Klaver vier schreef:De bezitters van een 2 takt in bijv. Amserdam d.m.v. een registratie vrijstelling geven op het motortje wat nu in het bezit is bij verkoop vervalt dat voor koper en verkoper
Chea dit is wat je letterlijk schrijf,dan is het motortje bij verkoop toch niet meer aantrekkelijk voor een koper( dus onverkoopbaar ) en het zinnetje ( overigens ruik je je eigen motor niet omdat je de rook achter je laat) gaat ook lang niet altijd op de wind komt immers ook vaak zat van achter,en dan ruik je je eigen motor echt wel als hij rookt.
En als je zoveel ervaring met buitenboord motoren hebt weet je toch dat de één veel meer rookt als de ander.
Neem nou alleen de mengverhouding 1 op 50 of één op 100.
Ik ben dus duidelijk voorstander van uitsterfbeleid,want dat de tweetakten er uit gaan ben ik zeker voor.
Gr René ( Klaver vier).
Uiteraard rookt een 1:50 motor meer dan een schraler model maar als je denkt dat jouw Yamaha dit amper doet moet je hem eens op de spoeldoppen zetten.
Dat jij denkt dat je Yamaha nauwelijks rookt komt omdat alle rook via de prop in het water verdwijnt, de motoren die jij rokende voorbij ziet komen hebben de uitlaat (deels) boven water. Youtubelinkje naar een cm
https://www.youtube.com/watch?v=PzQbKiK67Uw ,stationair valt het mee en dat is logisch omdat er amper druk zit op het uitlaatsysteem maar zodra de motor moet gaan werken zie je direct de verbrande olie die direct in het water verdwijnt (zie vanaf minuut 1;13) Deze rookontwikkeling is continu als als er gas gegeven wordt, nu zijn het slechts een paar gas stoten.
De registratie is juist bedoeld om de motor uit de verkoop te halen in het aangewezen gebied, degene die er 1 hebben mogen hem gebruiken zonder consequenties maar bij verkoop niet meer welkom (in dit geval Amsterdam). Uiteraard zal de motor in Amsterdam dan niet verkoopbaar zijn maar dat is hij ook als ze het verbod er gewoon doordrukken wat ze nu van plan zijn, dus ook huidige eigenaren mogen er niet meer mee varen. Kijk en dat is dus echt duperen want je verplicht de mensen dus om een schonere 4 takt te kopen of wehens geldgebrek het geheel buiten Amsterdam van de hand te doen, mijn voorbeeld is coulant naar de bezitter toe, immers de motor mag gebruikt blijven worden tot men er flauw van is. Op deze manier sterft het gegarandeerd uit en zal je steeds minder 2 takten in de grachten hebben.
Het "normale"uitsterfbeleid gaat niet werken en een hele lange adem worden, maar daar reeds een duidelijk antwoord op gegeven van waarom niet.
De 2 takt blijft overigens verkoopbaar, sowieso buiten de gebieden waar een verbod is maar ook als export wat nu al veel gebeurd.