gebruik marifoon bruggen

algemene discussies

Re: gebruik marifoon bruggen

Berichtdoor quichot » 21 Mrt 2016, 09:20

Het nu volgende telefoongesprek heeft echt plaatsgevonden.
telefoon wordt opgenomen:
'Met Kees.'
'Dag Kees, Jonge Willem voor een opening.'
'.....'
'Van de ***brug.'
'...............'
'Voor een opening'
'O, je belt voor de brug!'
'Yep!'
'Eh...Ger is er niet, ik zal 's kijken of 'ie achter is'.
'........................................................'
'Met Ger.'
'Ha Ger, Jonge Willem voor een opening.'
'Waar lig je dan?'
'Bij de brug'.
'O. Nou, dan kom ik eraan!'
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: gebruik marifoon bruggen

Berichtdoor Popeye » 21 Mrt 2016, 10:34

Marie Christina schreef:In het noorden worden veel sluizen en bruggen centraal bediend.
Het kan dan lang duren voor je gezien wordt op al die schermpjes van de brugwachter.


Mijn ervaring is dat dat wel mee valt. Ze kunnen natuurlijk ook ergens anders mee bezig zijn als er meerdere objecten bedient moeten worden. Je kunt ook altijd de drukknop nog gebruiken, maar je moet ook geen haast hebben. Dat moet eigenlijk nooit op het water, behalve wanneer je vracht vaart. :mrgreen:
Ik ben zelf heel terughoudend in het gebruik van de marifoon. Wanneer ik op een normale manier, stuurboordswal op het Van Starkenborghkanaal vaar zal een brugwachter op afstand, snappen dat ik brugbediening nodig heb, dus wacht ik eerst af of ik rood-groen krijg. Zo niet dan meld ik mij pas, en al helemaal niet 2 km voor brug of sluis.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: gebruik marifoon bruggen

Berichtdoor Wolf1 » 21 Mrt 2016, 19:31

quichot schreef:Ik zou niet weten hoe dat moet zonder marifoon. Hopen dat je gezien wordt? Dacht het niet! Hoewel op steeds meer recreatietrajecten er niks anders op zit. Het doorslagje Nieuwegein/Utrecht bijvoorbeeld. Daar krijg je geen enkele respons op je oproepen. Ik heb daar een bloedhekel aan. Ik heb het wel eens gevraagd op de Koninginnesluis. 'We luisteren wel uit, maar we geven geen antwoord'. Ik vind dat niet kunnen. Iets met varen doe je samen.

Guido, Heb al eens geprobeerd daar verandering in te krijgen.
De oorzaak ligt er in, dat deze bruggen onder de gemeente Vianen vallen en centraal bediend worden door Prinses Beatrixsluis Vreeswijk, deze bedient de bruggen als hij tijdens zijn andere werkzaam heden voor sluis Vreeswijk toevallig een jachtje ziet op één van zijn schermen voor de Vianen bruggen.
Er was altijd marifoon contact met de sluiswachter, maar deze is kapot en zou door de gemeente Vianen vervangen moeten worden.
De hiermee belaste ambtenaar vind dit niet nodig er staat een telefoon nummer op de brug !
Deze wist me ook nog te melden dat het gebruikte kanaal overeen kwam met sluis Hagestein, en deze hier last van hadden.
Op mijn melding, "er staan nog VHF borden langs de kant" O, als dat zo is zal ik deze weg laten halen.
Einde discussie ! !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1844
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: gebruik marifoon bruggen

Berichtdoor aquanaut » 21 Mrt 2016, 20:03

Op de Konininnesluis ligt het er sterk aan wie bedient.
Ik heb de afgelopen jaren deze sluis tot wel 30x per seizoen moeten passeren vanwege de thuishaven "achter" deze sluis
De meeste van de heren, en soms de dame werken echt lekker mee en hebben gewoon een werkende handheld.
Er zit er echter 1 bij, die ik het liefst ter plekke zou willen verzuipen.
Het is dat de kapitein me tegenhield anders had ik hem aan de pikhaak geregen.
Ben blij dat ik weer aan de buitenkant lig qua thuishaven.
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: gebruik marifoon bruggen

Berichtdoor pascall » 21 Mrt 2016, 20:20

Ik vaar regelmatig op de grote rivieren, in veel gevallen meld ik mij pas wanneer ik hoor dat zij mij noemen of over ons hebben, dit om overbelasting van het marifoonkanaal te voorkomen, is ook afhankelijk van de situatie.
Als ik dan hoor, geen contact met dat jachtje, of daar zit nog een jachtje dan meld ik netjes wat de bedoeling is, goed uitluisteren en interpreteren is zeer belangrijk!
Zelf ook altijd goed uit kijken want het blijft mensenwerk ,en ook de mensen op de verkeersposten maken fouten, en meer dan je denkt.
Het is ook afhankelijk wie de stoel bekleed op de verkeerspost, sommige zijn heel behulpzaam en sommige ook weer niet.
Laatst bij een nachtelijke vaart ,van de Noord de Beneden Merwede op naar boven, ik meld ons netjes en krijg te horen wat er allemaal vaart en waar naar toe gaat.
Uiteindelijk hebben we maar met een schip te maken wat onze koers kruist, ik vraag aan de post of ik met mijn koers en snelheid op tijd weg ben, antwoord post; jij ben toch schipper!
Dan is mijn keuze snel gemaakt, gelukkig zijn dit uitzonderingen en waarschijnlijk heeft dat ook wel te maken met de hoge werkdruk die daar heerst.
Ik ervaar het marifoonverkeer op de Nieuwe maas (Rotterdam ) als het prettigst, altijd professioneel, behulpzaam en correct.

Mvg,

Pascal
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: gebruik marifoon bruggen

Berichtdoor Klaver vier » 21 Mrt 2016, 21:44

Pascall dat de ambtenaar geen advies geeft is normaal,hij is namelijk in veel gevallen persoonlijk verantwoordelijk voor wat hij advieseert
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier
 

Re: gebruik marifoon bruggen

Berichtdoor pascall » 21 Mrt 2016, 22:13

Mijn ervaring is dat zij net wel advies geven, een uitzondering daargelaten. definitie van advies;

advies: ad` vies
(«Frans)
het -woord
adviezen
(gevraagde, resp. medegedeelde) mening, gevoelen; raad: advies vragen, geven ;
op advies van
overeenkomstig de raad van;
bindend advies
uitspraak van een derde aan welke twee partijen vooraf verklaren zich te zullen houden;
in advies houden
in beraad

advies: raad, raadgeving

advies: (hier:)zoals door een ' panel' bij een ' groep van deskundigen' ingewonnen, i.v.m. een wetenschappelijk of technisch vraagstuk

advies: tip, raad, raadgeving


Advies is niet bindend, dus lijkt mij ook geen aansprakelijkheid aan te ontleden.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2122
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: gebruik marifoon bruggen

Berichtdoor Klaver vier » 21 Mrt 2016, 22:34

Ik ben op een van de modernste verkeersposten aan de waal bij nijmegen geweest, waar de heleboel gemonitord wordt,hier zitten dus de mensen die het scheepsverkeer begeleiden,maar zij zullen nooit zeggen wat je moet doen omdat zij persoonlijk aansprakelijk zijn voor wat zij zeggen
Wat zij wel doen is bijvoorbeeld de snelheid opgeven van een tegemoet komend schip,maar wil je daar bijvoorbeeld bakboord voor afslaan ,dan is de keus aan jouw of je er voor of er achter langs gaat,hij zou dus nooit zeggen ga er maar voor langs.
Alle marifoon verkeer en alle monitor beelden en nog veel meer onder ander ook de gesprekken worden opgenomen en op een harde schijf gezet,zodat als er bijvoorbeeld een ongeluk geweest is,ze het terug kunnen kijken en door kunnen spelen aan de verzekering.
Echt alles wordt opgeslagen
Gr. René ( De Stoere)
Klaver vier
 

Re: gebruik marifoon bruggen

Berichtdoor Marie Christina » 21 Mrt 2016, 23:35

Pascal, ik ben letterlijk 100 en keren de Nieuwe Waterweg op- en afgevaren.
Menig maal heb ik schepen om advies horen vragen aan de post (Maasmond) .
Evenzovele malen gaven ze die niet.
Hooguit dat ze voor dat soort aanwijzingen een loods konden sturen.
Ze geven je een update over de verkeerssituatie en de navigatie lieten ze over aan het schip zelf.

Want wát als het wél fout gaat?
Dan wordt er wel met het vingertje naar de post gewezen.
"Maar hij zei dat ik dat- en- dat moest doen. "

Advies of niet, de post is dan op zijn minst moreel verantwoordelijk.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: gebruik marifoon bruggen

Berichtdoor quichot » 22 Mrt 2016, 08:54

Marie Christina schreef: Advies of niet, de post is dan op zijn minst moreel verantwoordelijk.

Precies. Zeker met onze toenemende claimcultuur. Het verschil tussen een vaaradvies en een vaaraanwijzing is ragdun. Het zou zelfs wel eens protocol kunnen zijn om geen adviezen te mogen geven.
Mijn neef, ex-schipper, doet iets bij interne RWS-opleidingen. Hij heeft zelf een tijdje op verkeerspost IJsselmeer (alle schepen, alle schepen! 8-) ) gezeten. Ik zal het hem eens vragen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten