http://www.telegraaf.nl/binnenland/2540 ... den__.html
Kan Amsterdam dit instellen of moeten daar landelijke wettelijke regels aan ten grondslag liggen?
broekie schreef:http://www.telegraaf.nl/binnenland/25404329/__Tweetaktmotor_op_gracht_verboden__.html
Kan Amsterdam dit instellen of moeten daar landelijke wettelijke regels aan ten grondslag liggen?
aquanaut schreef:Ja de grap in Utrecht was dan ook dat de tekstkarren en matrixboren die de milieuzone aangeven gevoed werden door een vervuilende dieselgenerator die ernaast stond te ronken.
vuuren1 schreef:De hoeveelheid schadelijke uitstoot door bootjes in de grachten zal, naar ik zomaar gok, veel lager zijn dan van (2-tact) scooters.
1:100 mengsmering is bij buitenboordmotoren al lang gewoon. Dat het veel meer vervuilt dan 4-tact is waar.
Als ik fiets en er komt een 2-tact scooter voorbij dan zie ik meestal een blauwe walm en dan ruik ik dat stinkding ook nog een hele tijd..
Die 2-tact scooters zijn werkelijk giftig en vooral als er een ontstekingsbegrenzer in zit, dan zuigt de motor het volle pond aan benzine aan en verbrandt slechts een deel omdat de ontsteking bij een ingesteld toerental de boel in de war gooit.
Dan komt er erg veel onverbrande brandstof uit de pijp (ook bij 4-tact scooters).
Ofwel, het wemelt van de scooters in steden en er varen (in verhouding) een paar bootjes een paar uur per jaar met een foute buitenboordmotor...
NL ten voeten uit..
R.C.Grootveld schreef:Een op constant vermogen draaiende motor op welke brandstof dan ook hoeft helemaal niet zo vervuilend te zijn.
De vervuiling wordt met name veroorzaakt door wisselende belastingen.
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 81 gasten