Stroomsnelheid berekenen

algemene discussies

Re: Stroomsnelheid berekenen

Berichtdoor kajoe » 13 Mrt 2016, 18:33

uh ik lees iets van nieuw Millingen maar volgens mij ligt dat midden op de Veluwe ,daar vaar je niet zo makkelijk.
Millingen a d rijn dat lukt iets beter.
groet wout.
kajoe
 
Berichten: 1374
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Stroomsnelheid berekenen

Berichtdoor kajoe » 13 Mrt 2016, 18:51

met de vaartijden kan het wel eens mis gaan ,zo ben ik eens met een lege tanker van 700 ton 70mlang en 6.50 br met helaas maar 250 pk s,morgens om 0.8.00 uur uit Rotterdam vertrokken met het idee voor de avond in Emmerik in de zoll haven te zijn om de volgende ochtend de scheeps papieren in orde te maken nou dat lukte niet ,door wind en stroom kwamen we beneden Nijmegen op een ankerplaats uit ,later zijn we op dinsdag rond de middag uit Emmerik vertrokken naar Mainz ,nou we hebben dag en nacht door moeten draaien om vrijdags om 17.00uur in Mainz te zijn .
met andere tankers geladen waren we alweer in Rotterdam terug geweest in de zelfde tijd .

indertijd hebben ze eens een tijdje een duwbak laten varen tussen weurt en ergens bij de IJssel kop om jachten die het niet aan durfden of aankonden op de waal zo te transporteren ,maar is schijnbaar nooit wat geworden .
velen hebben het toch maar zelf geprobeerd en het gaat dan ook meestal goed ,maar toch de raad als je totaal geen vaar ervaring hebt bedenk je dan eens ,of lees de boeken van varen doe je samen eens goed door ,op het internet of bestel ze voor thuis.
groet wout.
kajoe
 
Berichten: 1374
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Stroomsnelheid berekenen

Berichtdoor Chicken power » 13 Mrt 2016, 19:00

kajoe schreef:uh ik lees iets van nieuw Millingen maar volgens mij ligt dat midden op de Veluwe ,daar vaar je niet zo makkelijk.
Millingen a d rijn dat lukt iets beter.
Zandschipper misschien? :lol: :lol:
Gebruikers-avatar
Chicken power
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 14:04
ligplaats: Achterover
info:

Re: Stroomsnelheid berekenen

Berichtdoor Kap walrus » 13 Mrt 2016, 19:51

Met dank voor de reacties.

Nee het is geen aangenomen werk :-) . Maar een bootje wat ik gekocht heb in Lith en nu naar mijn woonschip in Zwolle wil varen. Ik wil donderdags vertrekken en reken er wellicht op zaterdag of anders zondag. Ik ben gelukkig zo ingesteld dat het komt zoals het komt. Ik heb net mijn VB deel 2 gehaald en was door de navigatiesommen geïnteresseerd geraakt over deze zaken. Vandaar dat ik gewoon nieuwsgierig was of het überhaupt uit te rekenen is.
ik heb 40 ltr extra bij me.
Bestaat er dus nergens een site die dan niet de hoeveelheid aangeeft van het water wat er doorstroomt, maar gewoon de snelheid aangeeft. Je wilt toch je tegenstroom weten en het zal mij boeien hoeveel water dat veroorzaakt.
Kortom ik ben jullie dankbaar voor de reacties en ik ga het zeker zo laten zijn als het komt.
Met vriendelijke groet,
Peter
Kap walrus
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 11 Mrt 2016, 19:37
Woonplaats: Zwolle
ligplaats: Zwolle
info:

Re: Stroomsnelheid berekenen

Berichtdoor kajoe » 13 Mrt 2016, 20:32

telf nummer van post weurt zoeken en daar op vragen ,of post millingen .
weet niet wat de waterstand nu is maar verleden week stond het behoorlijk hoog dus een grote afvoer slecht voor het stukje waal maar racend de ijssel af.
ik voer vroeger van cuik naar zwartsluis makkelijk in 1 dag .maar dat schip liep op stil water ruim 18 km .tot max 20 km.
van arnhem vaak in 1 dag naar giethoorn .
kajoe
 
Berichten: 1374
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Stroomsnelheid berekenen

Berichtdoor Popeye » 13 Mrt 2016, 23:29

Met zo'n Waterland kun je goed kribbetje varen, (weinig diepgang) en ik heb wel eens het idee dat je bij een flinke tegenstroom ook meer profijt hebt van de neer, dus lekker opschiet. Alleen onder de brug bij Nijmegen krijg je de stroom vol op de kop!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Stroomsnelheid berekenen

Berichtdoor henkvd » 14 Mrt 2016, 00:55

Eigenlijk nooit naar gekeken, maar snap er eigenlijk weinig van waarom er geen indicatie valt te vinden wat de stroomsnelheid zou kunnen zijn, de afvoer in m3/s heb je als gewone sterveling toch ook helemaal niets aan.
De te verwachten stroomsnelheid per uur voor een aantal plaatsen zou toch anno 2016 geen rocket science meer mogen zijn.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Stroomsnelheid berekenen

Berichtdoor Noordvaarder » 14 Mrt 2016, 01:10

henkvd schreef:Eigenlijk nooit naar gekeken, maar snap er eigenlijk weinig van waarom er geen indicatie valt te vinden wat de stroomsnelheid zou kunnen zijn, de afvoer in m3/s heb je als gewone sterveling toch ook helemaal niets aan.
De te verwachten stroomsnelheid per uur voor een aantal plaatsen zou toch anno 2016 geen rocket science meer mogen zijn.


http://rijkswaterstaat.nl/apps/geoservi ... omsnelheid
http://www.rijkswaterstaat.nl/kaarten/waterafvoer.aspx
Noordvaarder
 

Re: Stroomsnelheid berekenen

Berichtdoor henkvd » 14 Mrt 2016, 01:18

Had ik ook wel gevonden, maar waar de stroomsnelheid is gebleven is me nog even een raadsel
nog steeds m3/s zou graag info vinden die dat drietje niet heeft m/s kunnen we nog wel om zetten naar km/u
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Stroomsnelheid berekenen

Berichtdoor Noordvaarder » 14 Mrt 2016, 01:37

Als je de referentie waarden https://staticresources.rijkswaterstaat ... -24221.pdf
vergelijkt met de actuele waarden,o.a. bij Lobith.
Dan zit Lobith 900 m3 hoger dan normaal,maar Millingen a/d Rijn een beetje lager dan normaal.
Maar inderdaad,er staat wel leuk afvoer en stroomsnelheden,maar de stroomsnelheid in m/sec of km/h vermelden ze niet.
Om dat dus te kunnen uitrekenen moet je weten hoe breed en hoe hoog de waterstand op de Waal ter plekke is.
RWS moet toch zo kunnen meten wat de snelheid van het afvoer is?
Noordvaarder
 

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten