Stroomsnelheid berekenen

algemene discussies

Re: Stroomsnelheid berekenen

Berichtdoor aquanaut » 14 Mrt 2016, 07:17

Wat je zou kunnen doen, het is wel een beetje natte vingerwerk.
Op marinetraffic het te varen rivierdeel opzoeken.
Bij de gepingde schepen staat ook de grondsnelheid vermeld.
Neem het gemiddelde van x binnenvaartschepen die opvarig zijn.
En het gemiddelde van x afvarige schepen.
Het verschil in gemiddelde snelheid zal ongeveer de stroomsnelheid ter plaatse zijn.
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Stroomsnelheid berekenen

Berichtdoor quichot » 14 Mrt 2016, 09:02

Om van m3 (inhoud of afvoer) naar m1 (lineaire snelheid) te gaan moet je het delen door m2 (oppervlakte dwarsdoorsnede). Die dwarsdoorsnede verschilt enorm van locatie tot locatie. Daar komt nog bij dat rivierprofielen bij hoog water weer totaal anders zijn dan bij laagwater, met name de verhouding tussen vaargeul en oeverbanken. Daarom is er geen beginnen aan die stroomsnelheden op alle locaties bij verschillende afvoeren en waterhoogtes in een tabel te persen.
En dat hoeft ook niet. Schippers weten uit ervaring wel hoe snel bij de gegeven afvoer en waterhoogte een rivier stroomt op een bepaald traject. Dat biedt meer houvast.
En voor de minder ervaren seizoenvaarders nogmaals: wie in Nederland niet over de Waal of IJssel op stroom naar boven gaat moet over de dag gewoon een uurtje extra incalculeren. Over IJssel en Waal misschien twee.
Van meer belang is het om te weten of de heersende stroomsnelheid op een bepaalde locatie je eigen snelheid niet te boven gaat. Maar dat is in Nederland in het vaarseizoen vrij uitzonderlijk. Misschien als in het vroege voorjaar het smeltwater uit de Alpen naar beneden komt, of na een periode met extreme neerslag. In een beetje vaargids is daar wel wat over terug te vinden. En je kunt er altijd een belletje naar een verkeerspost aan wagen. Bij twijfel zou ik gewoon de Bovenwaal en IJssel mijden. Ook afvarend, want je moet altijd kunnen rondgaan en afmeren als dat nodig is.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Stroomsnelheid berekenen

Berichtdoor stellamaris » 15 Mrt 2016, 12:09

Beste Kap Walrus
Na jarenlang Op Maas , Waal , Pannerdenskanaal en IJssel te hebben rond gevaren kan ik je melden dat het zeker mogelijk zal zijn je e.t.a. theoretisch te berekenen.
De praktijk leert het volgende: B.V. s zomers van Mook naar Giesbeek (dat is iets korter dan jij gaat varen 1e dag ) in 7 uur met een kruissnelheid van 13 km/h door het water en 45 minuten wachttijd bij sluis Weurt.
Jouw 2e dag dag b.v. Giesbeek- Zwolle met 11 a 12 km/h door het water is c.a 7 uur varen.
In deze tijden is de stroom in je voor en nadeel t.g.v. stroom meegenomen.
Nu vaar jij in het vroege voorjaar en de waterstand is stevig, dat betekent, op de Waal c.a. 6 km/h stroom , pannerdenskanaal iets minder c.a 5 km/h , De bovenloop van de Ijssel van de IJ.K. naar Zutphen 6 a7 km/h en vanaf Zutphen steeds verder afnemend tot 3 a 4 km/h bij Zwolle
Dat is een op de praktijk gebaseerde schatting , als het water stijgt op je vaardag neemt de druk iets toe en daardoor de stroomsnelheid ook, als het water vallend is hetzelfde omgekeerd , maar dat zijn geen grote verschillen dat is 1 km/h meer of minder.
Het kan in 2 dagen goed, zeker als je bijtijds wegvaart. Verkeerde wal varen levert je op de Waal het nodige voordeel op tegenstroom , alhoewel de kribben onder water staan .
Samengevat ik zou voor de eerste dag toch er een uur bij optellen , je verliest veel de Waal op stroomopwaarts maar als je de Pannerdensekop gerond hebt haal je ook weer het nodige in stroomafwaarts. Zorg dat je motor goed draait , je schone brandstof aan boord hebt en een ankergerei met voldoende lijn/ketting aan dek klaar hebt liggen, voor het geval je een motoruitval krijgt. ;)
Goede reis
Stella Maris
stellamaris
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 05 Jan 2012, 11:08
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten