Kap walrus schreef:Stel ik vaar met een snelheid van 8 knopen en de tegenstroom heeft een snelheid van 2 knopen dan is mijn SOG 6 knopen. Op die manier kan ik uitrekenen wanneer ik dan op een bepaalde plek ben.
Heeft iemand een idee hoevik dus van m3/sec naar knopen kan omzetten?
Met vriendelijke groet,
Peter
Even je draadjes gelezen te hebben,lijkt het me verstandiger om even uit te rekenen wat je maximale vaarsnelheid kan zijn.
Want als deze niet boven de tegenstroom uitkomt,dan vaar je niet vooruit,maar achteruit.
En met een Waterland 650 met een BBM van 15pk ,en een paar mensen,en een voorraadje benzine,proviand etc, zal je vaarsnelheid niet het hoogste zijn.Eerst je kruissnelheid weten,dan kun je een gemiddelde berekenen.Moet je wel in het bezit zijn van de gemiddelde stroomsnelheden van de laatste 2 maanden.Maar dan nog blijft het natte vingerwerk,want het kan per dag of uur verschillen.
En een tip.
Maak er geen planning van,want die komt nooit uit.
Je route is zo te zien:
Lith --> Heumen.(Maas)
Heumen--> Weurt,(MWK - betekend 2 keer schutten).
Weurt --> Millingen a/d Rijn ,(Waal met tegenstroom).
Nieuw Millingen --> Westervoort (Rijn)
Westervoort --> Zwolle.
2 dagen ? Haastklus? Aangenomen werk?
En als je je doelstellingen niet haalt,heb je dan al nagedacht over alternatieven?
En mocht je in nood komen qua brandstof,dan kun je tanken bij Willy op Tolkamer,effe verder de Waal op.
Doe hem de groeten.
OF
Doe verstandig, ga traileren.
Laatst gewijzigd door Noordvaarder op 13 Mrt 2016, 20:34, in totaal 1 keer gewijzigd.