2-takt BB motoren worden verboden in Amsterdam

algemene discussies

2-takt BB motoren worden verboden in Amsterdam

Berichtdoor broekie » 16 Mrt 2016, 11:16

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2540 ... den__.html

Kan Amsterdam dit instellen of moeten daar landelijke wettelijke regels aan ten grondslag liggen?
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: 2-takt BB motoren worden verboden in Amsterdam

Berichtdoor aquanaut » 16 Mrt 2016, 12:08

Deze plannen waren eigenlijk bedoelt om uit te rollen in 2015, dat heeft wat langer geduurd.
Waarom zouden hier landelijke regels aan te pas komen?
De gemeente bepaald gewoon wat toegestaan is en wat niet.
Dat is met auto's al langer zo, met een vervuilende auto kom je de stad niet in.
Een topic of wat geleden postte ik al, "eerst de beroepsvaart, straks alle vaart...."
Er waren toen wat geluiden van ongeloof te horen...

Sinds 1-1-2015 moet alle beroepsmatige vaart aan Tier 3b voldoen, een tweetakt zal dit (zonder hele dure aanpassingen) nooit kunnen.
Het streven is nog steeds om binnen 10 jaar geen verbrandingsmotor meer te hebben binnen de ring.

Aquanaut
Laatst gewijzigd door aquanaut op 16 Mrt 2016, 22:42, in totaal 1 keer gewijzigd.
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: 2-takt BB motoren worden verboden in Amsterdam

Berichtdoor broekie » 16 Mrt 2016, 12:56

http://www.ad.nl/ad/nl/1039/Utrecht/art ... zone.dhtml

Niet iedereen is het eens met de standpunten hierover.
Over hoeveel motortjes hebben we het en wat vaart er dan op een mooie dag?

Met een uitsterf beleid lijkt het mij dat veel onzin wordt voorkomen.
2-takt wordt niet meer verkocht, dus ze verdwijnen vanzelf met de jaren.

Wie gaat handhaven? De KLPD die ook op de hardvaarders moet handhaven?
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: 2-takt BB motoren worden verboden in Amsterdam

Berichtdoor aquanaut » 16 Mrt 2016, 13:19

Ja de grap in Utrecht was dan ook dat de tekstkarren en matrixboren die de milieuzone aangeven gevoed werden door een vervuilende dieselgenerator die ernaast stond te ronken. :lol:

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: 2-takt BB motoren worden verboden in Amsterdam

Berichtdoor Noordvaarder » 16 Mrt 2016, 19:37

Het zal wel niet lang meer duren,of ze verbieden daar ook de gewone benzine motoren.
En is er voor de particulier alleen nog maar electrisch varen.
En de rondvaartboten moeten dan dure ontheffing kopen .
Het is overal hetzelfde.Geld ,geld en nog eens geld.
Wil je varen,en je komt niet regulier in of uit Amsterdam en je wilt toch een keer door Amsterdam?
Dan zal daar in de toekomst wel een betaalde ontheffing voor komen.
Met geld koop je alles,ook de afkoop van je boete.
Dus ook een ontheffing.


In Duitsland is dat ook zo.
Je mag met gevaarlijke stoffen overdag niet door de Elbe tunnel bij Hamburg,tenzij je er een ontheffing voor koopt.
Dat noemen ze dan "regulierung",want dan hoeft alles niet door de stad.
Zolang het geld opleverd,mag en kan alles.
Noordvaarder
 

Re: 2-takt BB motoren worden verboden in Amsterdam

Berichtdoor vuuren1 » 16 Mrt 2016, 22:37

De hoeveelheid schadelijke uitstoot door bootjes in de grachten zal, naar ik zomaar gok, veel lager zijn dan van (2-tact) scooters.

1:100 mengsmering is bij buitenboordmotoren al lang gewoon. Dat het veel meer vervuilt dan 4-tact is waar.

Als ik fiets en er komt een 2-tact scooter voorbij dan zie ik meestal een blauwe walm en dan ruik ik dat stinkding ook nog een hele tijd..
Die 2-tact scooters zijn werkelijk giftig en vooral als er een ontstekingsbegrenzer in zit, dan zuigt de motor het volle pond aan benzine aan en verbrandt slechts een deel omdat de ontsteking bij een ingesteld toerental de boel in de war gooit.
Dan komt er erg veel onverbrande brandstof uit de pijp (ook bij 4-tact scooters).

Ofwel, het wemelt van de scooters in steden en er varen (in verhouding) een paar bootjes een paar uur per jaar met een foute buitenboordmotor...

NL ten voeten uit..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: 2-takt BB motoren worden verboden in Amsterdam

Berichtdoor R.C.Grootveld » 16 Mrt 2016, 22:46

broekie schreef:http://www.telegraaf.nl/binnenland/25404329/__Tweetaktmotor_op_gracht_verboden__.html

Kan Amsterdam dit instellen of moeten daar landelijke wettelijke regels aan ten grondslag liggen?

Met aan APV kan een gemeente heel veel.

Als Hoogheemraadschap Rijnland een vergunning in kan stellen voor alle motorboten, zie ik niet in waarom een gemeente geen verbod op 2-takt motoren in zou mogen stellen.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: 2-takt BB motoren worden verboden in Amsterdam

Berichtdoor R.C.Grootveld » 16 Mrt 2016, 22:47

aquanaut schreef:Ja de grap in Utrecht was dan ook dat de tekstkarren en matrixboren die de milieuzone aangeven gevoed werden door een vervuilende dieselgenerator die ernaast stond te ronken.

Een op constant vermogen draaiende motor op welke brandstof dan ook hoeft helemaal niet zo vervuilend te zijn.
De vervuiling wordt met name veroorzaakt door wisselende belastingen.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: 2-takt BB motoren worden verboden in Amsterdam

Berichtdoor gast » 17 Mrt 2016, 07:25

vuuren1 schreef:De hoeveelheid schadelijke uitstoot door bootjes in de grachten zal, naar ik zomaar gok, veel lager zijn dan van (2-tact) scooters.

1:100 mengsmering is bij buitenboordmotoren al lang gewoon. Dat het veel meer vervuilt dan 4-tact is waar.

Als ik fiets en er komt een 2-tact scooter voorbij dan zie ik meestal een blauwe walm en dan ruik ik dat stinkding ook nog een hele tijd..
Die 2-tact scooters zijn werkelijk giftig en vooral als er een ontstekingsbegrenzer in zit, dan zuigt de motor het volle pond aan benzine aan en verbrandt slechts een deel omdat de ontsteking bij een ingesteld toerental de boel in de war gooit.
Dan komt er erg veel onverbrande brandstof uit de pijp (ook bij 4-tact scooters).

Ofwel, het wemelt van de scooters in steden en er varen (in verhouding) een paar bootjes een paar uur per jaar met een foute buitenboordmotor...

NL ten voeten uit..


Nou datzelfde geurtje heeft een 2 takt buitenboordbrommerd ook hoor, echter gaat deze geur incl verbrande olieresten rechtsrreeks naar de vissen (die hebben toch geen neus :lol: )
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: 2-takt BB motoren worden verboden in Amsterdam

Berichtdoor aquanaut » 17 Mrt 2016, 09:21

R.C.Grootveld schreef:Een op constant vermogen draaiende motor op welke brandstof dan ook hoeft helemaal niet zo vervuilend te zijn.
De vervuiling wordt met name veroorzaakt door wisselende belastingen.


Eens, maar de generatoren die in het gemiddelde mobiele matrixbord / tekst-kar zit blinkt niet uit in moderne techniek.
Meestal een goedkope Hatz kloon uit China (diesel) of een gekopieerde B&S als het om een benzine variant gaat.
Daarnaast draait de generator met continue wisselende belasting als de tekst op het bord loopt of wisselt.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten