11 mei, tochtje Vianen - Sliedrecht

algemene discussies

Re: 11 mei, tochtje Vianen - Sliedrecht

Berichtdoor Marie Christina » 01 Mei 2016, 08:19

Kodok schreef:Ervaring is de beste leermeester,zegt men.

Zoals een wijs man met een baardje een jaar of 2000 geleden eens zei: "Uw woorden, niet de mijne". ;)
En die ervaring laat zien dat er niets aan het handje is.
Al 30 jaar (ofzo) niet.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: 11 mei, tochtje Vianen - Sliedrecht

Berichtdoor quichot » 01 Mei 2016, 08:46

Meer algemeen, maar dat zal voor alle plastic jerrycans gelden, ook de dure, verdwijnen op den duur de weekmakers uit het materiaal.
Die weekmakers worden aan plastics toegevoegd om brosheid te voorkomen. Ze binden zich chemisch niet aan het materiaal, en verdampen derhalve, omdat de wand van een vat nou eenmaal een groot oppervlak heeft.
Dat zou een reden kunnen zijn om ieder plastic vat na een jaartje of dertig te vernieuwen, duur of goedkoop. Stoot je het bros geworden materiaal een keertje net te hard tegen iets puntigs aan, kan het zomaar scheuren.
Ik denk eerlijk gezegd niet dat gasolie het materiaal chemisch aantast. Dan zou het na dertig jaar wel zo'n beetje zijn opgelost.
Wat voor troep er in ambipur zit weet ik niet, maar een dergelijke heftige reactie duidt op een sterk alkalische werking. De meeste kunststoffen zijn vrij goed zuurbestendig.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: 11 mei, tochtje Vianen - Sliedrecht

Berichtdoor Noordvaarder » 01 Mei 2016, 13:53

quichot schreef:Meer algemeen, maar dat zal voor alle plastic jerrycans gelden, ook de dure, verdwijnen op den duur de weekmakers uit het materiaal. Die weekmakers worden aan plastics toegevoegd om brosheid te voorkomen. Ze binden zich chemisch niet aan het materiaal, en verdampen derhalve, omdat de wand van een vat nou eenmaal een groot oppervlak heeft.

Phtalaten lossen op.

Een jaar of 15 terug, heb een keer een partijtje jerrycans gevuld met Zibro Kamin vloeistof gekocht in Muntendam.
Iedereen denkt,dat kan geen kwaad,dus doen ze het in allerlei jerrycans.
Maar dat spul ,dat is wat wij kennen hetzelfde als White Spirit.
Vrachten naar die vent in Belgie gebracht,ging daar in eent ank,en aan de andere kant er in jerrycans weer uit,met een sticker van Zibro er weer op.
Maar goed,ik die jerrycans opgehaald.
Was 1 groene,en 8 transparante(blanc) jerrycans.
Om de groene zaten een paar bandjes,want die moest ik voorzichtig oppakken.
Bleek achteraf dieselolie in te zitten,de rest zat wel white spirit in.
Heb thuis toen voorzichtig geprobeerd de dop eraf te draaien,deze brak direct af.
In de jerrycan zaten al kleine scheurtje,net niet er door.
Heb toen de jerrycan leeggezogen met zo'n pompje op de boormachine.
Toen die leeg was,heb ik er zaagmeel in gedaan,en 2 dagen laten staan.
Heb hem toen opgetild en laten vallen op beton.Hij brak volledig uit elkaar.
Noordvaarder
 

Re: 11 mei, tochtje Vianen - Sliedrecht

Berichtdoor Marie Christina » 01 Mei 2016, 14:23

Maar dat komt toch niet door de diesel?
Dat komt gewoon door het verouderingsproces die alle kunststoffen hebben.
Ik ruimde laatst de zolder op, pakte een plastic tas waar boeken in zaten en het verkruimelde in mijn handen.
Komt dat door de boeken die er in zaten?

Begrijp me goed, ik zeg niet dat die plastic vaten eeuwig meegaan, ik zeg alleen dat ze niet kapot gaan van diesel.
(Zolang er niet van die biomeuk in zit, want dát is wel rotspul. )
Laatst gewijzigd door Marie Christina op 01 Mei 2016, 20:55, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: 11 mei, tochtje Vianen - Sliedrecht

Berichtdoor Noordvaarder » 01 Mei 2016, 16:37

Doe jij de brandstof maar in een plastic zak dan,en je boeken in een jerrycan. :mrgreen:

Ik heb geen zin om langer hier tegen in te gaan.
Waarom niet? Ieder mens moet zelf maar ervaren wat het is,als deze een prachtig mooie grote vlek achterlaat op het water.
Je moet het niet willen,om het water op te gaan,en je brandstof in dingen te hebben,die voor water zijn bedoeld.
En die vroeg of laat naar de kloten gaan,door de oplossers,waaronder ook diesel behoord.

Hiermee is wel bewezen,dat de particulier het zich geen bal kan schelen,of hij of zij,haar of zijn goederen niet in een daarvoor geschikte verpakking meeneemt.
Bij deze wil ik dan ook iedere particulier oproepen,om zich ook van commentaar te onthouden inzake,chloortransporten in een wagon(zeer veilig) ADR vervoer over de weg, in de hens vliegen van o.a. Chemie-pack etc,want het bewijst hier wel,dat de mens de zwakste schakel is in het cirquit,die denkt dat het met alles wel losloopt.Totdat het misgaat,en dan is natuurlijk de "chef",die beter moest opletten,de sigaar.Want als het misgaat,dan zegt diezelfde particulier, "ze hebben me er nooit op gewezen dat zoiets niet kan".
Dus krijgt die verkoper van blauwe jerrycans dan weer de schuld,want deze is nalatig geweest met zijn info,en had moeten beseffen,dat men er ook benzine of diesel ik kan flikkeren.En zo is het kringetje weer rond.
Daarom,nogmaals, gooi er maar in,vroeg of laat gaat dat toch mis.
End of case.
Noordvaarder
 

Re: 11 mei, tochtje Vianen - Sliedrecht

Berichtdoor Marie Christina » 01 Mei 2016, 17:02

Dusss!
:(
Kwis nie dajje kwaad werd, Bert.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: 11 mei, tochtje Vianen - Sliedrecht

Berichtdoor Klaver vier » 01 Mei 2016, 17:56

Ik denk dat het een groot verschil maakt het ene kunstof of het andere,of als je het zo wilt noemen plastic.
Het lijkt mij dat je ook wel merkt of het kunstof op zijn eind loopt,of hard wordt
Ik heb jaren lang methanol in van die blauwe vaten gehad, en nu diesel olie,geen vuiltje aan de lucht.
Als bij een stalen leger jerrykan het rubber in de sluiting gaar is lekt hij ook als een zeef,maar dat gebeurd echt niet van de één op de ander dag,dat sluipt er langzaam in en dan zie je dat echt wel.
Ik denk dat het met kunstof net is als met staal dat kan ook doorrotten,maar van te voren zie je echt wel dat het slecht wordt
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier
 

Re: 11 mei, tochtje Vianen - Sliedrecht

Berichtdoor Popeye » 01 Mei 2016, 19:31

Marie Christina schreef:Dusss!
:(
Kwis nie dajje kwaad werd, Bert.

Als je @kodok wilt overtuigen moet je van "goede huize komen" heb ik al eerder gemerkt. Een goede reden om het onderschrift in mijn reacties nog maar even te handhaven! :mrgreen:

Groet Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: 11 mei, tochtje Vianen - Sliedrecht

Berichtdoor quichot » 01 Mei 2016, 20:48

Kodok schreef: Phtalaten lossen op.

Files ook.

Maar zonder gekheid: ook als er niks in zo'n plastic vat zit verdwijnen de weekmakers er op den duur uit. Zoals dat tasje met boeken, kinderspeelgoed, you name it. Ze verdampen op den duur.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: 11 mei, tochtje Vianen - Sliedrecht

Berichtdoor Marie Christina » 01 Mei 2016, 20:53

Homo sapiens non urinat in ventum
De mens piest niet tegen de wind in? Whahaaaa! :lol:
Ik had hem wel vaker gezien, maar nooit de moeite genomen te vertalen.....
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten