gebruik van marifoon, wat zeg je?

algemene discussies

Re: gebruik van marifoon, wat zeg je?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 02 Mei 2016, 15:45

Als je je echt aan de protocollen zou houden, zou er weinig tijd overblijven voor de echt relevant informatie met het gevaar dat relevante info verzuipt.
Daarom verbaast het me, dat ze in de 'cursusboeken' zo'n "formele toonzetting" presenteren, terwijl die in de praktijk nooit wordt gebruikt.

Wat dat betreft heb ik veel voordeel gehad aan praktijkervaring in andere "werelden" dan de maritieme waarbij de luchtvaart wel de kortste gesprekken heeft
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: gebruik van marifoon, wat zeg je?

Berichtdoor ErikH » 02 Mei 2016, 16:13

elrenegado schreef:Maar het viel mij inderdaad ook op dat men gewoon begint met het bericht zonder de juiste opening.


Marifoongebruikers zijn net als mensen ;) De manier van communiceren verschilt per vaargebied.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: gebruik van marifoon, wat zeg je?

Berichtdoor Noordvaarder » 02 Mei 2016, 17:04

R.C.Grootveld schreef:Daarom verbaast het me, dat ze in de 'cursusboeken' zo'n "formele toonzetting" presenteren, terwijl die in de praktijk nooit wordt gebruikt.

Het verbaast me zowiezo ,dat je een hoop onzin en ballast erbij moet leren,waar je never en nooit meer iets aan hebt en nooit mee te maken zal krijgen,omdat het er doodgewoon niet meer is.
Maar ja,dat is Nederland op zijn smalst.
De "heren" hier in NL,menen nog steeds,dat het wiel nog niet rond genoeg is,en bedenken er wel weer een hoop bij.
Dat is niet alleen bij de marifoon cursus,maar ook bij andere cursussen.
Bij de ADR was het net zo'n bende,daarom zijn er velen,waaronder ik,uitgeweken naar de Duitse cursus,die op de praktijk gericht is.
Ze hebben hier 2 soorten kleine vaarbewijzen,maar voor marifoon moet je zeekennis leren.
De grootste idioterie die er bestaat.
Als ze het echt mensen is,en dat het echt om de veiligheid te doen is,waarom niet een vereenvoudigde cursus,cq examen laten afnemen waar die overbodige ballast niet in zit.
Maar schijnbaar willen ze dat niet,dus is het hun ook niet om de veiligheid te doen.
Veiligheid en ecotax staan op het hetzelfde nivo.
De overheid hun insteek is, "kassa,kassa,kassa.
Geld verzoend hier alles,zelfs verzuipen met een marifoon.
Als je er maar voor betaald hebt,dan is het hier geregeld.
Noordvaarder
 

Re: gebruik van marifoon, wat zeg je?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 02 Mei 2016, 17:57

Kodok schreef:waarom niet een vereenvoudigde cursus,cq examen laten afnemen waar die overbodige ballast niet in zit.

Nog eenvoudiger?
Iemand met een normale "algemene ontwikkeling" doet het basis certificaat met 2 vingers in z'n neus; als je dat niet kunt kun je je afvragen of je dan uberhaupt met zo'n ding aan de slag moet willen gaan.
Dat er "overbodige ballast" in zit ben ik dan ook niet me je eens, wel dat het meer op de praktijk gericht zou moeten zijn; met name inzake fraseologie en gespreksdiscipline.
Enige achtergrond kennis vind ik een vereiste, al was het maar om te voorkomen dat je "apen die een trucje leren" krijgt, want dat zijn de gevaarlijkste: Doen iets, zonder te weten waar ze mee bezig zijn.

Kodok schreef:De overheid hun insteek is, "kassa,kassa,kassa. Geld verzoend hier alles,zelfs verzuipen met een marifoon. Als je er maar voor betaald hebt,dan is het hier geregeld.

Dit soort opmerkingen vind ik altijd van die dooddoeners .....
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: gebruik van marifoon, wat zeg je?

Berichtdoor Marie Christina » 02 Mei 2016, 18:28

Sterker, dat laatste zorgde er voor dat ik niet reageerde.
Mijn nekhaartjes gaan daar van overeind staan.
Alles ligt altijd maar aan de overheid.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: gebruik van marifoon, wat zeg je?

Berichtdoor kajoe » 02 Mei 2016, 18:41

nou nou als vind dat je geen papieren nodig hebt ben je een fiks aantal jaren te laat op het toneel verschenen .
ik ben helaas nog van voor dat je alle papieren nodig had ,maar toen begon men er mee bij zowat alle rederijen enz ,toen had je alleen maar een patent nodig voor de rijn tot waar je zou moeten varen ,voor mij dus tot speyer ,en tot Straatsburg een loods ,verder nog meer wateren waar een patent verplicht was in Duitsland ,hier kon alles ,daarna marifoon,radar, binnenvaart diploma toen ehbo , gevaarlijke stoffen ,bhv ,en nog weer later buitengewoon opsporing ambtenaar ,dan weer scheepvaart meester ,opgevolgd door nautop 1.2.3 en nog een zootje ,je hebt er niets aan ,zegt men !!!.

nou daar ben ik het niet mee eens je hebt er wel degelijk wat aan ,zelfs nu nu ik met pensioen ben .
als je meemaakt had hoe het voorheen op de marifoon toe ging zou je wel anders denken iedereen zat maar te schreeuwen en lul verhalen op te hangen op kan 10 zowel de beroeps als de recreantenen ,dat toen nog op de hoge vermogens ,gelukkig is de overheid gaan ingrijpen ,en dat doen en zullen ze blijven doen ,wand wij zijn tenslotte Hollanders ,en proberen eigenlijk altijd dwars te zijn .
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: gebruik van marifoon, wat zeg je?

Berichtdoor henkvd » 02 Mei 2016, 19:41

Hele protocol heeft alleen betrekking op nood spoed en veiligheids verkeer, de dagelijkse werk communicatie blinkt uit in een paar woorden, dat er aandacht is voor het eerste inde cursus is prima en hoe en waar ook prima, de dagelijkse communicatie houd het in de cursus op welk kanalen voor inter ship verkeer, en daar houd de cursus wel op. meeluisteren kan bv op http://www.middenlimburg.net/.

Alleen slap geouwehoer neemt heel veel woorden in beslag. ( bv 15,17 en 77 )
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: gebruik van marifoon, wat zeg je?

Berichtdoor Marie Christina » 02 Mei 2016, 20:17

En dan 17 weer liever niet.
Zeker niet in de kustplaatsen.
Heel veel havenfaciliteiten als sleepboten, roeiers etc werken op 17.
Is eigenlijk een soort intershipkanaal voor werkschepen, zoals kanaal 6 dat is voor schepen op zee.

Maar, om op de vraag terug te komen:
Stel je bent afvarend op de Maas.
Jij zit ter hoogte van de Koningin Wilheminahaven en je ziet een binnevaartschip net voor het Deltahotel.
Je wilt duidelijk maken elkaar bakboord op bakboord te passeren, want op één of andere manier denk je dat hij misschien wel SB-SB wil.
De communicatie gaat als volgt:
"Opvarende binnenvaart ter hoogte van het Delta Hotel, jacht Marie Christina voor u ter hoogte van de Koningin Wilhelminahaven." (Dat 3x naam roepen wat je geleerd hebt gebeurt in de praktijk niet veel.)
"Marie Christina, de [naam]"
"[Naam], de Marie Christina wil straks graag bakboord bakboord passeren." ("Rood op Rood" wordt ook vaak gebruikt)
"Marie Christina, de [naam], bakboord bakboord. Begrepen."

Officieel moet je nu over en uit zeggen enzo.
Dat gebeurt in de praktijk niet heel veel.
Soms hoor je nog wel eens het heerlijk scheepse "Aye, aye" om te laten weten dat jij begrepen hebt dat de binnenvaarder het begrepen heeft.
Ook drukt men nog wel eens twee keer heel snel op de spreekknop zodat de ander twee keer "kgg, kgg" hoort.
Dit betekend in de praktijk ook: "Ok, begrepen. Groeten." (Of iets dergelijks.)

Je ziet dat het gesprek heel kort is.
Laatst gewijzigd door Marie Christina op 02 Mei 2016, 20:34, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: gebruik van marifoon, wat zeg je?

Berichtdoor pascall » 02 Mei 2016, 20:34

Ooit het radarpatent gehaald, daar was het uit de bozen om het woord "over" te gebruiken, geen overbodige woord bagage! Hou het kort en zakelijke was het motto.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: gebruik van marifoon, wat zeg je?

Berichtdoor Sunny » 02 Mei 2016, 20:39

oke duidelijk allemaal.
Een gevalletje wat mij is overkomen toen nog zonder marifoon. Je komt op de maas (bv maasbrug roermond) met een motorstoring.
Volgens de theorie is dit een pan pan pan/ of zelfs mayday situatie, kanaal 10 mag dan wel weer gebruikt worden op de binnenrivieren/kanalen. Zouden jullie dit ook uitspreken of enkel een waarschuwing voor omliggende schepen om uit te wijken en te helpen?
Sunny
 
Berichten: 46
Geregistreerd: 29 Apr 2016, 20:46
ligplaats: Drenthe
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten