gebruik marifoon bruggen

algemene discussies

Re: gebruik marifoon bruggen

Berichtdoor Klaver vier » 22 Mrt 2016, 20:08

De mensen van de verkeerspost hebben mij zelf verteld dat zij persoonlijk verantwoordelijk zijn
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier
 

Re: gebruik marifoon bruggen

Berichtdoor Raymond » 25 Mrt 2016, 09:24

Ik vaar sinds een jaartje of 4 en vanaf het begin een marifoon met de juiste papieren. Vaarbewijs moet nog. Hoewel de techniek redelijk gedateerd is is het nog steeds het beste communicatiemiddel op het water en maak ik er waar nodig dankbaar gebruik van. Soms is het een beetje jammer dat er denigrerend over het "Jachie" wordt gesproken. Wat wel opvalt is dat niet alle bruggen en sluizen reageren op oproepen van "Jachies". Ze handelen wel maar even een berichtje terug zou wel zo beleefd zijn.
Raymond
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 29 Sep 2015, 12:36
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: gebruik marifoon bruggen

Berichtdoor R.C.Grootveld » 27 Mrt 2016, 01:32

HermanT schreef:Ik ben eigenlijk benieuwd naar marifoonervaringen m.b.t. aanvraag opening van brug of sluis per marifoon.
Wordt de marifoon veel gebruikt of wacht iedereen tot hij gezien wordt door de camera's? dan wel gehoord wordt door de scheepstoeter?

Hangt van de situatie af, zeker in Friesland is het vaak komen en gaan dus is het vragen van een opening niet zo zinnig.
Ben ik de enige en/of is de brug op afstand bediend, dan doe ik meestal wel een oproep, bij sluis meestal met de vraag "indicatie wachttijd"; maar in Friesland hebben veel bruggen niet eens marifoon.
Soms krijg je reactie, soms niet maar gaan de lichten direct op rood/groen. Reacties tot op heden altijd correct, met 'dat jachie' ben ik nog nooit aangesproken, het was altijd 'motorjacht t.h.v. .....' of gewoon met m'n scheepsnaam.
De enige keer dat ik totaal geen reactie kreeg, was een paar jaar geleden in Leiden; daar werd door de centrale brugbediening totaal niet gereageerd op marifoon oproepen van pleziervaart.
Dat ze wel degelijk uitluisterden, bleek wel toen er een rondvaartboot zich melde.

Wat dat aanspreken met "dat jachie" betreft:
Ik denk dat dit voor een deel is toe te schrijven aan het feit dat de scheepsnaam bij veel pleziervaart nauwelijks zichtbaar, leesbaar resp. uitspreekbaar is.
Een teakhouten plaat met de scheepsnaam in vergulde, gegraveerd letters mogen sommigen dan fraai vinden, als die op de zijkant van de opbouw zit en wordt afgeschermd door de railing, heb je er niets aan.
Een scheepsnaam hoort op de boeg te staan (en wat mij betreft ook op de spiegel) en met één keer lezen duidelijk en uitspreekbaar te zijn.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: gebruik marifoon bruggen

Berichtdoor Marie Christina » 27 Mrt 2016, 07:24

Tja, zo zijn er wel meer verschillen tussen beroeps- en pleziervaart.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: gebruik marifoon bruggen

Berichtdoor quichot » 27 Mrt 2016, 09:25

In rechtstreekse communicatie met bedienend personeel ben ik ook nog nooit opgeroepen met 'jachie'. Die communicatie verloopt doorgaans correct.
Het is een term die vooral schippers onderling hanteren. Helaas gaat het sluispersoneel in hun communicatie met de beroepsvaart daar wel in mee, als beroepsjongens onder elkaar die het over 'ons' hebben.
Maar een groot probleem is dat nou ook weer niet. Het is vakjargon, al komt het wel eens denigrerend over.
Meestal ben ik ze voor, door me tijdig te melden met scheepsnaam, als ze die al niet hebben gezien op de AIS, of op één van de drie plaatsen waar de naam goed leesbaar is terug te vinden.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: gebruik marifoon bruggen

Berichtdoor kajoe » 27 Mrt 2016, 19:25

eerlijk blijf ik zeggen luister eens hoe de gesprekken gaan in de binnenvaart ,ik weet wel dat je niet de oproep van het schip kan horen ,maar je leerd er wel van ,daarbij moet ik zeggen dat sommigen zich melden met een pd,ph nummer oid nou daar zit men niet op te wachten ,gewoon kort maar krachtig ,
schip ,ev recreatie ,totale lengte ,grootste breedte ,van waar naar waar ,of uit kompas richting ,naar kompas richting ,of van binnen naar buiten of omgekeerd ,ook melden sommige zich met een brug nummer die op de ANWB kaarten staan ,nou ik kan melden dat er vele bedienaren zijn die het nummer van hun te bedienen brug niet weten .
dan hoor je vaak van ,,brugwachter ik wil een brug opening wanner gaat die open ,, prima maar vermeld dan wel welke brug ,in dat zelfde district staan er wellicht meer op het zelfde kanaal en weet de bedienaar niet welke brug men bediend .
zelf zat in mijn gebied 5 bruggen op het zelfde kanaal ,ik antwoorde dan niet ,pas als ze het een flink aantal keren geroeppen hadden vroegen we ze voor welke brug ,en soms wisten ze het zelf niet ,dan legde je ze uit dat men zich Juist moest melden
met goeden morgen middag of avond is niets mis ,maar soms hangt men een niets toe doend verhaal op .
man zou toch denken dat mensen die hun marifoon examen hebben wel moeten weten hoe het moet .

dus luister op kan 10 ,de kan van posten. Hoe het er daar kort en krachtig aan toe gaat .
en slap auwehoer kanalen is hoe het slap gelul bij de binnen vaart er aan toe gaat ,vaak niet correct volgens het boekje maar dat hoeft niet altijd .
kajoe
 
Berichten: 1374
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: gebruik marifoon bruggen

Berichtdoor quichot » 28 Mrt 2016, 16:55

kajoe schreef: man zou toch denken dat mensen die hun marifoon examen hebben wel moeten weten hoe het moet.

Nou, juist niet dus.
Daar leert men officieel:
***brug, ***brug, ***brug, hier de Pamadozo. Hoort u mij, over?
Enzovoort enzovoort.
Snel vergeten dus, en doen wat @kajoe zegt: de lingo uit de praktijk oppikken.
En voor ouwehoeren hebben we dubbel, toch? :mrgreen:
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Vorige

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten