gebruik van marifoon, wat zeg je?

algemene discussies

gebruik van marifoon, wat zeg je?

Berichtdoor Sunny » 01 Mei 2016, 17:14

Ik bezit een marifooncertificaat en jaartje geleden examen gedaan. Wat mij opviel is dat er veel theorie is over van alles behalve wat je behoort te zeggen. (emergency gevallen daar gelaten)

Zijn er standaard protocollen wat je zegt of is het gewoon wat in je opkomt?
Wat zeg je bijvoorbeeld als je een tegemoet komend binnenschip in de nacht wilt waarschuwen of de schipper mij ziet?
Hoe weet ik dat hij weet dat ik het tegen hem heb? de frequentie, laten we voor gemak zeggen 10, en daarmee het gebied waar ik vaar is voor elk binnenvaartschip te horen.

Wat zeg je als je een boot wilt aangeven dat je aan bakboord wilt passeren, of wilt oversteken? Is bakboord dan de kant die vanuit mij gezien moet worden of van het ander schip?

begin je met je eigen bootnaam, of die je wilt opvragen? dan het verzoek?

etc etc

Wellicht is het een idee, om vanuit dit topic verdere situaties op te sommen die zich kunnen voordoen en zodoende ervan te leren wat meest gebruikelijk is om te communiceren.
Sunny
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 29 Apr 2016, 20:46
ligplaats: Drenthe
info:

Re: gebruik van marifoon, wat zeg je?

Berichtdoor Marie Christina » 01 Mei 2016, 17:31

Ehrm.
Dit zijn zaken die in de cursus behandeld dienen te worden, hoor.
Bij ons op de Zeevaartschool doen wel dat in elk geval wel bij de Marcomcursus.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: gebruik van marifoon, wat zeg je?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 01 Mei 2016, 17:35

Marie Christina schreef:Ehrm.
Dit zijn zaken die in de cursus behandeld dienen te worden, hoor.
Bij ons op de Zeevaartschool doen wel dat in elk geval wel bij de Marcomcursus.

Nou, ik kan me niet herinneren dat er veel aandacht wordt besteed aan deze materie.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: gebruik van marifoon, wat zeg je?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 01 Mei 2016, 17:54

Jaspervd schreef:Zijn er standaard protocollen wat je zegt of is het gewoon wat in je opkomt?

Er zijn protocollen, maar die worden zelden gebruikt omdat ze nogal langdradig zijn. Zeg wat er in je opkomt, maar houd het kort, logisch en to the point
Jaspervd schreef:Wat zeg je bijvoorbeeld als je een tegemoet komend binnenschip in de nacht wilt waarschuwen of de schipper mij ziet?

Niets, waarom zou je, daar heb je je navigatieverlichting voor; ik heb regelmatig in het donker gevaren maar heb nog nooit gehoord dat een pleziervaartuig vroeg of dat grote schip hem wel gezien had.
Heb dat ook zelf nooit gedaan, daarbij varen die gasten in het donker altijd op radar en hebben ze jou eerder gezien dan jij hen.
Jaspervd schreef:Hoe weet ik dat hij weet dat ik het tegen hem heb?

Door hem met de scheepsnaam aan te spreken
Jaspervd schreef:Wat zeg je als je een boot wilt aangeven dat je aan bakboord wilt passeren

In principe niets, want dat is nl standaard. Formeel dien je een geluidsignaal te geven, maar de hoorn van een plezierboor draagt niet ver.
En anders roep je hem gewoon op.
Jaspervd schreef:of wilt oversteken?

Idem, waarom zou je; alleen bij twijfel gewoon oproepen en zeggen wat je van plan bent cq wat hij van plan is
Voorbeeld:
In mij vorige vaargebied moest ik om richting de haven te gaan, bakboord uit en moest daarbij de vaargeul kruisen met uit de tegenrichting binnenschepen die uit de sluis kwamen.
Normaal gesproken is het simpel: Ik moet hen de ruimte geven. Soms echter deden ze een beetje "moeilijk" omdat ze de auto moesten laden/lossen aan 'mijn kant'.
Dan is het gewoon even oproepen en vragen wat ze van plan zijn; meestal krijg je netjes te horen dat ze de auto afzetten en dat je gewoon aan (hun!) SB kant er voorbij kunt.
Jaspervd schreef:Is bakboord dan de kant die vanuit mij gezien moet worden of van het ander schip?

Zijn kant, gezien vanuit zijn vaarrichting
Jaspervd schreef:Begin je met je eigen bootnaam, of die je wilt opvragen? dan het verzoek?

In principe begin je met de naam van het aangeroepen schip, daarna je eigen naam.
Als het relevant is, meld ik ook altijd men positie t.o.v. hem; bv "achter u aan stuurboord"
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: gebruik van marifoon, wat zeg je?

Berichtdoor quichot » 01 Mei 2016, 20:36

R.C.Grootveld schreef:Er zijn protocollen, maar die worden zelden gebruikt omdat ze nogal langdradig zijn. Zeg wat er in je opkomt, maar houd het kort, logisch en to the point

Hiermee is eigenlijk alles gezegd wat er over te zeggen valt.
En net zo goed dat je niks moet repareren wat niet stuk is, moet je ook geen mededelingen die niet direct bijdragen aan opheldering van een verkeerssituatie. Daar zaai je hooguit verwarring mee.

Puntje kan soms zijn dat je in het donker de scheepsnaam niet kan lezen. Probeer je daarom altijd bewust te zijn van je positie en zorg dat je altijd weet of je op- dan wel afvarig bent. Maak dat zo gauw mogelijk tot je routine. Dan kun je een onbekend schip prima oproepen (als nodig!) met: 'ledige afvaart bij kilometer huppelepup' (of een ander duidelijk herkenningspunt, zoals 'dwars van de veerstoep o.i.d.) Hooguit je eigen scheepsnaam noemen, maar niet gelijk je verhaal afsteken, gewoon afwachten. Die meldt zich heus wel. Daarna kun je je verklaren en zeggen wat je te zeggen hebt. Inderdaad: kort, logisch en to the point.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: gebruik van marifoon, wat zeg je?

Berichtdoor henkvd » 01 Mei 2016, 21:56

paar dagen mee luisteren en je leert snel bij, opvallend is dan, er zijn weinig woorden nodig.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: gebruik van marifoon, wat zeg je?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 02 Mei 2016, 11:27

henkvd schreef:paar dagen mee luisteren en je leert snel bij, opvallend is dan, er zijn weinig woorden nodig.

Eens, gewoon veel luisteren.
Probleem is echter, dat veel pleziervaartuigen hun marifoon alleen dan aanzetten als zij zelf denken dat ze hem nodig hebben.
En niet iedereen heeft praktische ervaring met radioverkeer, waarbij je leert kort, bondig en duidelijk te zijn.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: gebruik van marifoon, wat zeg je?

Berichtdoor kajoe » 02 Mei 2016, 13:00

tja het is een wonder ,met een mobieltje heeft men het zeer snel door hoe het moet ,met de VHF schijnt dat niet zo te lukken is dus vele malen moeilijker .
maar dat komt ook door die i.......m.....k.....z die iedereen aanzitten te prijzen dat je met een apje op je mobiel veel beter uit bent .
misschien worden deze mensen wakker als er weer eens wat jachtjes onder water zijn gevaren ,goed dan geeft men de schipper van het grote schip gewoon even de schuld en dan is het opgelost.
hier in de sluis terherne ging het vrijdag ook weer geheel mis ,door doortastend optreden heeft een schipper van een 110x1145 kunnen voorkomen dat een valkje verpletterd werd tussen de sluishoofden en zijn geladen schip ,
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: gebruik van marifoon, wat zeg je?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 02 Mei 2016, 13:26

kajoe schreef:tja het is een wonder ,met een mobieltje heeft men het zeer snel door hoe het moet ,met de VHF schijnt dat niet zo te lukken is dus vele malen moeilijker .
maar dat komt ook door die i.......m.....k.....z die iedereen aanzitten te prijzen dat je met een apje op je mobiel veel beter uit bent .
misschien worden deze mensen wakker als er weer eens wat jachtjes onder water zijn gevaren ,goed dan geeft men de schipper van het grote schip gewoon even de schuld en dan is het opgelost.
hier in de sluis terherne ging het vrijdag ook weer geheel mis ,door doortastend optreden heeft een schipper van een 110x1145 kunnen voorkomen dat een valkje verpletterd werd tussen de sluishoofden en zijn geladen schip ,

Helemaal mee eens; zowel als communicatie- als als navigatiemiddel bestempel ik de smartphone als in de praktijk onbruikbare spielerei.
Het enige waar ik mijn mobiel voor gebruik is om eventueel een haven te bellen of ze nog plek voor me hebben.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: gebruik van marifoon, wat zeg je?

Berichtdoor elrenegado » 02 Mei 2016, 13:35

ik heb afgelopen week een handheld marifoon besteld (certificaat ga ik binnenkort halen)
Nu had ik als test deze even aangezet gister op de boot en afgestemd op het kanaal van de beatrix sluizen.
Maar het viel mij inderdaad ook op dat men gewoon begint met het bericht zonder de juiste opening.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten