Orientatie gebruikte boot kopen.

algemene discussies

Orientatie gebruikte boot kopen.

Berichtdoor WillemZ » 16 Mei 2016, 17:33

Ik ben dus nu aan het kijken op internet wat er al zo te koop staat. Ik ben op zoek naar een boot van 9-13mtr met AK. Er is veel aanbod maar wat mij opvalt is dat er 90% uitgevoerd is met een vast bed. Foto's vertekenen erg en mijn vraag is dan ook, hoe breed zijn die vaste bedden eigenlijk?? Zijn er standaard maten of heeft elke boot zijn specifieke maten?? Mijn voorkeur gaat uit naar twee aparte bedden in de AK.
WillemZ
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 14 Mei 2016, 18:55
ligplaats:
info:

Re: Orientatie gebruikte boot kopen.

Berichtdoor varg » 16 Mei 2016, 21:28

Geen reclame hoor, maar als je veeeeel foto's wilt zien van jachten (binnen en buiten) dan moet je eens gaan kijken op de site van jachtmakelaar BARAT. Dat is erg leerzaam, de man fotografeert ieder detail!
Arnold
PS misschien staat die prachtige van der Pelt vlet er nog op!
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Orientatie gebruikte boot kopen.

Berichtdoor vuuren1 » 16 Mei 2016, 21:45

Er zijn eigenlijk geen standaard maten voor bedden in een boot.
Je moet er wel fatsoenlijk op kunnen slapen maar het is bij het indelen bijna altijd passen en meten.
In een grotere boot met een AK is alles redelijk recht en dan zijn er meestal wat meer mogelijkheden.

Je moet niet raar opkijken als een boot naar maat is ingedeeld van de eerste (bv. kleine) eigenaar. Men denkt vaak niet na over eventuele verkoopmogelijkheden in de toekomst.

Het kan ook anders ook al is het een kleinere boot:
Wij hebben nog een 8.5 meter boot in de familie met open kuip en voorin 2 kooien waar gemakkelijk 2 mensen van 2 meter lengte comfortabel op kunnen slapen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Orientatie gebruikte boot kopen.

Berichtdoor Noordvaarder » 16 Mei 2016, 22:27

WillemZ schreef:...hoe breed zijn die vaste bedden eigenlijk?? Zijn er standaard maten of heeft elke boot zijn specifieke maten?? Mijn voorkeur gaat uit naar twee aparte bedden in de AK.

Op Marktplaats staan 2 gebruikte Doerakken van 10 meter 50.
http://www.marktplaats.nl/z.html?query= ... stcode=&=0
Deze Doerakken hebben achterin de AK , 2 aparte langsbedden links en rechts .van ieder 2 meter lang,en minimaal 1 meter breed.
Info heb ik uit de Doerak folder van ProAqua.(Is helaas ook al failliet)
Noordvaarder
 

Re: Orientatie gebruikte boot kopen.

Berichtdoor Amersfow » 16 Mei 2016, 22:52

Die Barat is ermee gestopt, of samen met Zeeuwse makelaar. Bedden zijn bijna allemaal 1,90 x 0,6 m. Er krap. Ik heb speciaal gezocht naar 2 m x 0.8 m. Is echt zoeken. En dinette van 1,20 wordt als 2 persoons bed aangeprezen.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1857
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Orientatie gebruikte boot kopen.

Berichtdoor Noordvaarder » 16 Mei 2016, 23:17

Ja ik snap ook niet,hoe je dat kunt aanprijzen als een 2-persoons bed.
Dat is een "twijfelaar" ,althans zo noemen we dat hier.
Daarom heb ik een Doerak.
De banken van de mijne,een 680S zijn 2 meter lang en als ik de rugleuning horizontaal leg,dan is het onderbed bijna een meter breed.
Voor mij mag een bed nog wel langer wezen,want ik ben 1 meter 98.
Thuis heb een bed van 2 x 80 breed bij 210 lang.
Dat zou in een boot ook niet misstaan.
Noordvaarder
 

Re: Orientatie gebruikte boot kopen.

Berichtdoor vuuren1 » 17 Mei 2016, 01:09

Het voordeel van een boot is dat je zelf kan bepalen wat de bed afmetingen worden en het nadeel is dat er ook veel boten zijn met afmetingen van bedden die inderdaad maar 190cm lang zijn (185cm komt ook voor).
Helemaal eens met Amersflow.
Ook dinettes van 120-130 cm breed en 185cm lang worden schaamteloos aangeprezen als 2 persoons.

Als je heel erg verliefd ben dan kan het niet klein genoeg zijn :D

De Doerak was een erg praktisch ontwerp en vooral no-nonsens.
Later was het voor de markt te spartaans, niet voldoende luxe, een teveel strijkijzermodel en was het afgelopen.
Feitelijk was het een zeer gewaagd ontwerp zonder enige tekenen van een stukje scheepsbouw geschiedenis.
Een idee van een variant van een caravan die kan drijven en varen, gewaagd maar slim bedacht.
Het is weer later wel weer (elders) opgepakt maar toen werd het toch een duurdere boot.

Een oudere Doerak kopen kent diverse risico's die je moet weten om niet in een bodemloze put terecht te komen (dat hoort bij de leeftijd).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Orientatie gebruikte boot kopen.

Berichtdoor WillemZ » 17 Mei 2016, 08:47

Amersfow schreef:Die Barat is ermee gestopt, of samen met Zeeuwse makelaar. Bedden zijn bijna allemaal 1,90 x 0,6 m. Er krap. Ik heb speciaal gezocht naar 2 m x 0.8 m. Is echt zoeken. En dinette van 1,20 wordt als 2 persoons bed aangeprezen.


Dat bedoel ik nou dus ook, het ziet er vaak erg krap uit voor een schip van 10 a 11mtr. en zo'n 3,5mtr breed. Dat is ook een ven de reden dat ik naar een boot kijk met 2 aparte bedden.
Doerak vind ik niet mooi dus dat wordt hem niet. Ik heb ook ergens gelezen dat de Doerak niet echt lekker vaart bij golfslag. Het stotend effect op de boeg.
Er is genoeg aanbod op de markt dus daar ligt het niet aan. Ik heb al een aantal boten op het oog die ik wil gaan bezichtigen en dan is "meten is weten" :D :roll:

@varg
Barat heeft het inderdaad begrepen wat betreft de foto's :o :) . Een interessante site!
Laatst gewijzigd door WillemZ op 17 Mei 2016, 09:20, in totaal 1 keer gewijzigd.
WillemZ
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 14 Mei 2016, 18:55
ligplaats:
info:

Re: Orientatie gebruikte boot kopen.

Berichtdoor elrenegado » 17 Mei 2016, 09:06

in mijn vorige boot van 8.80 lang zaten er in de achterkajuit 2 aparte bedden, van 70 breed en 180 lang...
Kansloos voor mijn persoontje, aangezien ik 191 lang ben, en niet de slankste.
Dat heb ik veranderd naar 1 groot bed, ik kon toen 140 breed kwijt, en lengte liep van 1.85 naar 2.05.

In m'n huidige boot is het bed 210 lang, en loopt van 1.60 breed naar 130 bij het voeteneind.
maar die 210 lengte is wel zeldzaam in de 10 a 11 meter bootjes heb ik gemerkt.

Evenals stahoogte....
vele kan ik niet in staan.
Dus er 1 vinden waarin ik kan staan, EN languit liggen was een uitdaging, maar lukte vrij vlot.
Ik heb 2.02 stahoogte in de stuurhut en 1.92 in de voorkajuit.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Orientatie gebruikte boot kopen.

Berichtdoor Noordvaarder » 17 Mei 2016, 11:09

WillemZ schreef:Doerak vind ik niet mooi dus dat wordt hem niet. Ik heb ook ergens gelezen dat de Doerak niet echt lekker vaart bij golfslag. Het stotend effect op de boeg.

Dat hebben alle boten,de één meer dan de andere.
En ook zit er verschil in tussen de éne Doerak en de andere.
Een kleine is een doos model,en de groteren zijn puntiger.

Als dit je eerste boot wordt,zou ik eerst maar eens een paar soorten gaan huren.
Weet je ook het verschil,en weet je wat lekker stuurt.
Want de éne zijn verkooppraat is nog mooier dan de andere.
Ze willen er vanaf,en dan is er veel geoorloofd schijnbaar.

Daar komt bij,wat wil je,en zeer belangrijk,waar wil je varen.
Alleen maar StaMa routes? Of ook de kleine kanaaltjes en riviertjes met lagere bruggen op.
Hier in het Noorden kun je tot 3 meter aardig uit de voeten,maar er zijn ook trajecten,waar je maar tot 2,5 hoogte kunt komen.
Neem het Reitdiep=Staande mast route,maar geen zak aan,er is niks,ja water,met een aanlegsteigertje bij Garnwerd.En bij die boer in Lammerburen moet je niet zijn,want Bert (de eigenaar) heeft niet altijd zin om iets te gaan doen.
Hunsingokanaal , loopt er parallel aan.
Leuke vaart,gezellige dorpjes,leuke aanmeerplekjes,een leuke kroeg aan het water in Wehe den Hoorn, maarrrrrrrr de laagste brug is 2meter50.
Want stahoogte in de stuurhut is leuk,maar als je een vastdak hebt,met een hoop toeters en bellen op je dak,dan belemmerd je dat in je doorvaarthoogte.
Lees het draadje "Waar is dit" er maar op na.
En dat is juist het mooie van de Doerak.
Brug niet hoog genoeg? Dan kap eraf,ramen omklappen,en voila je hebt een boot die onder 180 nog door kan,met toch veel ruimte op een schuit waar de ander 2 meter lengte of meer voor nodig heeft.
En is het mooi weer? Kap eraf,en je staat of zit ook buiten.Ben je geen 2de stuurstand voor nodig. :lol: :lol: :lol:
Het mag dan een bak model zijn,maar er zit ruimte in van voren tot aan achteren,en dat kun je een mes die door de boter moet,niet zeggen.
Ga dus maar eens eerst naar Sneek,naar HolidayBoatin en huur in het voorseizoen maar een Doerak ipv afgaan op de verkooppraat van een verkoper. Daarna mag je van mij een oordeel vellen over een Doerak qua bonken van de golven.Nu niet,want wat de één bonken vind,is voor de ander peanuts.Ik merk er niks van,en ik weet uit ervaring dat een vlet dat ook doet.
Noordvaarder
 

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten