2-takt BB motoren worden verboden in Amsterdam

algemene discussies

Re: 2-takt BB motoren worden verboden in Amsterdam

Berichtdoor broekie » 29 Sep 2016, 13:25

Maatregelen nemen is prima als het geen schijnmaatregelen zijn.
Met het verbod op de verkoop op 2-takt BB motoren sterven ze vanzelf uit.
Die paar die er over zijn op den duur zorgen niet voor de problemen.

Organiseer je een feest in de stad, neem de G parade, vervuil je voor omgerekend zeker 50 jaar aan 2-takt motortjes in een keer schat ik zo in.
Maar ja, dat is kassa, dus dan knijp je een vervuil oogje dicht.
Wat bedoelen ze dan met: Je moet een vuilwater tank hebben voor je plasje.
De drap loopt op koningsdag van de kades zo plomp in.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2547
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: 2-takt BB motoren worden verboden in Amsterdam

Berichtdoor Nerissa » 29 Sep 2016, 14:40

Je mag je plasje gewoon overboord doen hoor :D ,
Dat is dan weer grijs, en geen zwart water.

Wat ik van dat soort verboden moet denken weet ik niet, ben ik niet welkom....best...ga ik naar de buren m'n vakantie geld uitgeven



Groet

Frans 8-)
Nerissa
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 04 Sep 2016, 20:12
ligplaats:
info:

Re: 2-takt BB motoren worden verboden in Amsterdam

Berichtdoor quichot » 29 Sep 2016, 14:55

broekie schreef:Met het verbod op de verkoop op 2-takt BB motoren sterven ze vanzelf uit.

Dat is inderdaad veel begrijpelijker en logischer dan een datumstreep trekken waarmee je heel veel goedwillenden nodeloos in de problemen brengt. Zelfde geldt uiteraard voor oudere auto's. Het houdt vanzelf een keer op. En die paar vintagemodellen waarmee liefhebbers hooguit één keer per maand een tochtje maken dragen niet meetbaar bij aan het fijnstofprobleem.
Bovendien gooi je daarmee het probleem over de schutting bij de buren: al die afdankertjes verdwijnen naar het platteland of naar Oost-Europa, waar ze vrolijk doorgaan de enige atmosfeer te vervuilen die de aardkloot rijk is.

Aan de andere kant is het begrijpelijk dat de Gemeente eerst het lage fruit plukt om de door Den Haag opgelegde doelstellingen te halen: lange stappen, snel thuis. Één enkele tweetactscooter vervuilt meer dan een SUV. En dan niet verhoudingsgewijs naar cilinderinhoud, maar echt in absolute zin. En die groep is zo groot, dat een verbod direct zoden aan de dijk zet. Tja, dan moet je als regelgever natuurlijk wel één lijn trekken, waardoor de tweetact BB's de pineut zijn.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: 2-takt BB motoren worden verboden in Amsterdam

Berichtdoor gast » 29 Sep 2016, 21:47

Ik ben zelf een enorme fan van 2 takt motoren en zolang ik ze mag gebruiken vaar ik ermee.
Uitsterfbeleid is een heeeeele lange adem, er varen nu nog duizenden rond van tussen de 40 en 30 jaar oud en de laatste 2 takten stammen uit 2004, reken maar uit.
Ik ben niet voor een verbod, verre van maar ik ben wel realistisch.

Een 2 takt buitenboordmotor vervuild wel degelijk en behoorlijk, alle smering gaat regelrecht verbrand en onverbrand het water in evenals de roetvorming die in de loop der jaren ontstaat. Alle testbakken die ik heb gehad waren in mum van tijd zwart als er een 2 takt in hing, de gewone kleine kliko die ik nu nog gebruik maar ook de grote 1000 liter bakken die ik in het verleden had.

Gemeentelijk goed zoals bladblazers etc lopen op Aspen 2t wat vele malen minder vervuilend is dan bijv de 2 takt scooter en dan ons geliefde bbmotortje, deze Aspen is er voor hoge toeren motortjes en niet geschikt voor de normale 2 takt, daar moet weer gewone Aspen 4 t in met....juist ja de gewone mengsmering.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: 2-takt BB motoren worden verboden in Amsterdam

Berichtdoor quichot » 30 Sep 2016, 08:42

chaea schreef:Uitsterfbeleid is een heeeeele lange adem, er varen nu nog duizenden rond van tussen de 40 en 30 jaar oud en de laatste 2 takten stammen uit 2004, reken maar uit.

Op zich klopt dat, maar verhoudingsgewijs zijn er veel meer tweetactscooters dan bb-motoren. En die scooters hebben een tamelijk korte vervangcyclus. Je ziet in de stad eigenlijk geen scooters meer ouder dan pak 'm beet tien jaar.
Maar daar komt nog iets bij. Zelfs in Amsterdam, met al die grachtenbootjes, varen er daadwerkelijk op een willekeurig moment gemiddeld in het weekend misschien 30 a 40 met een tweetact bb-motortje rond. Op dit moment, half negen 's morgens, zou het zo maar eens kunnen zijn dat er zelfs niet ééntje vaart. Terwijl er voortdurend wél rond de 10.000 tweetact scooters onderweg zijn.

Het gaat uiteindelijk niet om het tweetactverbod op zich, het gaat om het resultaat: het drastisch terugdringen van luchtvervuiling.
In dat licht bezien is een uitsterfbeleid dus weldegelijk een zinvol alternatief voor een 'koud' verbod. Zelfs als die bb-tjes en het handjevol vintagebrommertjes het inderdaad wat langer uithouden.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: 2-takt BB motoren worden verboden in Amsterdam

Berichtdoor Byl54 » 30 Sep 2016, 09:35

quichot schreef:Het gaat uiteindelijk niet om het tweetactverbod op zich, het gaat om het resultaat: het drastisch terugdringen van luchtvervuiling.
In dat licht bezien is een uitsterfbeleid dus weldegelijk een zinvol alternatief voor een 'koud' verbod. Zelfs als die bb-tjes en het handjevol vintagebrommertjes het inderdaad wat langer uithouden.

Zelfs al gaat het om het resultaat; het drastisch terugdringen van de luchtvervuiling, Het geeft ook een gevoel van onrechtvaardigheid, dat de een er wel mag komen en een ander niet Een aantal leden geeft aan als argument om geen vuilwatertank te hebben de beroepsvaart mag het wel. Ook in Utrecht een dieselauto van 2000 mag de stad niet in een rokende 50 jaar oude Daf in een bootje wel. Uitsterfbeleid zal niet werken, als je ziet wat een oude motoren er nog gebruikt worden in de watersport. Om te moderniseren zijn er door de overheid opgelegde maatregelen nodig.
Gebruikers-avatar
Byl54
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:17
Woonplaats: Nederland
ligplaats: Nieuwegein
info:

Re: 2-takt BB motoren worden verboden in Amsterdam

Berichtdoor quichot » 30 Sep 2016, 16:53

Ik snap niet wat er onrechtvaardig is aan uitsterfbeleid. Juist onaangekondigd een politieke streep trekken op een keiharde datum roept een gevoel van onrechtvaardigheid op. Twee geheel identieke diesels, een met kenteken afgegeven op 31 dec. 1999 en de ander op 1 jan. 2000. De een mag wél, de ander mag niet.
Vergeet niet dat zo'n verbod als bijv. in Utrecht ineens uit de lucht komt vallen. Veel zzp'ers die een betaalbaar dieselbusje kochten hadden op dat moment geen notie van een toekomstig verbod. Je kunt burgers toch niet zomaar met de rug tegen de muur zetten? Zoek het maar uit met je bedrijf? Met je campertje?

Waar de schoen feitelijk wringt is dat gemeenten veel te laat zijn met maatregelen en daardoor nu, nu het water ze aan de lippen staat, ineens paniekvoetbal gaan spelen. Dit wist de gemeenteraad tien jaar geleden ook al. Maar ja, dat lag electoraal toen nog wat te gevoelig. Had in 2006 gezegd: burgers, ondernemers, houd er rekening mee dat we over tien jaar vervuilende motoren écht gaan verbieden. Dan hadden marktpartijen daarop ingespeeld, en was er anno 2016 -om bij het onderwerp te blijven- geen vuiltje aan de lucht geweest.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: 2-takt BB motoren worden verboden in Amsterdam

Berichtdoor ReneDirks » 30 Sep 2016, 17:43

Misschien zouden ze een 30 of 60 dagen kaart moeten invoeren, zoiets als vroeger voor de wegenbelasting van oldtimers gebruikelijk was. Die kun je dan voor een paar tientjes kopen en daar kunnen ze dan weer een ambtenaar voor inhuren die de ingevulde kaarten controleert. Blijft het gebruik van 2-takt motoren binnen de perken voor het milieu, maar kan er nog wel mee worden gevaren. Daarnaast is er dan een soort Melkert baan gecreëerd voor iemand die stempeltjes mag zetten.
ReneDirks
 
Berichten: 33
Geregistreerd: 01 Sep 2016, 09:16
ligplaats:
info:

Re: 2-takt BB motoren worden verboden in Amsterdam

Berichtdoor gast » 30 Sep 2016, 19:13

Het uitsterfbeleid gaat in de watersport echt niet werken, eerder genoemde redenen.
Met een goed op poten toekomstig verbod bereik je veel meer, niet alleen voor buitenboordmotoren maar in principe voor elke verbrandingsmotor.
Dat 2 takt enorm vervuilend is mag geen geheim zijn, scooters/brommers gooien het in de open lucht maar een buitenboordmotor spoelt de gassen ook nog eens in het water.
Dat er op een mooie dag 30 a 40 2 taktn rondtuffen in de Amsterdamse grachten is een wel hele voorzichtige schatting, dat er meer scooters rondrijden is net zo'n feit als dat ze beiden gewoon "vies" zijn :mrgreen:

Maar je kan niet mensen voor het blok zetten, zoals in Utrecht en wat ze in het verleden deden met de grijze kentekens en oldtimers.
Je moet mensen de kans geven om zich aan te passen aan de veranderende situaties en daar zit geen moeilijkheid aan. (absurde eisen en door berekeningen van kosten zijn hier de oorzaak van)

In het geval van de oldtimers had je de eigenaren moeten sparen, pas bij doorverkoop uit de regeling halen. Zelfde als toendertijd met het grijze kenteken, niet de bezitters voor het blok zetten maar wel duidelijk aangeven dat de volgende particulier wel de extra toeslag dient te betalen. Dit ook toepassen in de binnensteden, iedereen met een oude diesel mag gewoon in en uit, maar bijv vanaf 01-01-2017 alle auto's die van voor 01-01-2001 en dus vanaf 2017 overgaan op volgende eigenaar weren uit de binnensteden, en dat per jaar met 1 jaar voor benzine of 2 jaar diesel opschorten, dus 01-01-2018 een verbod op diesels van voor 01-01-2003 en benzine van voor 01-01-2002.
Iedereen die voor deze data's het voertuig op naam heeft hoeft zich geen zorgen te maken en kan doorrijden tot de auto af is of anders, mensen die een auto van voor die data's aanschaffen weten dus dat ze beperkt zijn op de Nederlandse wegen.
Dit is een uitsterfbeleid wat gaat werken, gemiddeld wisselen we om de 5 a 6 jaar van auto en het bestedingspatroon zal naar rato meegaan met de jaren.

In de watersport is het complexer, immers veel motoren draaien gewoon met gemak 40 jaar en hermotoriseren is een prijzig grapje.
Voor inboard kan je ook een termijn stellen en een registratiesysteem, zolang de boot op je naam staat niks aan de hand en mag je 100 jaar doorvaren maar bij verkoop zelfde verhaal als bovenstaand, echter met andere termijnen.

2 takt buitenboormotoren maar ook scooters/bromfietsen een verbod binnen resp 10 en 5 jaar, het prijsverschil in aanschaf van 2 en 4 takt kruipt steeds meer naar elkaar toe en bij de buitenboordmotoren zie je nu een groot aanbod in gebruikt 4 takt spul ( hoe groter het aanbod hoe lager de vraagprijs)
De bezitters van een 2 takt in bijv Amsterdam dmv registratie vrijstelling geven op het motortje wat nu in het bezit is, bij verkoop vervalt dit voor zowel koper als verkoper.

Op deze manieren zet je mensen niet voor het blok en weten ze wat ze in de toekomst kunnen verwachten.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: 2-takt BB motoren worden verboden in Amsterdam

Berichtdoor Klaver vier » 30 Sep 2016, 23:08

Chea Ik vindt dat idee van registatie van tweetakt motoren ook niet alles,dat zou inhouden dat mijn tweetakt motors in één klap niet meer te verkopen zijn
Maar de éne buitenboord motor of de andere is wel een groot verschil wat roken en stinken betreft.
Ik zit wel eens met een boek of tijdschrift wat te lezen op mijn achterdek en dan komt er een tweetakt langs die stinkt een uur in de wind,terwijl mijn 8 pk yamaha niet of bijna niet stinkt
Gr René ( Klaver vier)
Klaver vier
 

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 gasten