Over een kleine 9 jaar zijn verbrandingsmotoren in auto's taboe, aldus de PVDA.
Dan ook zeker voor de pleziervaart met al die antieke en rokende dieselmotoren, die gasten vervuilen de natuur nog veel erger dan die auto die periodiek streng aan de APK meter wordt gehangen.
In de tussentijd moet je die notoire vervuilers flink aanpakken door de watersport-dieselolie in te voeren en flink in prijs op te hogen (nu is het aan de watersportpompen al veel duurder maar nog niet duur genoeg).
Het bezitten van en varen met een jacht is immers voor de rijken onder ons weggelegd, die moeten niet zeuren over een paar centen.
Er komen dan ook extra tankstations bij aan het water, dat kan wel uit voor vanaf 3,5 euro per liter.
Denk er om: ook de verwarming zal op watersportdiesel moeten draaien.
(dat wist ik al lang en daarom schreef in afgelopen week ook een advies uit voor een gasgestookte kachel).
Om dat alles te controleren komt eindelijk de pleziervaart-APK erdoor.
Dat wordt niet goedkoop want het goed inspecteren van al die oude boten kost veel tijd.
Dat zal jaarlijks neer komen op minimaal 350 euro per keer voor een kleine boot.
Daarnaast zal zeker 90% niet door die keuring heen komen voordat er fors in herstellingen is geïnvesteerd.
(neem als voorbeeld de steekproeven op de CE keuringen voor nieuwe schepen op de natte Hiswa: 85% voldeed niet)
nb.
Eén 'voordeel':
http://www.telegraaf.nl/vaarkrant/25512 ... ant__.html