door pascall » 21 Mrt 2016, 20:20
Ik vaar regelmatig op de grote rivieren, in veel gevallen meld ik mij pas wanneer ik hoor dat zij mij noemen of over ons hebben, dit om overbelasting van het marifoonkanaal te voorkomen, is ook afhankelijk van de situatie.
Als ik dan hoor, geen contact met dat jachtje, of daar zit nog een jachtje dan meld ik netjes wat de bedoeling is, goed uitluisteren en interpreteren is zeer belangrijk!
Zelf ook altijd goed uit kijken want het blijft mensenwerk ,en ook de mensen op de verkeersposten maken fouten, en meer dan je denkt.
Het is ook afhankelijk wie de stoel bekleed op de verkeerspost, sommige zijn heel behulpzaam en sommige ook weer niet.
Laatst bij een nachtelijke vaart ,van de Noord de Beneden Merwede op naar boven, ik meld ons netjes en krijg te horen wat er allemaal vaart en waar naar toe gaat.
Uiteindelijk hebben we maar met een schip te maken wat onze koers kruist, ik vraag aan de post of ik met mijn koers en snelheid op tijd weg ben, antwoord post; jij ben toch schipper!
Dan is mijn keuze snel gemaakt, gelukkig zijn dit uitzonderingen en waarschijnlijk heeft dat ook wel te maken met de hoge werkdruk die daar heerst.
Ik ervaar het marifoonverkeer op de Nieuwe maas (Rotterdam ) als het prettigst, altijd professioneel, behulpzaam en correct.
Mvg,
Pascal