quichot schreef:............. maar ik hoef niemand te herinneren aan de sjoemelsoftware van VW om duidelijk te maken dat die verbrandingsgassen daarom niet minder schadelijk zijn.
Feitelijk zijn het dus alleen de zichtbare componenten in de verbrandingsgassen die we vuil noemen.
De "sjoemelsoftware van VW" heeft hier niks mee uit te staan,en staat er ook geheel los van.
Ik neem aan dat jou "lawaaimaker" uit dat joetoepfilmpje,al geboren was,voordat er al überhaupt sprake was van de rommel die VW ervan heeft gemaakt.
En de zichtbare componenten,die er uit jou "onderwater" uitlaat komt, is de olie die in de 2takt benzine zit,die dus voor een gedeelte mee verbrand.
In vergelijkbare 4 takt benzinemotoren zu je deze "kwalm" dan ook niet aantreffen,omdat deze een gescheiden smering ,cq benzine invoer systeem hebben,waarbij de olie extern wordt toegediend via de olievuldop,en het cartergedeelte geen deel uit maakt van de mix van benzine en olie traject,zoals bij een 2takt motor.
Een 4takt kan dus enkel gaan roken,als de afdichting tussen beide systemen te wensen overlaat,en de smeerolie boven de zuiger komt.
Het effect op de leefomgeving zou door het tweetactverbod wel eens een stuk onbeduidender kunnen zijn dan verondersteld.
Deze opmerking zie ik dan ook meer ,als gedaan door iemand die zo'n vervuilend object bezit en daarmee de uitlating van de politiek,- die naar ik aanneem de zaak goed heeft onderzocht -, hiermee in twijfel wil trekken.Het staat je echter vrij,om het bewijs daarvoor te leveren.
En/of een uitsterfbeleid,wat hier geopperd wordt,zinvol is,betwijfel ik ten zeerste,want daarmee creëer je een gedoogtijd zolang de bezitter dat ding heeft,en verkoop aan een andere particulier niet mogelijk is. Hoe dat te controleren?Dat is niet te controleren.Een farce dus.
Gewoon een norm instellen op basis van de Euronorm,zoals ze ook in Duitsland doen.
Maar nee, Nederland moet het wiel opnieuw uitvinden,want het wiel is schijnbaar nog niet rond genoeg,en heeft weer zijn eigen regeltjes.
Waarom makkelijk doen,als het ook moeilijk kan toch?
Daarom gewoon de Euronorm aanhouden,daarvan zijn de invoerdatums bekend,en op basis van die norm motoren gaan verbieden,en niet op basis van 2 of 4 takt,danwel diesel.
Gelijke monnikken,gelijke kappen,want nu heb je een diversietijd aan regelgevingen inzake brandstof vervuiling voor diverse soorten vervoer en transportmiddelen.Het kan dus veel een veel simpeler,met veel minder bureaucratie.