gebruik marifoon bruggen

algemene discussies

gebruik marifoon bruggen

Berichtdoor HermanT » 20 Mrt 2016, 16:22

Ik ben eigenlijk benieuwd naar marifoonervaringen m.b.t. aanvraag opening van brug of sluis per marifoon.
Wordt de marifoon veel gebruikt of wacht iedereen tot hij gezien wordt door de camera's? dan wel gehoord wordt door de scheepstoeter?
groet
Herman
Excellent 900 "ORION"
fotograaf in ruste, maar niet zo rustig
Gebruikers-avatar
HermanT
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 14 Nov 2015, 08:28
Woonplaats: Heerenveen
ligplaats: Heerenveen
info:

Re: gebruik marifoon bruggen

Berichtdoor sogna mi » 20 Mrt 2016, 17:30

dat hangt enorm van je vaargebied af
sogna mi
 
Berichten: 242
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 20:13
Woonplaats: Almere
ligplaats:
info:

Re: gebruik marifoon bruggen

Berichtdoor PARO » 20 Mrt 2016, 18:28

Marifoon indien frequentie voorhandig.
PARO
 
Berichten: 263
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 23:31
ligplaats:
info:

Re: gebruik marifoon bruggen

Berichtdoor Wolf1 » 20 Mrt 2016, 18:57

Voor mij is geen marifoon niet het water op.
En iedereen die het hier niet mee eens is mag een keertje met me mee varen, kan ik je laten zien waarom !
Durf zelfs nog wel een stapje verder te gaan, iedereen die gebruik maakt van de bijlage 15 BPR genoemde vaarwegen zou verplicht moeten zijn een marifoon aan boord te hebben.
Je vraagt naar het gebruik bij sluizen en bruggen, het schip schip en verkeersbegeleiding is nog veel belangrijker !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: gebruik marifoon bruggen

Berichtdoor HermanT » 20 Mrt 2016, 19:27

Wolf1 schreef:Voor mij is geen marifoon niet het water op.
En iedereen die het hier niet mee eens is mag een keertje met me mee varen, kan ik je laten zien waarom !
Durf zelfs nog wel een stapje verder te gaan, iedereen die gebruik maakt van de bijlage 15 BPR genoemde vaarwegen zou verplicht moeten zijn een marifoon aan boord te hebben.
Je vraagt naar het gebruik bij sluizen en bruggen, het schip schip en verkeersbegeleiding is nog veel belangrijker !
Gr. Wolf1


Snap ik Wolf1, maar mijn vaargebied is vnl NoordNederland binnenwater, verkeersbegeleiding doen we hier niet zo veel aan. Ship-Ship is idd handig, maar wat ik graag wil weten of gebruik bij brug en sluis gebruikelijk is.
Ik heb net een marifoon ingebouwd en mijn ervaring met marifoon dateert van een paar decennia terug, toen hadden ze nog bijna geen marifoon op bruggen en sluizen.
Excellent 900 "ORION"
fotograaf in ruste, maar niet zo rustig
Gebruikers-avatar
HermanT
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 14 Nov 2015, 08:28
Woonplaats: Heerenveen
ligplaats: Heerenveen
info:

Re: gebruik marifoon bruggen

Berichtdoor Popeye » 20 Mrt 2016, 19:54

Ik heb de eerste jaren zonder gevaren, en vooral in Noord-Nederland gaat dat best, maar wanneer er wel marifooncontact mogelijk is weet je wel waar je aan toe bent. Meestal wordt je wel gezien, maar soms kan er een reden zijn waarom je moet wachten, en zonder marifooncontact weet je dan niet waarom, waar op en hoe lang.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: gebruik marifoon bruggen

Berichtdoor kajoe » 20 Mrt 2016, 20:40

tja een lang zeik verhaal voor de anti's maar,..
ja ik vind dat een marifoon noodzaak is .
te veel recreanten proberen gebruik te maken van een mobiel ,en worden dan boos als de bedienaar pissig word .
je kan dan krijgen dat ze soms een paar kilometer van te voren bellen ,er liggen dan wat drijven de bootjes en je opent de brug ,word je weer gebeld waarom die niet open gaat we liggen er voor ,ja ik heb net gedraaid dus even wachten ,zij weer pissig en bellen je baas ,enz.
door die ellende van mafkezen die overal APS voor uit vinden ,vinden vele recreanten dat zij geen marifoon nodig hebben .
maar ik vind dan dat zij niet moeten zeuren en gewoon de meld knop moeten gebruiken of marifoon ruim voor iedere brug of sluis staat aangegeven in blauw (niet verplicht)of rood verplicht melden .
of bij automatische bedienbare objecten volg de aanwijzingen vaar niet door rood (valt anders in storing en je licht langere tijd te wachten )
kan bij een noodgeval je beste vriend zijn ,immers je bereikt je naaste buren als zij marifoon hebben ,per telefoon gaat het eerst naar Driebergen (post van de KLPD )en dat gaat weer naar de dichts bij zijnde calamiteiten post ,en die moeten jou weer opzoeken ,duurt te lang en is omslachtig .
je varende buurman kan je beste hulp zijn ,en die bereik je niet per telefoon.
groet wout.
kajoe
 
Berichten: 1374
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: gebruik marifoon bruggen

Berichtdoor stefan » 20 Mrt 2016, 20:55

Precies.... Ik gebruik marifoon altijd, zeker in verkeersbegeleiding gebied, maar ook voor sluizen etc.

Mijn ervaring is dat je ook als 'jachie' gewoon correct behandeld wordt over het algemeen en zeker drukke verkeersknooppunten met begeleiding stellen het op prijs als je je meldt en je bedoeling aangeeft.

Luister maar eens mee in druk gebied: " In de opvaart 3 pleziervaart, niet gemeld, weet niet wat ze gaan doen " komt vaak voor.
Maar ook op de Maas bijvoorbeeld vragen oplopende binnenvaart schippers regelmatig voor de bocht of ik kan zien of er tegenliggende vaart is zodat ze er al dan niet voorbij kunnen e.d.

Met andere woorden, erg handig apparaat, gewoon gebruiken en zeker ook aan het begin veel uitluisteren dan krijg je de praktische terminologie meer mee dan uit het boekje :-)
stefan
 
Berichten: 627
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: gebruik marifoon bruggen

Berichtdoor Marie Christina » 20 Mrt 2016, 21:07

Indien er een VHF kanaal van toepassing is meld ik me altijd.
Wordt altijd gewaardeerd en men geeft altijd door of je even gas moet geven zodat je nog mee kan of dat je rustig aan kan doen omdat hij net de andere kant op schut.
Ook kan de sluismeester op drukke dagen rekening houden met de indeling als je je lengte doorgeeft.

In het noorden worden veel sluizen en bruggen centraal bediend.
Het kan dan lang duren voor je gezien wordt op al die schermpjes van de brugwachter.

Ik zou niet graag zonder VHF het water op gaan.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: gebruik marifoon bruggen

Berichtdoor quichot » 21 Mrt 2016, 09:02

Wolf1 schreef: Durf zelfs nog wel een stapje verder te gaan, iedereen die gebruik maakt van de bijlage 15 BPR genoemde vaarwegen zou verplicht moeten zijn een marifoon aan boord te hebben.

Daar ben ik het zonder meer mee eens. Heb ik hier al vaker geroepen. Op drukke knooppunten ben je zonder marifoon een spookdeeltje.
Vroeger kon je nog tegenwerpen dat je het niet kon betalen, nu kun je er al eentje bijelkaar sparen door twee weken niet te roken.

Maar het gaat hier om brug- en sluisbediening.
Ik zou niet weten hoe dat moet zonder marifoon. Hopen dat je gezien wordt? Dacht het niet! Hoewel op steeds meer recreatietrajecten er niks anders op zit. Het doorslagje Nieuwegein/Utrecht bijvoorbeeld. Daar krijg je geen enkele respons op je oproepen. Ik heb daar een bloedhekel aan. Ik heb het wel eens gevraagd op de Koninginnesluis. 'We luisteren wel uit, maar we geven geen antwoord'. Ik vind dat niet kunnen. Iets met varen doe je samen.

Ook kom ik nog geregeld bij een brug waar je vergeefs zoekt naar een VHF-bord. Je probeert dan even 18, 20 en 22, maar sjoege krijg je niet. Soms staat er dan nog wel ergens een telefoonnummer. En dan moet je als brugwachter ook niet mekkeren dat er iemand opbelt.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten