2-takt BB motoren worden verboden in Amsterdam

algemene discussies

Re: 2-takt BB motoren worden verboden in Amsterdam

Berichtdoor Klaver vier » 01 Okt 2016, 20:23

Ik heb het filmpje bekeken en vindt nog steeds dat hij weinig rookt,bovendien is deze motor net gestart en nog lang niet op temperatuur
Ik bedoel met roken dat als er een bootje langskomt dat je zegt wat stinkt dat ding en je ruikt het 3 minuten later nog,en dan staat de hele omgeving blauw
Zo komen ze regelmatig langsvaren bij onze boot.
Maar dat viertakt mooier is ben ik helemaal eens.
Met diesels zelfde geval,ik hoef geen merk te noemen iedereen weet welke rookt.
Gr René ( Klaver vier )
Klaver vier
 

Re: 2-takt BB motoren worden verboden in Amsterdam

Berichtdoor gast » 01 Okt 2016, 21:28

Na 1 minuut is dat ding warm genoeg, en ik leg je ook netjes uit op welke momenten hij rookt. Die rookpluimen die je ziet bij het gasgeven zijn er onder water continu, stationair is er amper druk maar dat had ik al neergetikt.
Evenals dat het geurtje wat je ruikt van motoren met de uitlaat boven water.

Maar ik moet morgen een Yamaha autolube testen, 1.100 motor, zal kijken of ik een filmpje kan posten.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: 2-takt BB motoren worden verboden in Amsterdam

Berichtdoor gast » 08 Okt 2016, 00:01

Even een weekje later, kon vandaag pas testen.
Motor is reeds warm en zonder choke.
Je ziet alleen de rook uit de prop komen en toenemen bij gas open, stationair is het met gas dikke rook , in zijn werk zorgt de compressie voor snelle afvoer.
Uiteraard gaat het om een veel zwaardere motor dan een 8 pk, maar dezelfde rook komt uit dat veel kleinere propje en zoals ik al eerder schreef alles onder water.


https://www.youtube.com/watch?v=Mfz1QamT3JE
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

Re: 2-takt BB motoren worden verboden in Amsterdam

Berichtdoor Onze tobbe » 08 Okt 2016, 10:26

.
Laatst gewijzigd door Onze tobbe op 23 Okt 2016, 19:54, in totaal 1 keer gewijzigd.
Onze tobbe
 
Berichten: 137
Geregistreerd: 12 Aug 2016, 16:39
ligplaats:
info:

Re: 2-takt BB motoren worden verboden in Amsterdam

Berichtdoor quichot » 08 Okt 2016, 10:29

Even los van of die test, staat het allerminst vast dat een 'vuile' motor zich van een 'schone' onderscheidt doordat de uitlaatgassen van de een zichtbaar zijn en van de andere niet.
Deels zichtbare verbrandingsgassen zijn niet per definitie slechter voor de volksgezondheid dan onzichtbare verbrandingsgassen. Maar ze hebben wél die schijn tegen, en puur en alleen omdat je ze ziet.
Uiteindelijk verbranden ze beide dezelfde minerale koolwaterstoffen in vergelijkbare hoeveelheden, en produceren ze beide grotendeels hetzelfde scala aan kwalijke verbrandingsproducten. Ook zijn nieuwe motoren niet persé schoner dan oudere. Uiteraard hebben die een betere verbrandingsefficiëntie, maar ik hoef niemand te herinneren aan de sjoemelsoftware van VW om duidelijk te maken dat die verbrandingsgassen daarom niet minder schadelijk zijn.
Feitelijk zijn het dus alleen de zichtbare componenten in de verbrandingsgassen die we vuil noemen. Het effect op de leefomgeving zou door het tweetactverbod wel eens een stuk onbeduidender kunnen zijn dan verondersteld.
Het lijkt dan ook voornamelijk een politieke beslissing: als het publiek het gevaar niet meer ziet, is het bezworen.
Laatst gewijzigd door quichot op 08 Okt 2016, 10:36, in totaal 2 keer gewijzigd.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: 2-takt BB motoren worden verboden in Amsterdam

Berichtdoor Onze tobbe » 08 Okt 2016, 10:33

.
Laatst gewijzigd door Onze tobbe op 23 Okt 2016, 19:54, in totaal 1 keer gewijzigd.
Onze tobbe
 
Berichten: 137
Geregistreerd: 12 Aug 2016, 16:39
ligplaats:
info:

Re: 2-takt BB motoren worden verboden in Amsterdam

Berichtdoor Noordvaarder » 08 Okt 2016, 16:52

quichot schreef:............. maar ik hoef niemand te herinneren aan de sjoemelsoftware van VW om duidelijk te maken dat die verbrandingsgassen daarom niet minder schadelijk zijn.
Feitelijk zijn het dus alleen de zichtbare componenten in de verbrandingsgassen die we vuil noemen.

De "sjoemelsoftware van VW" heeft hier niks mee uit te staan,en staat er ook geheel los van.
Ik neem aan dat jou "lawaaimaker" uit dat joetoepfilmpje,al geboren was,voordat er al überhaupt sprake was van de rommel die VW ervan heeft gemaakt.

En de zichtbare componenten,die er uit jou "onderwater" uitlaat komt, is de olie die in de 2takt benzine zit,die dus voor een gedeelte mee verbrand.
In vergelijkbare 4 takt benzinemotoren zu je deze "kwalm" dan ook niet aantreffen,omdat deze een gescheiden smering ,cq benzine invoer systeem hebben,waarbij de olie extern wordt toegediend via de olievuldop,en het cartergedeelte geen deel uit maakt van de mix van benzine en olie traject,zoals bij een 2takt motor.
Een 4takt kan dus enkel gaan roken,als de afdichting tussen beide systemen te wensen overlaat,en de smeerolie boven de zuiger komt.
Het effect op de leefomgeving zou door het tweetactverbod wel eens een stuk onbeduidender kunnen zijn dan verondersteld.

Deze opmerking zie ik dan ook meer ,als gedaan door iemand die zo'n vervuilend object bezit en daarmee de uitlating van de politiek,- die naar ik aanneem de zaak goed heeft onderzocht -, hiermee in twijfel wil trekken.Het staat je echter vrij,om het bewijs daarvoor te leveren.
En/of een uitsterfbeleid,wat hier geopperd wordt,zinvol is,betwijfel ik ten zeerste,want daarmee creëer je een gedoogtijd zolang de bezitter dat ding heeft,en verkoop aan een andere particulier niet mogelijk is. Hoe dat te controleren?Dat is niet te controleren.Een farce dus.

Gewoon een norm instellen op basis van de Euronorm,zoals ze ook in Duitsland doen.
Maar nee, Nederland moet het wiel opnieuw uitvinden,want het wiel is schijnbaar nog niet rond genoeg,en heeft weer zijn eigen regeltjes.
Waarom makkelijk doen,als het ook moeilijk kan toch?
Daarom gewoon de Euronorm aanhouden,daarvan zijn de invoerdatums bekend,en op basis van die norm motoren gaan verbieden,en niet op basis van 2 of 4 takt,danwel diesel.
Gelijke monnikken,gelijke kappen,want nu heb je een diversietijd aan regelgevingen inzake brandstof vervuiling voor diverse soorten vervoer en transportmiddelen.Het kan dus veel een veel simpeler,met veel minder bureaucratie.
Noordvaarder
 

Re: 2-takt BB motoren worden verboden in Amsterdam

Berichtdoor Onze tobbe » 08 Okt 2016, 17:34

.
Laatst gewijzigd door Onze tobbe op 23 Okt 2016, 19:54, in totaal 1 keer gewijzigd.
Onze tobbe
 
Berichten: 137
Geregistreerd: 12 Aug 2016, 16:39
ligplaats:
info:

Re: 2-takt BB motoren worden verboden in Amsterdam

Berichtdoor broekie » 08 Okt 2016, 17:59

Ik reis nog weleens door de wereld. Dat doe ik al jaren, ook toen we nog Oostblok hadden.
Kom in China en Amerika. Als je zo hier en daar rondkijkt dan kun je volmondig zeggen:
"Het verbieden van 2-takt BB uit de grachten van A'dam is onzin."
Als men iets wil doen aan het verzieken van de aarde, moet je echt aan andere dingen gaan denken.

Voor mij is er maar 1 maatregel die zoden aan de dijk zet: Budgetteren.
Mensen gaan uit zichzelf niet minder energie verbruiken. Ook niet als je het 2 x zo duur maakt.
Maar je krijgt een hoeveelheid benzine en op = op.
Dan gaan we er anders mee om en pakken we de fiets voor een kort ritje.

Een gezin krijgt een hoeveelheid kWh per jaar. Op = op.
Dan weten we het lichtschakelaartje wel te vinden om het licht uit te doen als we de ruimte verlaten.

Maar genoeg hierover, ik ga de houtkachel aansteken en we gaan morgen lekker een stukje varen, diesel zat.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: 2-takt BB motoren worden verboden in Amsterdam

Berichtdoor gast » 08 Okt 2016, 20:32

Het fimpje heb ik gemaakt om Klaver vier te laten zien dat zijn Yamaha 8 pk toch zeker wel vieze rook uitstoot, echter onder water en niet zoals de "stinkbakken"met de uitlaat (deels) boven water. Dit buiten de discussie omtrent het milieu, ik ben namelijk verre van een milieufreak en een echte 2 takt fan. Maar ik ben wel realistisch mbt de hoeveelheid rotzooi wat zo'n motor in het water achter laat, en hierin mag ik ervaringsdeskundige zijn omdat ik vele motoren heb mogen testen en daarbij vooral op spoeldoppen de grote hoeveelheden rook zie, en over de 2 t motoren in de waterbak niet te spreken.
Natuurlijk is het een druppel op de spreekwoordelijke gloeiende plaat maar als je nergens begint zal je elders ook niet vooruitgaan, ik weet nog hoe men vroeger tegen de katalysator aan het ageren waren, zelfde soort discussie.


@Kodok, je haalt verschillende members doorelkaar waardoor je interpretatie verkeerd is.
Daarbij is die "lawaaibak" ongedempt omdat de prop niet in het water hangt, in het water is dit 75 % minder.

@Broekie,
Is een romantisch streven maar ik neem aan dat je begrijpt onuitvoerbaar in een democratische samenleving.
gast
 
Berichten: 1404
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 14:39
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten