Het uitsterfbeleid gaat in de watersport echt niet werken, eerder genoemde redenen.
Met een goed op poten toekomstig verbod bereik je veel meer, niet alleen voor buitenboordmotoren maar in principe voor elke verbrandingsmotor.
Dat 2 takt enorm vervuilend is mag geen geheim zijn, scooters/brommers gooien het in de open lucht maar een buitenboordmotor spoelt de gassen ook nog eens in het water.
Dat er op een mooie dag 30 a 40 2 taktn rondtuffen in de Amsterdamse grachten is een wel hele voorzichtige schatting, dat er meer scooters rondrijden is net zo'n feit als dat ze beiden gewoon "vies" zijn
Maar je kan niet mensen voor het blok zetten, zoals in Utrecht en wat ze in het verleden deden met de grijze kentekens en oldtimers.
Je moet mensen de kans geven om zich aan te passen aan de veranderende situaties en daar zit geen moeilijkheid aan. (absurde eisen en door berekeningen van kosten zijn hier de oorzaak van)
In het geval van de oldtimers had je de eigenaren moeten sparen, pas bij doorverkoop uit de regeling halen. Zelfde als toendertijd met het grijze kenteken, niet de bezitters voor het blok zetten maar wel duidelijk aangeven dat de volgende particulier wel de extra toeslag dient te betalen. Dit ook toepassen in de binnensteden, iedereen met een oude diesel mag gewoon in en uit, maar bijv vanaf 01-01-2017 alle auto's die van voor 01-01-2001 en dus vanaf 2017 overgaan op volgende eigenaar weren uit de binnensteden, en dat per jaar met 1 jaar voor benzine of 2 jaar diesel opschorten, dus 01-01-2018 een verbod op diesels van voor 01-01-2003 en benzine van voor 01-01-2002.
Iedereen die voor deze data's het voertuig op naam heeft hoeft zich geen zorgen te maken en kan doorrijden tot de auto af is of anders, mensen die een auto van voor die data's aanschaffen weten dus dat ze beperkt zijn op de Nederlandse wegen.
Dit is een uitsterfbeleid wat gaat werken, gemiddeld wisselen we om de 5 a 6 jaar van auto en het bestedingspatroon zal naar rato meegaan met de jaren.
In de watersport is het complexer, immers veel motoren draaien gewoon met gemak 40 jaar en hermotoriseren is een prijzig grapje.
Voor inboard kan je ook een termijn stellen en een registratiesysteem, zolang de boot op je naam staat niks aan de hand en mag je 100 jaar doorvaren maar bij verkoop zelfde verhaal als bovenstaand, echter met andere termijnen.
2 takt buitenboormotoren maar ook scooters/bromfietsen een verbod binnen resp 10 en 5 jaar, het prijsverschil in aanschaf van 2 en 4 takt kruipt steeds meer naar elkaar toe en bij de buitenboordmotoren zie je nu een groot aanbod in gebruikt 4 takt spul ( hoe groter het aanbod hoe lager de vraagprijs)
De bezitters van een 2 takt in bijv Amsterdam dmv registratie vrijstelling geven op het motortje wat nu in het bezit is, bij verkoop vervalt dit voor zowel koper als verkoper.
Op deze manieren zet je mensen niet voor het blok en weten ze wat ze in de toekomst kunnen verwachten.