bewaren en het een verwijst naar het ander.

Dat staat los van het feit of het een eenmalige CE keuring betreft of een goedkeuring van een standaard modellen lijn.
Een boot is geen auto of bromfiets en dus (bijna) nooit standaard en behoeft een eigen verklaring en omschrijving.
In geval van een serie gebouwde visboot zal de verklaring meestal hetzelfde zijn maar moet je de verklaring / overeenstemming wel bij de boot hebben.

Het is erg simpel:
Als eigenaar mag je die boot niet verkopen zonder CE aan te kunnen tonen (of de vrijstelling in NL aantonen dat je de boot als zelfbouwer 5 jaar in bedrijf hebt gehad).
Binnen NL zal je niet snel gepakt worden omdat er wel veel wetten zijn maar bijna geen handhavers.
Echter bij import zal deze controle zomaar op het standaard lijstje van de douane kunnen staan.
Dat moet je zeker navragen.

Ik ken ook een verhaal over een boot die gewoon is overgevaren en verder niks is gedaan.
Dat was nog voor de EU en feitelijk smokkel.

Als je het volgens het boekje doet moet alles kloppen..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Boot aanschaffen in het buitenland

Berichtdoor Marcel010 » 13 Jun 2016, 23:58

@Kodok, wat heeft het voor zin om de boot zakelijk te kopen met een BTW nummer?
De BTW wordt dan wel verlegd, die betaal je niet maar je krijgt ook niks terug.

En dan staat de boot op de balans van je bedrijf, schiet niet op.
Is alleen van toepassing als je de boot gaat inzetten als huurboot of iets dergelijks en dat lijkt mij niet van toepassing.
Gebruikers-avatar
Marcel010
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 13 Apr 2014, 20:49
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Re: Boot aanschaffen in het buitenland

Berichtdoor ErikH » 14 Jun 2016, 11:42

Heeft u een btw factuur dan is de aanvraag een formaliteit. Heeft u geen btw factuur meer van het schip dan wordt het aanvragen van een douaneverklaring een moeilijke en tijdrovende klus. U moet uitzoeken wie de vorige eigenaren waren en of ze wel of niet bedrijfsmatig het schip hebben geexploiteerd. Is er� bedrijfmatig met het schip gevaren dan moet weer aangetoond worden dat de onderneming de btw heeft afgedragen bij verkoop van het schip aan de belastingdienst. Ook het verblijf van het schip in het buitenland maakt het verkrijgen van een btw verklaring er niet gemakkelijker op.

Volgens de laatste regegeving:

Worden er voor schepen ouder dan 1985 geen Btw-verklaring afgegeven.Dit is Europese wetgeving. M.a.w. wanneer u een schip verkoop aan Duitsland dan hoeft deze eigenaar de btw ook niet aan te tonen in zijn eigen land. Voor schepen met een bouwjaar vanaf 1985 t/m 1993 moet het aannemelijk gemaakt worden dat de Btw betaald is. �Voor schepen jonger dan 1993 moet het worden aangetoond dat de Btw betaald is ( moet de originele factuur overlegd worden)

Een nieuw afgegeven Nederlandse BTW verklaring is 3 jaar geldig.

Bestaande eerder afgegeven oude BTW verklaringen behouden hun geldigheid.

Binnen de grenzen van de EU wordt niet gekontroleerd of er aan de btw is voldaan. Buiten de EU grenzen wel.

Meer informatie:

Engeland

Bij een schip wat verkocht wordt naar Engeland moet u op een paar extra zaken letten. Naast het aanvragen van een btw verklaring moet er ook een Bill of sale worden ingevuld en ondertekend. Verder moet u er op letten dat het motornummer, bouwjaar motor en hull nummer overeenkomt met het ingevulde aanvraagformulier voor de btw.

BTW Facturen
Het komt regelmatig voor dat een makelaar bemiddelt bij de verkoop van een schip van een bedrijf aan een particulier. Meestal wordt dan een ‘normale’ koopovereenkomst opgemaakt met de standaard ontbindende voorwaarden. Het gaat dan bijvoorbeeld om een jacht van een verhuurbedrijf of om een charterschip uit de bruine vloot dat aan een particulier verkocht wordt.
Vergeten wordt vervolgens echter dat er ook een factuur met daarop de gespecificeerde BTW van het bedrijf aan de particulier opgemaakt moet worden. Deze factuur is noodzakelijk als bewijs van betaling van de BTW. De makelaar bewaart een kopie van deze factuur in zijn dossier.


Dit zijn regels voor NL geplukt van een site van een scheepsmakelaar. Ik ga er vanuit dat de regeltjes voor een btw verklaring in andere EU landen min of meer gelijk zijn. Het rode stukje tekst is een leuke :shock: Kort samengevat; Schepen ouder dan 1985 geen btw verklaring nodig, schepen jonger dan 1985 is een aankoopfactuur van de nieuwbouw noodzakelijk. Dit geld dus ook als je in NL een schip koopt en er van plan mee bent buitenlandse reizen te ondernemen!

Kwam tussen neus en lippen door ook het ICP en ICC tegen. Het ICP aanvragen lijkt me lastig voor een schip wat je net in de UK hebt gekocht. Voor je aan de oversteek begint heb je dus al nodig. ICP, ICC, CE certificaat en de btw verklaring.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Boot aanschaffen in het buitenland

Berichtdoor Popeye » 14 Jun 2016, 12:35

Ik weet niet of het allemaal zo'n vaart loopt. Even contact opnemen met douane/belastingdienst. Voor mijn zelfbouw schip had ik na enig overleg met de douane volgens mij ook zo een verklaring.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Boot aanschaffen in het buitenland

Berichtdoor ErikH » 14 Jun 2016, 15:01

Of het zo'n vaart loopt weet ik ook niet en ik heb zelf een pesthekel aan regeltjes, formuliertjes en procedures. Op zee is de douane een heel stuk meer aanwezig dan op binnenwater. Je zal maar net met je trotse aankoop gecontroleerd worden en een zeikerd van de douane treffen! In jou geval (zelfbouw) heb je de papierwinkel vrij eenvoudig in orde gekregen. Bij een tweedehands aankoop in het buitenland en vervoer over zee is de papierwinkel, blijkt nu, toch een stuk gecompliceerder. Ik zal er vandaag of morgen eens een telefoontje aan wagen bij de douane.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Vorige

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten