Orientatie gebruikte boot kopen.

algemene discussies

Re: Orientatie gebruikte boot kopen.

Berichtdoor WillemZ » 17 Mei 2016, 12:25

@Kodok

Duidelijk verhaal waar ik wat mee kan. Varen willen we op alle binnenwateren in Nederland.
Het is niet mijn bedoeling om de Doerak "af te kraken" hoor, ik las hier op het forum over het bonken. Ik vind hem niet mooi en het oog wil ook wat, toch!
WillemZ
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 14 Mei 2016, 18:55
ligplaats:
info:

Re: Orientatie gebruikte boot kopen.

Berichtdoor Noordvaarder » 17 Mei 2016, 13:49

WillemZ schreef: Ik vind hem niet mooi en het oog wil ook wat, toch!

Ja het oog wil ook wat.
Maar ja,dat is de buitenwacht.
Want zolang je vaart,zie je dat niet,want dan zit je achter het "rad van het avontuur".
En aan mooie dingen heb je vaak zo weinig,daarom ga ik voor praktische zaken zoals ruimte,stahoogte,lengte bedden,en doorvaarthoogte,want ik wil ook overal kunnen varen.
Jij wilt dus overal kunnen varen.
Dan zal je rekening moeten houden met je hoogte van de boot.
Een paar voorbeelden:
Damsterdiep van Ruischerbrug J.B.Bronssluis naar Appingedam,laagste doorvaart hoogte is 2,59 m,van Appingedam naar Delfzijl is het 2,5m.
Schuin tegenover de J.B.Bronssluis kun je naar Slochteren met zijn mooie borg,de Freylemaborg.
Wil je daar een rondje maken,dan kan dat vanaf Schaaphok naar het Schildmeer,maar daar zijn 4 vaste bruggen met een hoogte van 2,5 m.
Wil je vanaf Delfzijl naar De Blauwe stad,dan zal je onder 2 bruggen door moeten van 2,65 hoog,anders kom je er niet.
Het Zuidlaardermeer is vanaf het Winschoterdiep bereikbaar tot 2,95 m hoog,brug is 3 m.
Noordvaarder
 

Re: Orientatie gebruikte boot kopen.

Berichtdoor Amersfow » 17 Mei 2016, 14:42

Goeie. Let op doorvaarthoogte, max 2,50; liefst nog lager; 2,40 of 2,30.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1857
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Orientatie gebruikte boot kopen.

Berichtdoor WillemZ » 17 Mei 2016, 15:25

Zeker een goede tip om op doorvaar-hoogte te letten :o bij uitzoeken.
WillemZ
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 14 Mei 2016, 18:55
ligplaats:
info:

Re: Orientatie gebruikte boot kopen.

Berichtdoor stentor950 » 17 Mei 2016, 20:18

Doorvaarthoogte is zeker een belangrijk punt. Kom je boven de -pakweg - 2,50, dan zul je vaak moeten wachten op een opening of je komt er niet onderdoor bij veel vaste bruggen. Dat de Doerak deze horde makkelijk neemt doordat er geen vaste stuurhut is, doet niets af van het feit dat je het een schitterend model vindt of oerlelijk. Dat is niet alleen auto's, maar ook met boten.

Dat jij - Wybren- het een prachtig schip vindt en WillemZ foeilelijk, zegt iets over iemands persoonlijke smaak. WillemZ zal de Doerak aan hem voorbij laten gaan en opzoek gaan naar een boot die hij wel mooi vindt. Willem heeft wel gelijk als hij zegt dat de Doerak er bij een flinke kabbel van voren behoorlijk in bonkt. Je hoeft geen wetenschapper te zijn om te begrijpen waarom.

Willem, succes met je zoektocht!
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950
 
Berichten: 637
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 23:31
Woonplaats: Hoofddorp
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Orientatie gebruikte boot kopen.

Berichtdoor Noordvaarder » 17 Mei 2016, 21:14

stentor950 schreef:Willem heeft wel gelijk als hij zegt dat de Doerak er bij een flinke kabbel van voren behoorlijk in bonkt.

Dat is maar net waar je vaart.
Vaar je met wk5 op het Lauwersmeer,wind recht op de kop,prachtig mooi weer,alles plat,ja dan bonkt het en krijg je buiswater over je heen.
Dat was met een Doerak 680S,dat is het type met de voordeur.
Die zo plat en rechthoekig als het maar kan.
Maar vaar je daar mee op bv het Winsumerdiep zoals afgelopen zaterdag,ook met een stevige wind,dan merk je daar niks van.
En ik geloof er niks van,dat het zo erg is,want dan was HB niet doorgegaan met het model.
Maar goed,ik ben 100% Doerak fan,en ik vind de anderen maar strijkijzers of tupperware boten.

En over dat bonken?
Daarom schrijf ik ook,huur alvorens je een boot aanschaft,eerst eens een paar types.
Dan heb je een indruk van de verschillen van de boten.
Dat is beter dan dat je een boot koopt,en het blijkt achteraf niet de boot te zijn,die je in gedachten had.
En van mij hoeft een ander niet in een Doerak.
Anders wordt het op den duur zo ééntonig op het water.
Nee,laat het maar mooi een selectief gezelschap blijven,die Doerakkers. :mrgreen:
Noordvaarder
 

Re: Orientatie gebruikte boot kopen.

Berichtdoor Klaver vier » 17 Mei 2016, 22:12

Het is heel simpel je vindt een doerak mooi of foei lelijk,ik hoor bij de laatste
Gr René ( ex De Stoere)
Klaver vier
 

Re: Orientatie gebruikte boot kopen.

Berichtdoor vuuren1 » 17 Mei 2016, 22:39

Een Dutch Tender Classic van 10 meter lengte vaart met vaste opbouw onder 185cm door, niks klappen of gedoe met tenten.


Afbeelding
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Orientatie gebruikte boot kopen.

Berichtdoor Jan Huibers » 17 Mei 2016, 22:58

Een Curtevenne.... Is dat wat? Ik heb er nu zelf 1 in de verhuur en verbaasde me bij het eerste vaartochtje die o.a. over de Merwede ging en waar ik em expres beroerd in de golven van Veerhaven zoveel gelegd heb over de vaareigenschappen!!!
Voor een bootje van 8,30 mtr en een schoon gewicht van 4 ton vaart dat echt heel goed!!!
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Orientatie gebruikte boot kopen.

Berichtdoor vuuren1 » 17 Mei 2016, 23:12

Curtevenne is niet verkeerd.
Dat is een keurig ontwerp, alleen zijn de oudere en kleinere types nogal smal.

De gepubliceerde Dutch Tender weegt 9,5 ton, die ligt als een huis op de grote rivieren.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten