HermanT schreef:Ik ben eigenlijk benieuwd naar marifoonervaringen m.b.t. aanvraag opening van brug of sluis per marifoon.
Wordt de marifoon veel gebruikt of wacht iedereen tot hij gezien wordt door de camera's? dan wel gehoord wordt door de scheepstoeter?
Hangt van de situatie af, zeker in Friesland is het vaak komen en gaan dus is het vragen van een opening niet zo zinnig.
Ben ik de enige en/of is de brug op afstand bediend, dan doe ik meestal wel een oproep, bij sluis meestal met de vraag "indicatie wachttijd"; maar in Friesland hebben veel bruggen niet eens marifoon.
Soms krijg je reactie, soms niet maar gaan de lichten direct op rood/groen. Reacties tot op heden altijd correct, met 'dat jachie' ben ik nog nooit aangesproken, het was altijd 'motorjacht t.h.v. .....' of gewoon met m'n scheepsnaam.
De enige keer dat ik totaal geen reactie kreeg, was een paar jaar geleden in Leiden; daar werd door de centrale brugbediening totaal niet gereageerd op marifoon oproepen van pleziervaart.
Dat ze wel degelijk uitluisterden, bleek wel toen er een rondvaartboot zich melde.
Wat dat aanspreken met "dat jachie" betreft:
Ik denk dat dit voor een deel is toe te schrijven aan het feit dat de scheepsnaam bij veel pleziervaart nauwelijks zichtbaar, leesbaar resp. uitspreekbaar is.
Een teakhouten plaat met de scheepsnaam in vergulde, gegraveerd letters mogen sommigen dan fraai vinden, als die op de zijkant van de opbouw zit en wordt afgeschermd door de railing, heb je er niets aan.
Een scheepsnaam hoort op de boeg te staan (en wat mij betreft ook op de spiegel) en met één keer lezen duidelijk en uitspreekbaar te zijn.