Beste Kap Walrus
Na jarenlang Op Maas , Waal , Pannerdenskanaal en IJssel te hebben rond gevaren kan ik je melden dat het zeker mogelijk zal zijn je e.t.a. theoretisch te berekenen.
De praktijk leert het volgende: B.V. s zomers van Mook naar Giesbeek (dat is iets korter dan jij gaat varen 1e dag ) in 7 uur met een kruissnelheid van 13 km/h door het water en 45 minuten wachttijd bij sluis Weurt.
Jouw 2e dag dag b.v. Giesbeek- Zwolle met 11 a 12 km/h door het water is c.a 7 uur varen.
In deze tijden is de stroom in je voor en nadeel t.g.v. stroom meegenomen.
Nu vaar jij in het vroege voorjaar en de waterstand is stevig, dat betekent, op de Waal c.a. 6 km/h stroom , pannerdenskanaal iets minder c.a 5 km/h , De bovenloop van de Ijssel van de IJ.K. naar Zutphen 6 a7 km/h en vanaf Zutphen steeds verder afnemend tot 3 a 4 km/h bij Zwolle
Dat is een op de praktijk gebaseerde schatting , als het water stijgt op je vaardag neemt de druk iets toe en daardoor de stroomsnelheid ook, als het water vallend is hetzelfde omgekeerd , maar dat zijn geen grote verschillen dat is 1 km/h meer of minder.
Het kan in 2 dagen goed, zeker als je bijtijds wegvaart. Verkeerde wal varen levert je op de Waal het nodige voordeel op tegenstroom , alhoewel de kribben onder water staan .
Samengevat ik zou voor de eerste dag toch er een uur bij optellen , je verliest veel de Waal op stroomopwaarts maar als je de Pannerdensekop gerond hebt haal je ook weer het nodige in stroomafwaarts. Zorg dat je motor goed draait , je schone brandstof aan boord hebt en een ankergerei met voldoende lijn/ketting aan dek klaar hebt liggen, voor het geval je een motoruitval krijgt.
Goede reis
Stella Maris